Records of semiotic representation: experience in teaching quadratic functions with students of Integrated Middle School

Authors

DOI:

10.24116/emd.v3n7a01

Abstract

In the context of the need to provide students with conditions to represent a mathematical object in various ways, research was developed as a way of investigating how students move between the forms of quadratic function registers. This was developed in a qualitative way, with the use of an exploratory study with the students of the 1st grade of the Integrated High School through lists of tasks, besides being realized in stages, among them, the discussion of the tasks in order to comprise the various records presented by the students. All research had support in Raymond Duval's Theory of Semiotic Representation Records, with emphasis on conversion. The results verified can contribute to rethink the pedagogical practice of how mathematical contents can be worked with students in their various approaches and forms, allowing reflections in the teaching-learning process.

Keywords: Semiotic Representation. Quadratic Functions. Teaching Learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Cíntia Cristiane de. O ensino da Matemática para o cotidiano. 2013. 48f. Monografia (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino). Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Medianeira.

BONOTO, Danusa de Lara; SOARES, Maria Arlita da Silveira; MARTINS, Maria Clailta Machado. A análise dos registros de representação semiótica no objeto de aprendizagem “potencializando o seu conhecimento”. Vivências, Erechim, v. 6, n. 9, p. 13-24, maio 2010.

BOULTER, Carolyn J.; GILBERT, John K. Argument and science education. In: COSTELLO, Patrick J. M.; MITCHELL, Sally. (Ed.). Competingand consensual voices: the theory and practice of argument. Multilingual Matters, Clevedon (Philadelphia), 1995, p. 84-98.

BOYER, Carl Benjamim. História da Matemática. 2. ed. Tradução de Elza Furtado Gomide. São Paulo: Edgard Blücher, 1996.

BRAGA, Ciro. Função: a alma do ensino de Matemática. São Paulo: Annablume, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Curricular Comum. Brasília: MEC/SEF, 2018.

CARAÇA, Bento de Jesus. Conceitos fundamentais da Matemática. 9. ed. Lisboa: Gradiva, 2016.

DAMM, Regina Flemming. Registros de Representação. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara (Org.). Educação Matemática: uma (nova) introdução. São Paulo: EDUC, 2008, p. 167-188.

DAVIS, Philip J.; HERSH, Reubem. A experiência matemática. Lisboa: Gradiva, 1998.

DUVAL, Raymond. Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em Matemática. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara. (Org.). Aprendizagem em Matemática: registros de representação semiótica. Campinas: Papirus, 2003, p. 11-34.

DUVAL, Raymond. Semiósis e pensamento humano: registros semióticos e aprendizagens intelectuais. São Paulo: Livraria da Física, 2009.

DUVAL, Raymond. Ver e ensinar a Matemática de outra forma. São Paulo: PROEM, 2011.

GARBI, Gilberto Geraldo. A rainha das ciências: um passeio histórico pelo maravilhoso mundo da Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2006.

GUALANDI, Jorge Henrique. Investigações matemáticas com grafos para o Ensino Médio: introdução à teoria dos grafos. 2012. 109f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Belo Horizonte.

LUCAS, Talmo Moraes; GUALANDI, Jorge Henrique. As diferentes formas de registro de funções exponenciais. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6, 2015, Pirenópolis. Anais do VI SIPEM. Pirenópolis: SBEM, 2015, p. 1-13.

PONTE, João Pedro da. (Org.). Práticas profissionais dos professores de Matemática. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014.

RICO, Luis (Coord.). Bases teóricas del currículo de Matemáticas em Educación Secundária. Madrid: Síntesis, 1997.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. Tradução de José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2019-01-02

How to Cite

SANTANA, L. .; GUALANDI, J. .; SOARES, M. . Records of semiotic representation: experience in teaching quadratic functions with students of Integrated Middle School. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 3, n. 7, p. 8–30, 2019. DOI: 10.24116/emd.v3n7a01. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/76. Acesso em: 24 nov. 2024.