Financial Education under a critical approach: the study of grafhs in the Middle school

Authors

DOI:

10.46551/emd.v8n15a01

Keywords:

Financial Education, Critical Mathematical Education, Graphs, Final Years

Abstract

This work presents excerpts from the master's dissertation written by the first author and supervised by the second, titled Financial Education in Middle School: a critical and meaningful approach, developed in the Professional Master's Degree in Basic Education Practices at Colégio Pedro II. The aim was to contribute to the implementation of Financial Education concepts in Middle School. Critical Mathematics Education, aligning with Paulo Freire's ideas, stands as a key reference that underpinned the research. These concepts engaged in dialogue within the proposal and culminated in the creation of an e-book as an educational product. The objective is to introduce Financial Education concepts in Middle School, promoting meaningful and critical mathematical learning based on everyday issues.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALRØ, Helle; Skovsmose, Ole. Diálogo e aprendizagem em Educação Matemática. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

BENJAMIN, Thainara Araki; COSTA, Christine Sertã. Educação Financeira, para quê?: Propostas de atividades para o Ensino Fundamental. 2023. 71f. Produto Educacional (Mestrado Profissional em Práticas de Educação Básica). Colégio Pedro II. Rio de Janeiro.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Brasília: MEC/SEB, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e Quarto Ciclos: Apresentação dos Temas Transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

CHIARELLO, Ana Paula Rohrbek; BERNARDI, Luci dos Santos. Educação Matemática Crítica: novos desafios na formação continuada de professores. Boletim Gepem, n. 66, p. 31-44, jan./jun. 2015. https://doi.org/10.4322/gepem.2015.026

COSTA, Muriell Francisco da; BARBOSA, Fernando da Costa. Formação inicial de professores(as) de Matemática: materiais autorais digitais com os Temas Contemporâneos Transversais. Educação Matemática em Debate, v. 7, n. 13, p. 1-25, 2023. https://doi.org/10.46551/emd.v7n13a21

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 14. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 45. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

FREIRE, Paulo. Professora, sim; Tia, não: cartas a quem ousa ensinar. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020.

PAULILO, Maria Angela Silveira. A pesquisa qualitativa e a história de vida. Serviço Social em Revista, v. 2, n. 2, p. 135-148, jul./dez., 1999.

PISA — Programa Internacional de Avaliação de Estudantes. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de avaliação de Matemática – PISA 2012. Brasília: INEP, 2012.

SILVA, Sandra Luiza Moraes; BEZERRA, Renata Camacho. A Educação Financeira como proposta para uma vida economicamente equilibrada. Cadernos PDE, p. 1-18, 2016.

SKOVSMOSE, Ole. Desafios da reflexão em Educação Matemática Crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo e Jonei Cerqueira Barbosa. Campinas: Papirus, 2008.

SKOVSMOSE, Ole. Interpretações de significado em Educação Matemática. Bolema, v. 32, n. 62, p. 764-780, dez. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v32n62a01

SKOVSMOSE, Ole. Um convite à Educação Matemática Crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas: Papirus, 2014.

TEIXEIRA, Paulo José Magalhães. Problemas Básicos de Matemática Financeira: Pagar à vista ou pagar parcelado? Qual a taxa de juros? Qual a melhor decisão a tomar? Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2016.

Published

2024-08-01

How to Cite

BENJAMIN, Thainara Araki; COSTA, Christine Sertã. Financial Education under a critical approach: the study of grafhs in the Middle school. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 8, no. 15, p. 1–19, 2024. DOI: 10.46551/emd.v8n15a01. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7383. Acesso em: 6 aug. 2024.

Issue

Section

Paper