Exponential Function: a proposal for mathematical tasks

Authors

DOI:

10.46551/emd.v8n14a01

Keywords:

Exponential Function, GeoGebra, Mathematical Tasks, Semiotic Representations

Abstract

The purpose of this work has been to propose mathematical tasks involving the exponential function using the GeoGebra software. Thus, it has been based on the discussion about mathematical tasks by João Pedro da Ponte and the Theory of Semiotic Representation Registers. This is a qualitative explanatory research as regards its aims and it has been based upon bibliographical survey and assessement of the sources. Its development has involved the elaboration and adaptation of tasks through testing in the GeoGebra, followed by the writing of a set of didactical guidelines to teachers. The GeoGebra has been proved to be a suitable didactical resource for proposing tasks on exponential functions by enabling an experimental character in the classroom, which could provide High School students with autonomy in studying this mathematical concept.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2018.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. SAEB. Brasília: INEP, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

CARVALHO, Rodrigo Lacerda. Contribuições do campo conceitual multiplicativo para a formação inicial de professores de Matemática com suporte das tecnologias digitais. 2017. 182f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Ceará. Fortaleza.

COELHO, José Renato Paveis. O GeoGebra no ensino das funções exponenciais. 2016. 97f. Dissertação (Mestrado em Matemática). Universidade Estadual do Norte Fluminense. Campos dos Goytacazes.

DUVAL, Raymond. Diferenças semânticas e coerência matemática: introdução aos problemas de congruência. Tradução de Méricles Thadeu Moretti. Revemat, v. 7, n. 1, p. 97-117, jan./jun. 2012a. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2012v7n1p97

DUVAL, Raymond. Gráficos e equações: a articulação de dois registros. Tradução de Méricles Thadeu Moretti. Revemat, v. 6, n. 2, p. 96-112, jul./dez. 2011. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2011v6n2p96

DUVAL, Raymond. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Tradução de Méricles Thadeu Moretti. Revemat, v. 7, n. 2, p. 266-297, jul./dez. 2012b. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2012v7n2p266

DUVAL, Raymond. Registros de representação semiótica e o funcionamento cognitivo da compreensão em Matemática. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara. Aprendizagem em Matemática: registros de representação semiótica. São Paulo: Papirus, 2017, p. 11-34.

FARIA, Taís Aparecida; SOUZA JÚNIOR, José Carlos de; CARDOSO, Andréa. Matemática Dinâmica para compreender a função exponencial. Sigmae, v. 5, n. 1, p. 1-11, 2016.

FERREIRA, Rodrigo dos Santos; PEREIRA DA COSTA, André. Função exponencial e GeoGebra: o que vem sendo discutido na literatura brasileira?. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, v. 10, n. 1, p. 108-128, 2021. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2021.v10i1p108-128

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: EdUFRGS, 2009.

GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GOLDONI, Elizangela. Matemática aplicada ao estudo da área ocupada pelo crescimento de micro-organismos como ferramenta para o ensino da função exponencial. Professor de Matemática On Line, v. 7, n. 2, p. 166-174, 2019. https://doi.org/10.21711/2319023x2019/pmo712

HILLESHEIM, Selma Felisbino; MORETTI, Méricles Thadeu. Alguns aspectos da noção da congruência semântica presentes no ensino dos números inteiros relativos. Espaço Pedagógico, v. 20, n. 1, p. 119-135, out./dez. 2013. https://doi.org/10.5335/rep.2013.3511

HOHENWARTER, Markus; FUCHS, Karl Josef. Combination of dynamic geometry, algebra and calculus in the software system GeoGebra. In: Proceedings of Sprout-Slecting Conference. Áustria, 2004, p. 128-133.

IF-USP (São Paulo). Função Exponencial. 2000. Disponível em: http://ecalculo.if.usp.br/funcoes/exponencial/fexponencial.htm; acesso 20 fev. 2021.

LIMA, Elon Lages. Números e Funções Reais. Rio de Janeiro: SBM, 2013.

MARTINS, Tiago; DOERING, Luiza; BARTZ, Mauro. Utilização do GeoGebra na resolução de problemas físicos: uma possibilidade para a modelagem matemática na Educação Básica. Revista Thema, v. 14, n. 2, p. 225-235, abr./jun. 2017.

MORETTI, Méricles Thadeu. O papel dos registros de representação semiótica na aprendizagem em Matemática. Contrapontos, v. 2, n. 3, p. 343-362, set./dez. 2002.

PEREIRA DA COSTA, André.; ROSA DOS SANTOS, Marilene. O pensamento geométrico na licenciatura em Matemática: uma análise à luz de Duval e Van-Hiele. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-20, 2020. https://doi.org/10.24116/emd.e202004

PIANO, Catia. Diferentes abordagens para o estudo das funções exponenciais e logarítmicas. 2016. 112f. Dissertação (Mestrado em Matemática). Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Pato Branco.

PONTE, João Pedro da; QUARESMA, Marisa; BRANCO, Neusa. Tarefas de exploração e investigação na aula de Matemática. Educação Matemática em Foco, Lisboa, v. 1, n. 1, p. 9-29, 2011.

PONTE, João Pedro. Gestão curricular em Matemática. In: GTI (Org.). O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: APM, 2005, p. 11-34.

PONTE, João Pedro. Tarefas no ensino e na aprendizagem da Matemática. In: PONTE, João Pedro. (Org.). Práticas profissionais dos professores de Matemática. Lisboa: Instituto de Educação, 2014, p. 13-30.

PONTE, João Pedro; QUARESMA, Marisa; MATA-PEREIRA, Joana; BAPTISTA, Mónica. Exercícios, problemas e explorações: perspectivas de professoras num estudo de aula. Quadrante, Lisboa, v. 24, n. 2, p. 111-134, 2015. https://doi.org/10.48489/quadrante.22920

REZENDE, Wanderley Moura; PESCO, Dirce Uesu; BORTOLOSSI, Humberto José. Explorando aspectos dinâmicos no ensino de funções reais com recursos do GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, v. 1, n. 1, p. 74-89, 2012.

SANTOS, Adriana Tiago; BIANCHINI, Barbara Lutaif. Análise das estratégias utilizadas pelos estudantes no estudo de funções logarítmicas e exponenciais. Vidya, v. 32, n. 1, p. 35-50, jan./jun. 2012.

SIAS, Denise Borges; TEIXEIRA, Rejane Maria Ribeiro. Resfriamento de um corpo: a aquisição automática de dados propiciando discussões conceituais no laboratório didático de Física no Ensino Médio. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 23, n. 3, p. 360-381, jan./dez. 2006.

SILVA, Diego Souza da; LAZZARIN, João Roberto. Funções: construindo conceitos a partir da análise gráfica. Revista Ciências Exatas e Naturais, v. 20, n. 1, p. 91-104, jan./jun. 2018.

SILVA, Izabella Batista; PRANDO, Giovani; GUALANDI, Jorge Henrique. Contribuições da Teoria dos Registros de Representação Semiótica para a análise do capítulo de funções de um livro didático. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-16, 2020. https://doi.org/10.24116/emd.e202006

SILVA, Wendel Oliveira. Kit Virtual de Apoio: uma proposta para o ensino de gráficos de funções. In: Anais do II Colóquio Luso-Brasileiro de Educação. Joinville, 2016, p. 594-606.

SOUSA, Emerson Silva de; VIALI, Lorí; RAMOS, Maurivan Güntzel. Construção e análise de modelos exponenciais de forma significativa: uma experiência de ensino em sala de aula. Revista Exitus, v. 7, n. 2, p. 55-75, 26 maio/ago. 2017.

ZILL, Dennis; CULLEN, Michael. Equações Diferenciais: volume 1. Tradução de Antonio Zumpano. São Paulo: Pearson, 2001.

Published

2024-01-01

How to Cite

FERREIRA, R. dos S.; PEREIRA DA COSTA, A. Exponential Function: a proposal for mathematical tasks. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 8, n. 14, p. 1–26, 2024. DOI: 10.46551/emd.v8n14a01. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7438. Acesso em: 19 dec. 2024.