Critical Financial Education in the interdisciplinary context in Science and Mathematics studies
DOI:
10.46551/emd.v8n15a04Keywords:
Critical Education, Critical Financial Education, Critical Mathematics Education, Critical Environmental Education, InterdisciplinarityAbstract
The aim of this study is to present a theoretical essay that integrates Mathematics Education, Financial Education and Critical Environmental Education to weave together, in an interdisciplinary way, strategies that give students access to fundamental skills, with a view to a healthy relationship between consumption, dealing with finances, decision-making and socio-environmental and socio-economic issues. From the studies presented, it was possible to highlight the relationship between environmental impacts, the lifestyle of the citizen-consumer and Critical Education, signaling healthy options for learning to take place more effectively, with possibilities for better harmony between individuals and the environment, through practical actions to build a more balanced society.
Downloads
References
BARROS, Denner Dias. Leitura e escrita de mundo com a Matemática e a comunidade LGBT+: as lutas e a representatividade de um movimento social. 2021. 283f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Translation by Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN + Ensino Médio: Orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMT, 2002.
CARVALHO, Isabel Cristina Moura. Territorialidades em luta: uma análise dos discursos ecológicos. 1989. 142f. Dissertação (Mestrado em Educação). Fundação Getúlio Vargas. Rio de Janeiro.
FARIA, Wilma Pereira Santos. Possibilidades didáticas com Educação Financeira Escolar Crítica nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. 2020. 231f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia.
FRANKENSTEIN, Marilyn. Educação Matemática Crítica: uma aplicação da epistemologia de Paulo Freire. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiane (Org.). Educação Matemática. São Paulo: Centauro, 2005, p. 101-137.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Cortez, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, Simone de Fátima. A Educação Financeira no Ensino Fundamental e o desenvolvimento de atividades para o 9º ano. 2020. 111f. Dissertação (Mestrado em Matemática). Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Cornélio Procópio.
GUIMARÃES, Mauro. Educação Ambiental: participação para além dos muros da escola. In: Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em Educação Ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação; Ministério do Meio Ambiente; Unesco, 2007, p. 85-94.
GUTSTEIN, Eric. Reading and writing the world with Mathematics: toward a pedagogy for social justice. New York, London: Routledge, 2006.
JAPIASSU, Hilton Ferreira. A questão da interdisciplinaridade. In: Seminário Internacional sobre Reestruturação Curricular. Porto Alegre, 1994.
KISTEMANN JR., Marco Aurélio. Sobre a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores. 2011. 540f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, p. 23-40, mar. 2014.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação Ambiental Crítica: contribuições e desafios. In: Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em Educação Ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação; Ministério do Meio Ambiente; Unesco, 2007, p. 65-71.
MARINHO, Fabio Cardoso. A Educação Financeira Crítica como ferramenta de interdisciplinaridade nos estudos de Ciências e Matemática no Ensino Fundamental. 2023. 77f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Seropédica.
MOURA, Amanda Queiroz. O encontro entre surdos e ouvintes em cenários para investigação: das incertezas às possibilidades nas aulas de Matemática. 2020. 216f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
RONCATO, Célia Regina. Significado em Educação Matemática e estudantes com deficiência: possibilidades de encontros de conceitos. 2021. 231f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
ROSSINI, Valéria; NASPOLINI, Samyra Haydêe Dal Farra. Obsolescência programada e meio ambiente: a geração de resíduos de equipamentos eletroeletrônicos. Revista de Direito e Sustentabilidade, v. 3, n. 1, p. 51-71, 2017. https://doi.org/10.26668/IndexLawJournals/2525-9687/2017.v3i1.2044
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. São Paulo: Cortez, 1986.
SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.
SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Translation by Abigail Fregni Lins e Jussara de Loiola Araújo. Campinas: Papirus 2001.
SOARES, Daniela Alves. Sonhos de adolescentes em desvantagem social: vida, escola e Educação Matemática. 2022. 265f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
STERLING, Stephen R.; ORR, David. Sustainable Education: re-visioning learning and change. Totnes: Green Books for the Schumacher Society, 2001.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.