Contributions of the Landscapes of Investigation to critical learning in the context of Field Education
DOI:
10.46551/emd.v8n15a14Keywords:
Critical Mathematics Education, Field Education, Financial Education, Landscapes of Investigation, Critical LearningAbstract
This paper is an excerpt from a master's research project based on Critical Mathematics Education, Field Education and Financial Education. One of the aims of this research is to understand how projects based on landscapes of investigation can contribute to critical learning in field education. As a methodology, we carried out participant research, developing a landscape of investigation in a municipal school in the interior of Bahia. Based on the participant research, we understand, in the light of Paulo Freire, that, in field education, landscapes of investigation in mathematics class provide the exercise of citizenship by democratizing the possibility of the naturalness of mathematics as a condition of being in the world.
Downloads
References
BARBOSA, Gabriela dos Santos; ARAÚJO, Jerlan Manaia de; PAES, Ana Marlice Manhães. Modelagem Matemática e Educação Financeira: uma integração possível no desenvolvimento da criticidade dos estudantes. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-25, 2020. https://doi.org/10.46551/emd.e202058
BARROSO, Dejair Fank; KISTEMANN JR., Marco Aurélio. Uma proposta de curso de serviço para a disciplina Matemática Financeira. Educação Matemática Pesquisa, v. 15, n. 2, p. 465-485, maio/ago. 2013.
BAUER, Martin W.; GASKELL, George; ALLUM, Nicholas C. Qualidade, quantidade e interesses do conhecimento: evitando confusões. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George. (Orgs). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Translated by Pedrinho Arcides Guareschi. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2015, p. 17-36.
CALDART, Roseli Salete. Elementos para construção do projeto político e pedagógico da Educação do Campo. In: MOLINA, Mônica Castagna; JESUS, Sônia Meire Santos Azevedo de. (Org). Contribuições para construção de um Projeto de Educação do Campo. Brasília: Articulação Nacional “Por Uma Educação do Campo”, 2004, p. 10-31.
CALDART, Roseli Salete. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In: KOLLING, Edgar Jorge; CERIOLI, Paulo Ricardo; CALDART, Roseli Salete (Org). Educação do Campo: identidade e políticas públicas. Brasília: Articulação Nacional “Por Uma Educação do Campo”, 2002, p. 18-25.
CARAMORI, Merielen Fátima. O estudo de tópicos de Matemática Financeira com tecnologias informáticas: opiniões de professores participantes de um grupo de formação continuada. 2009. 110f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física e de Matemática). Centro Universitário Franciscano. Santa Maria.
COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva; ALMOULOUD, Saddo Ag. Letramento financeiro e o perfil de professores que ensinam Matemática na escola básica. In: CAMPOS, Celso Ribeiro; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva (Org.). Educação Financeira no contexto da Educação Matemática: pesquisas e reflexões. Taubaté: Akademy, 2020, p. 77-106.
FEIJÓ, Adriano Brandão. O ensino de Matemática Financeira na graduação com a utilização da planilha e da calculadora: uma investigação comparativa. 2007. 189f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.
FERNANDES, Bernardo Mançano; MOLINA, Mônica Castagna. O campo da Educação do Campo. In: MOLINA, Mônica Castagna; JESUS, Sônia Meire Santos Azevedo de. (Org). Contribuições para construção de um Projeto de Educação do Campo. Brasília: Articulação Nacional “Por Uma Educação do Campo”, 2004, p. 32-53.
FERRARI, Rita de Kassia. Economia solidária: uma perspectiva para a Educação Financeira. In: Anais do II Encontro Nacional Online de Professores que Ensinam Matemática. Barra do Bugres, 2021, p. 1-10.
GABAN, Artur Alberti; DIAS, David Pires. Educação Financeira e os livros didáticos de Matemática: uma análise dos livros aprovados no PNLD 2015. In: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo, 2016, p. 1-11.
HERMINIO, Paulo Henrique. Matemática Financeira: um enfoque da resolução de problemas como metodologia de ensino e aprendizagem. 2008. 244f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
KISTEMANN JR., Marco Aurélio. Economização, capital humano e literacia financeira na ótica instrumental da OCDE e da ENEF. In: CAMPOS, Celso Ribeiro; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva (Org.). Educação Financeira no contexto da Educação Matemática: pesquisas e reflexões. Taubaté: Akademy, 2020, p. 15-52.
KISTEMANN JR., Marco Aurélio. Sobre a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores. 2011. 301f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2022.
MALHEIROS, Bruno Taranto. Metodologia da Pesquisa em Educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011.
MILANI, Raquel; MARÇAL, Paulo Henrique. Um olhar da Educação Matemática Crítica para a formação de professores que ensinam Matemática. In: ASSEMANY, Daniella; BRIÃO, Gabriela Félix. (Org). Tendências na Educação Matemática para a Formação de Professores. Campinas: Mercado de Letras, 2024, p. 111-138.
OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. 7. ed., 3. reimp. Petrópolis: Vozes, 2022.
PENTEADO, Miriam Godoy. Computer-based learning environment: risks and uncertainties for teachers. Ways of Knowing, v. 1, n. 2, p. 23-35, 2001.
QUEIROZ, Maria Rachel Pinheiro Pessoa Pinto de; BARBOSA, Jonei Cerqueira. Características da Matemática Financeira Expressa em livros didáticos: conexões entre a sala de aula e outras práticas que compõem a Matemática Financeira disciplinar. Bolema, v. 30, n. 56, p. 1280-1299, dez. 2016.
ROSETTI JR, Helio; SCHIMIGUEL, Juliano. Estudo de modelos de Matemática Financeira em bibliografia básica. In: Anais da XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática. Recife, 2011, p. 1-6.
SANTOS, Laís Thalita Bezerra dos; PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos. Educação financeira na perspectiva da Educação Matemática Crítica: uma reflexão teórica à luz dos ambientes de aprendizagem de Ole Skovsmose. Boletim online de Educação Matemática, v. 4. n. 7, p. 23-45, ago./dez. 2016.
SILVA, Gioconda Marisol Luz Lima. Educação do Campo e Educação Matemática: uma articulação possível?. 2019. 248f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas). Universidade Federal do Rio Grande. Santo Antônio da Patrulha.
SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Translated by Jonei Cerqueira Barbosa. Bolema, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.
SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Translated by Abgail Lins e Jussara de Loiola Araújo. Campinas: Papirus, 2001.
SKOVSMOSE, Ole. Um convite à Educação Matemática Crítica. Translated by Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas: Papirus, 2014.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.