OBInvest: Brazilian Investment Olympiad — links between investments, finance and Mathematics for High School students

Authors

DOI:

10.46551/emd.v8n15a20

Keywords:

Financial Education, Financial Literacy, Investments, Olympics, Digital Media

Abstract

The design and implementation results of OBInvest are presented, aiming to contribute to a Financial Education that stimulates a responsible culture regarding investments and financial protection. Its methodology is centered on research, critical reading and technology-mediated learning. It is based on the environments of School Financial Education, invitation to reflection, duality and a multidisciplinary lens. In preparation, there is access to texts, video classes and simulators. In the first phase, there is an objective test, and in the second, objective and discursive questions, based on texts, videos and simulators. The results show that OBInvest stimulated learning and the production of knowledge, evidenced by the participants' responses/reports, showing it to be promising for the economic and financial education of young people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APREA, Carmela; WUTTKE, Eveline; BREUER, Klaus; KOH, Noi Keng; DAVIES, Peter; LOPUS, Jane Stone. BETTINA, Greimel-Fuhrmann. International Handbook of Financial Literacy. Singapore: Springer, 2016

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Curricular Comum: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

CORDEIRO, Nilton José Neves; COSTA, Manoel Guto Vasconcelos; SILVA, Márcio Nascimento. Educação Financeira no Brasil: uma perspectiva panorâmica. Ensino da Matemática em Debate, v. 5, n. 1, p. 69-84, 2018.

ENEF — Estratégia Nacional de Educação Financeira. Orientação para Educação Financeira nas Escolas. Brasília: ENEF, 2010.

KAHNEMAN, Daniel. Rápido e devagar: duas formas de pensar. Translated by Cássio de Arantes Leite. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

MARIM, Vlademir; SILVA, Maxwell Gomes. Educação Financeira: abordagem nos livros didáticos de Matemática para o Ensino Médio. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1–26, 2020. https://doi.org/10.24116/emd.e202005

MUNIZ, Ivail Junior. À vista ou a prazo? Análise de financiamentos e investimentos no Ensino Médio. In: Anais do IX Encontro Nacional de Educação Matemática. Belo Horizonte, 2007, p. 1-11.

MUNIZ, Ivail Junior. Econs ou Humanos? Um estudo sobre a tomada de decisão em Ambientes de Educação Financeira Escolar. 2016a. 416f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção). Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro.

MUNIZ, Ivail Junior. Educação Financeira e a sala de aula de Matemática: conexões entre a pesquisa acadêmica e a prática docente. In: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo, 2016b, p. 1-12.

PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos; MUNIZ, Ivail Junior; KISTEMANN JR., Marco Aurélio. Cenários sobre Educação Financeira Escolar: entrelaçamentos entre a pesquisa, o currículo e a sala de aula de Matemática. Em Teia, v. 9, n. 1, p. 1-28, 2018. https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.236528

PESSOA, Cristiane Azevedo Silva; MUNIZ, Ivail Junior. Educação Financeira Escolar: construções, caminhos, pesquisas e potencialidades para o século XXI. Em Teia, v. 12, n. 2, 1-18. 2021. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.251007

SILVA, Amarildo Melchiades; POWELL, Arthur Belford. Um programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. In: Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Paraná, 2013, p. 1-17.

STEPHANI, Marcos. Educação Financeira: uma perspectiva interdisciplinar na construção da autonomia do aluno. 2005. 79f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

Published

2024-08-20

How to Cite

MUNIZ JUNIOR, I.; PASSOS, G. G. F. G.; SANTOS, W. D. OBInvest: Brazilian Investment Olympiad — links between investments, finance and Mathematics for High School students. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 8, n. 15, p. 1–14, 2024. DOI: 10.46551/emd.v8n15a20. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7606. Acesso em: 6 mar. 2025.

Issue

Section

Paper