Analysis of the written production of future Mathematics teachers based on Financial Literacy task from Pisa

Authors

DOI:

10.46551/emd.v8n15a07

Keywords:

Mathematics Education, Financial Education, Analysis of Written Production, Assessment as Investigative Practice, Programme for International Student Assessment

Abstract

The aim of this article is to present an analysis of the written production of students in a Mathematics Education course based on a Financial Education task. For this purpose, a task from Pisa titled Stocks was selected, and, through adaptation, the resolutions of 10 students from the Mathematics Education program at the Federal University of Paraná were investigated through the analysis of their written production. It can be observed that the students mobilized aspects of financial literacy as defined by Pisa, but their written productions are not sufficient to provide a more comprehensive understanding of how this mobilization occurred.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BURIASCO, Regina Luzia Corio de. Algumas considerações sobre Avaliação Educacional. Estudos em Avaliação Educacional, n. 22, p. 155-178, 2000.

BURIASCO, Regina Luzia Corio de. Análise da Produção Escrita: a busca do conhecimento escondido. In: ROMANOWSKI, Joana Paulin; MARTINS, Pura Lúcia Oliver; JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo. (Org.). Conhecimento Local e Conhecimento Universal: a aula e os campos do conhecimento. Curitiba: Champagnat, 2004, p. 243-251.

BURIASCO, Regina Luzia Corio de. Avaliação em Matemática: um estudo das respostas de alunos e professores. 1999. 238f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista. Marília.

BURIASCO, Regina Luzia Corio de; FERREIRA, Pamela Emanueli Alves; CIANI, Andreia Büttner. Avaliação como Prática de Investigação (alguns apontamentos). Bolema, v. 22, n. 33, p. 69-96, 2009.

CELESTE, Leticia Barcaro. A Produção Escrita de alunos do Ensino Fundamental em questões de Matemática do Pisa. 2008. 87f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual de Londrina. Londrina.

DE LANGE, Jan. Assessment: no change without problems. In: ROMBERG, Thomas A. (Ed.). Reform in School Mathematics and Authentic Assessment. New York: SUNY Press, 1995, p. 87-172.

DE LANGE, Jan. Mathematics, insight and meaning. Utrecht: OW&OC, 1987.

FERREIRA, Pamela Emanueli Alves. Análise da produção escrita de professores da Educação Básica em questões não-rotineiras de Matemática. 2009. 166f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual de Londrina. Londrina.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. História Oral e Educação Matemática. In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola. (Org). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019, p. 85-105.

INEP — Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Pisa 2021: matriz de referência de análise e de avaliação de letramento financeiro. Brasília: INEP, 2020.

NASCIMENTO, Everton Romário da Silva; MORAES, Francisco Ronald Feitosa. Mapeamento de pesquisas acerca do letramento matemático e letramento financeiro no Brasil (2012-2021). Educação Matemática Debate, v. 7, n. 13, p. 1-13, 2023. https://doi.org/10.46551/emd.v7n13a14

NAVARRO, Gabriela Ferreira Gonçalves; SILVA, Jhone Caldeira. Uma abordagem da Educação Financeira associada à prática docente na 3ª série do Ensino Médio. Educação Matemática Debate, v. 7, n. 13, p. 1-21, 2023. https://doi.org/10.46551/emd.v7n13a24

NEP — Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Itens públicos de letramento financeiro do Pisa e seus Guias de Codificação. Brasília: INEP, 2015.

OECD — Organisation for Economic Co-operation and Development. Pisa 2012: technical report. Paris: OECD Publishing, 2014.

SANTOS, Edilaine Regina dos. Análise da produção escrita em Matemática: de estratégia de avaliação a estratégia de ensino. 2014. 159f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual de Londrina. Londrina.

SENA, Deyvis Franco Lima de. Educação Financeira e Estatística: estudo de estruturas de letramento e pensamento. 2017. 108f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

SILVA, Gabriel dos Santos e; BURIASCO, Regina Luzia Corio de. O erro na avaliação como prática de investigação e como oportunidade de aprendizagem. Revista de História da Educação Matemática, v. 9, p. 1-17, 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ. Departamento de Matemática. Ficha 1 (permanente) Educação Estatística e Financeira. Curitiba: UFPR/DMat, 2017.

Published

2024-08-01

How to Cite

RIBEIRO, Raíssa Gomes Freitas; SILVA, Gabriel dos Santos e. Analysis of the written production of future Mathematics teachers based on Financial Literacy task from Pisa. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 8, no. 15, p. 1–15, 2024. DOI: 10.46551/emd.v8n15a07. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7394. Acesso em: 6 aug. 2024.

Issue

Section

Paper