Perspectives in approaching the central tendency measures emerging from Vygotsky's Historical-Cultural Theory

Authors

DOI:

10.24116/emd25266136v2n62018a04

Keywords:

Statistical Education, Historical-Cultural Theory, Measures of Central Tendency

Abstract

This article aims to investigate how Vygotsky's Historical-Cultural Theory can contribute to the critical reflection of teaching practices of measures of central tendency in the Statistics class. For this, a bibliographic review. Afterwards, some approaches considered frequent in the process of teaching-learning-evaluation of the concepts of Mean, Mode and Median in the light of concepts worked by Vygotsky, aiming to understand how their theory can offer a solid base of knowledge that assist teachers in formulating their own approaches to these contents. Finally, this bibliographic survey provided indications that teachers who teach concepts related to Statistics can actually use knowledge about Vygotsky's Historical-Cultural Theory in order to improve their teaching practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

GUINTHER, Ariovaldo. O uso das calculadoras nas aulas de Matemática: concepções de professores, alunos e mães de alunos. In: XII ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2008, Rio Claro. Anais do XII EBRAPEM: Educação Matemática: possibilidades de interlocução. Rio Claro: Unesp, 2008, p. 1-12.

OLIVEIRA, Marta Khol de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento – um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1997.

SILVA, Daniela Regina da. Psicologia da Educação e Aprendizagem. Indaial: Asselvi, 2006.

TULESKI, Silvana Calvo. A construção de uma psicologia marxista. Maringá: EdUEM, 2002.

VYGODSKAYA, Gita. L. His life. School Psychology International, v. 16, n. 2, p. 105-116, may 1995.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Concrete human psychology. Soviet Psychology, v. 27, n. 2, p. 53-77, 1989.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. Tradução de Jeferson Luiz Camargo. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VYGOTSKY, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria da Penha Villalobos. 2. ed. São Paulo: Ícone, 1988.

Published

2018-09-01

How to Cite

SEVERO, A. . Perspectives in approaching the central tendency measures emerging from Vygotsky’s Historical-Cultural Theory. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 2, n. 6, p. 265–275, 2018. DOI: 10.24116/emd25266136v2n62018a04. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/74. Acesso em: 23 dec. 2024.