Financial Education In the pedagogical practices of teachers who teach Mathematics In the context from a Mathematics Fair

Authors

DOI:

10.46551/emd.v8n15a05

Keywords:

Financial Education, Mathematics Fairs, Pedagogical Practices, Teachers who Teach Mathematics, Basic Education

Abstract

In this article, we aim to investigate the theme of Financial Education in the pedagogical practices of teachers who teach Mathematics in Basic Education schools through the analysis of the works presented at the II FEMABB. We carried out a qualitative and bibliographical research, in which the corpus consisted of 22 works from a total of 174 works presented during the II FEMABB. From them, we used Content Analysis, which allowed us to create five Analysis Categories. As a result, we found that the participation of teachers who teach Mathematics in the training space of a Mathematics Fair highlights the importance of them using different methodological approaches in their pedagogical practices related to the theme of Financial Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977.

BIEMBENGUT, Maria. Salett.; ZERMIANI, Vilmar. José. Feiras de Matemática: história das ideias e ideias da história. Blumenau: Nova Letra, 2014.

MARIM, Vlademir; SILVA, Maxwell Gomes da Silva. Educação Financeira: abordagem nos livros didáticos de Matemática para o Ensino Médio. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-26, 2020. https://doi.org/10.24116/emd.e202005

MEYER, João Frederico da Costa de Azevedo; CALDEIRA, Ademir Donizeti; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

NAVARRO, Gabriela Ferreira Gonçalves; SILVA, Jhone Caldeira. Uma abordagem da Educação Financeira associada à prática docente na 3ª série do Ensino Médio. Educação Matemática Debate, v. 7, n. 13, p. 1-21, 2023. https://doi.org/10.46551/emd.v7n13a24

RODRIGUES, Márcio Urel. Análise de conteúdo em pesquisas qualitativas na área da Educação Matemática. Curitiba: CRV, 2019.

RODRIGUES, Márcio Urel; SANTOS, Sandra Moreno de Assis. Feira de Matemática como terceiro espaço formativo de professores que ensinam Matemática nos Anos Iniciais. Alexandria, v. 16, n. 2, p. 405-428, nov. 2023. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e92193

RODRIGUES, Márcio Urel; SILVA, Jaqueline Michele Nunes; RODRIGUES, Rosiane Souza da Silva. Educação Financeira no currículo escolar na perspectiva da Base Nacional Comum Curricular. Educação Matemática em Foco, v. 12, n. 1, 2024.

SANTOS, Alaide Ferreira; OLIVEIRA, Fátima Peres Zago. Feiras de Matemática em pesquisa: reflexões a partir de teses e dissertações. In: NAVARRO, Eloisa Rosotti; SOUSA, Maria do Carmo de. (Org). Educação Matemática em pesquisa: perspectivas e tendências. v. 2. Guarujá: Editora Científica, 2021, p. 16-31.

SANTOS, Sandra Moreno de Assis. Potencialidades da Feira de Matemática como espaço formativo para as práticas letivas dos professores que ensinam Matemática nos Anos Iniciais. 2022. 209f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade do Estado de Mato Grosso. Barra do Bugres.

SILVA, Amarildo Melchiades; POWELL, Arthur Belford. Um programa de Educação Financeira para a Matemática escolar da Educação Básica. In: Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba, 2013, p. 1-17.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.

ZERMIANI, Vilmar José. Avaliação dos projetos de extensão desenvolvidos pelo Laboratório de Matemática da FURB. 2002. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Regional de Blumenau. Blumenau.

ZERMIANI, Vilmar José. Histórico das Feiras Catarinenses de Matemática. Revista Catarinense de Educação Matemática, v. 1, n. 1, p. 4-10, 1996.

Published

2024-08-01

How to Cite

RODRIGUES, Márcio Urel; REBÊLO, Janaina Pereira; FERREIRA, Jonhy Syllas dos Santos. Financial Education In the pedagogical practices of teachers who teach Mathematics In the context from a Mathematics Fair. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 8, no. 15, p. 1–20, 2024. DOI: 10.46551/emd.v8n15a05. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7462. Acesso em: 6 aug. 2024.

Issue

Section

Paper