Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities

Authors

DOI:

10.46551/emd.v7n13a29

Keywords:

Special and Inclusive Education, Independent Living Activity, Mathematics

Abstract

This article, we present the Oral Hygiene Research Context, where we address the Thematic Units: Algebra, Numbers, Probability, and Statistics, working within the students' daily routine. Our overall objective is to investigate possibilities to promote the teaching of mathematics as a natural and spontaneous practice that can stimulate personal and collective development, aiming for the fulfillment of individuals and the community as a whole. We conducted a qualitative research and established four stages: Bibliographic study; Construction of tasks/pedagogical materials; Data production/Task development; Data analysis. The tasks, based on the Autonomous Living Activity — AVA, allowed all students to effectively participate due to their integration into their daily lives, regardless of their level of difficulty.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORBA, Marcelo de Carvalho; ALMEIDA, Helber Rangel Leide de; GRACIAS, Telma Aparecida de Souza. Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

BRASIL. Lei n. 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências.. Brasília: Diário Oficial da União, 5 abr. 2013.

BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Diário Oficial da União, 7 jul. 2015.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Saúde. Resolução CNS n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo Seres Humanos. Brasília: MS/CNS, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Saúde. Resolução CNS n. 510, de 7 de abril de 2016. Normas aplicáveis a pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. Brasília: MS/CNS, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SES, 2008.

BUENO, Francisco da Silveira. Minidicionário da Língua Portuguesa. 2. ed. São Paulo: FTD, 2007.

CAMPOS, Sandra Gonçalves Vilas Bôas. Sentido de número e Estatística: uma investigação com crianças do 1º ano do Ciclo de Alfabetização. 2017. 152f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

CARVALHO, Rosita Edler. A nova LDB e a educação especial. Rio de Janeiro: WVA, 2007.

CRESWELL, John. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução de Luciana de Oliveira da Rocha. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2021.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 7. ed. São Paulo: Papirus, 2000.

ESCOLA ESTADUAL DE EDUCAÇÃO ESPECIAL RISOLETA NEVES. Projeto Político-Pedagógico. Ituiutaba, 2022.

GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Políticas para a educação especial e as formas organizativas do trabalho pedagógico. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 12, n. 3, p. 299-316, 2006.

LORENZATO, Sérgio. Educação Infantil e percepção matemática. Campinas: Autores Associados, 2006.

MAGINA, Sandra; SPINILLO, Aline Galvão. Alguns “mitos” sobre a Educação Matemática e suas consequências para o Ensino Fundamental. In: PAVANELLO, Regina Maria. (Org.). Matemática nas Séries Iniciais do Ensino Fundamental: a pesquisa e a sala de aula. São Paulo: SBEM, 2004, p. 7-36.

MINAS GERAIS. Lei n. 16.643, de 4 de janeiro de 2007. Altera a denominação da Escola Estadual Bem-Me-Quer para Escola Estadual de Educação Especial Risoleta Neves, com sede no Município de Ituiutaba. Belo Horizonte: Diário Oficial, 2007.

MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação. Currículo Referência de Minas Gerais: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Belo Horizonte: SEE, 2019.

MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação. Resolução SEE n. 4.256/2020. Institui as Diretrizes para normatização e organização da Educação Especial na rede estadual de Ensino de Minas Gerais. Belo Horizonte: SEE, 2020.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RAHER, David William; SCHLIEMANN, Analúcia Dias; CARRAHER, Terezinha Nunes. Na vida dez, na escola zero. 3 ed. São Paulo: Cortez, 1989.

REDIG, Annie Gomes. Caminhos formativos no contexto inclusivo para estudantes com deficiência e outras condições atípicas. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 32, p. 1-19, 2019.

TRIÑANES, Maria Terêsa Rocha; ARRUDA, Sônia Maria Chadi de Paula. Atividades de vida autônoma na escola de tempo integral: aluno com deficiência visual — perspectivas educacionais. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 20, n. 4, p. 581-590, out./dez. 2014.

VILAS BOAS, Sandra Gonçalves. Sentido de Número e Estatística: uma investigação com crianças do 1º Ano do Ensino Fundamental. In: PERIN, Andréa Pavan; PITA, Ana Paula Gonçalves (Org.). Contribuições para Educação Estatística: a trajetória acadêmica de um grupo de pesquisa de Rio Claro. Taubaté: Akademy, 2020, p. 191-218.

VILAS BOAS, Sandra Gonçalves; CONTI, Keli Cristina. Base Nacional Comum Curricular: um olhar para Estatística e Probabilidade nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 25, p. 984-1003, 2018.

Published

2023-12-15

How to Cite

OLIVEIRA, M. D. R. de .; VILAS BÔAS, S. G. Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 7, n. 13, p. 1–22, 2023. DOI: 10.46551/emd.v7n13a29. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7381. Acesso em: 23 nov. 2024.