The problem of Financial Education in Brazilian society and the school’s contributions to changing the reality of families

Authors

DOI:

10.46551/emd.v8n15a18

Keywords:

Financial Education, School, Debt

Abstract

This article seeks to highlight, through statistical data, the Brazilian reality regarding aspects of Financial Education, as well as presenting the contributions that the school environment can provide for children and young people in the search for quality information regarding the topic. The notes were mainly based on the determinations of the Base Nacional Comum Curricular [National Common Curricular Base]. It was concluded that the population needs actions that promote Financial Education in a way that is applied to reality and that educational institutions are one of the main sources of knowledge for this purpose. However, investment in teacher training and the development of quality teaching materials for the study of Financial Education in schools is necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Decreto n. 10.393, de 9 de junho de 2020. Institui a nova Estratégia Nacional de Educação Financeira — ENEF e o Fórum Brasileiro de Educação Financeira — FBEF. Brasília: Diário Oficial da União, 10 jun. 2020.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio: Bases Legais. Brasília: MEC 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.

CNC — Confederação Nacional do Comércio de Bens, Serviços e Turismo. Pesquisa de Endividamento e Inadimplência do Consumidor (PEIC): Perfil do endividamento anual 2023. Brasília: CNC, 11 de jan. 2024.

DRUMMOND, Marina Canal Caetano; DRUMMOND FILHO, Hélio Caetano. Drogas: a busca de respostas. São Paulo: Loyola, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

MARMITT, Rosi Kelly Regina; BONOTTO, Danusa de Lara. Modelagem Matemática na Educação Matemática e formação continuada de professores: caminhos para o desenvolvimento profissional. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-24, 2020. https://doi.org/10.46551/emd.e202019

MINELLA, João Marcos; BERTOSSO, Henrique; PAULI, Jandir; DALLA CORTE, Vitor Francisco. A influência do materialismo, Educação Financeira e valor atribuído ao dinheiro na propensão ao endividamento de jovens. Gestão e Planejamento, v. 18, p. 182-201, 2017.

MORAES, Flávia Aparecida de; FREITAS, Carlos Cesar Garcia. Curso de Educação Financeira Escolar: produto educacional para a formação de professores. Em Teia, v. 12, n. 2, p. 1-28, 2021. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.249593

NAVARRO, Gabriela Ferreira Gonçalves; SILVA, Jhone Caldeira. Uma abordagem da Educação Financeira associada à prática docente na 3ª série do Ensino Médio. Educação Matemática Debate, v. 7, n. 13, p. 1-21, 2023. https://doi.org/10.46551/emd.v7n13a24

PEREIRA, Paloma Ayllin Maria. O endividamento das famílias brasileiras frente à pandemia da Covid-19. 2022. 39f. Monografia (Bacharelado em Ciências Econômicas). Universidade Federal de Ouro Preto. Mariana.

RIBEIRO, Rodrigo Fernandes. LARA, Ricardo. O endividamento da classe trabalhadora no Brasil e o capitalismo manipulatório. Serviço Social e Sociedade, n. 126, p. 340-359, maio/ago. 2016. https://doi.org/10.1590/0101-6628.072

SÃO PAULO (Estado). Lei n. 17.743, de 12 de setembro de 2023. Dispõe sobre a criação do Programa Jovem Paulista que promove fundamentos de finanças e empreendedorismo no âmbito das Escolas do Ensino Médio Estaduais vinculadas à Secretaria da Educação. São Paulo, Assessoria Técnico-Legislativa, 12 set. 2023.

SILVA, Adriana Cristina; SOUZA, Iracema Caproni de; BUENO, Miriam Pinheiro; ALMEIDA, Antônio Leonardo de; SILVA, Rodrigo Henrique. Qualidade de vida e endividamento. Desafio Online, v. 8, n. 2, maio/ago. 2020.

SOUZA, Árion Pedro de. Expansão de crédito e o endividamento das famílias brasileiras. 2019. 40f. Monografia (Bacharelado em Gestão Pública). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.

Published

2024-08-20

How to Cite

PRADO, P. do; PEREIRA, L. H. F. The problem of Financial Education in Brazilian society and the school’s contributions to changing the reality of families. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 8, n. 15, p. 1–13, 2024. DOI: 10.46551/emd.v8n15a18. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7466. Acesso em: 14 mar. 2025.

Issue

Section

Paper