Virtual Community of Practice: support for teaching Mathematics and influences on the initial teacher training of PET students
DOI:
10.46551/emd.v7n13a28Keywords:
Mathematics Education, Information and Communication Technologies, Third Teaching Education Space, Teacher TrainingAbstract
The text presents discussions about a Community of Practice, virtually established on WhatsApp by Mathematics degree students and professors at a Brazilian public university who participated in the 'Tutorial Education Program' in the outreach project "Use of digital technologies to support online Mathematics teaching". Considering the pandemic period, the project sought to help K-12 students with difficulties in Mathematics. It is a qualitative research; the data was collected through a questionnaire and analyzed through Content Analysis. We highlight the interactive dimension of the Community of Practice and identify that the environment generated can be characterized as an opportunity for knowledge building created by the third training space.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997.
BHABHA, Homi. The third space: Interview with Homi Bhabha. IN: RUTHERFORD, Jonathan. Identity: community, culture, difference. Londres: Lawewnce & Wishart, 1990, p. 207-221.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: MEC/CNE, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Programa de Educação Tutorial: manual de orientações básicas. Brasília: MEC/SESu, 2006.
MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra. Concepções teórico-metodológicas sobre a introdução e a utilização de computadores no processo ensino/aprendizagem da Geometria. 1999. 577f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.
PAZUCH, Vinícius; RIBEIRO, Alessandro Jacques. Conhecimento profissional de professores de Matemática e o conceito de função: uma revisão de literatura. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 465-496, jan./abr. 2017.
PEIXOTO, Rafael; CINTRA, Vanessa de Paula; PAULIN, Juliana França Viol. Programa de Educação Tutorial e OBMEP na escola: influências na formação inicial de futuros professores de Matemática. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 29, p. 1-23, 2022.
REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra. Práticas profissionais, formação inicial e diversidade: análise de uma proposta de ensino e aprendizagem. In: MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra; REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues. (Org). Aprendizagem profissional da docência: saberes, contextos e práticas. São Carlos: EdUFSCar, 2010, p. 119-138.
RIBEIRO, Alessandro Jacques. Equação e conhecimento matemático para o ensino: relações e potencialidades para a Educação Matemática. Bolema, Rio Claro, SP, v. 26, n. 42B, p. 535-557, abr. 2012.
WENGER, Etienne. Comunidades de prática: aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós, 2001.
ZEICHNER, Kenneth. Repensando as conexões entre formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.