A reflection on the teaching of rational fractional numbers through music

Authors

DOI:

10.24116/emd.v3n7a02

Abstract

This article aims to initiate a reflection on the use of the musical context for the teaching of rational fractional numbers and had as a motivator the accomplishment of a bibliographical review of the works that associate these two themes for a dissertation of master in progress. Starting from the necessity of situations that involve the conceptions part-whole, measure, quotient, reason and operator for the teaching of these new numbers (for the students) we seek to articulate the musical elements present in the rhythmic structure of Western musical writing with these conceptions in order to have a instrument to assist in analyzing such work. This study showed that this musical context mobilizes only the part-whole conception associated with the rational numbers and allows to construct some of its representations and some knowledge of the relation of equivalence and the operations of addition and multiplication by a natural number, which would not account of the complexity of the conceptualization of such numbers for the student.

Keywords: Music. Rational Fractional Numbers. Conception of fractions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARTIGUE, Michèle. Epistémologie et didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, Grenoble (France), v. 10, n. 2-3, p. 241-286, 1990.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Exame Nacional do Ensino Médio – Relatório Pedagógico 2009-2010. Brasília: MEC/INEP, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Curricular Comum. Brasília: MEC/SEF, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Arte. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BROMBERG, Carla; SAITO, Fumikazu. As matemáticas, o monocórdio e o número sonoro. São Paulo: Livraria da Física, 2017.

DIAS, Monique Lopes dos Santos. Mapeamento das pesquisas produzidas em São Paulo acerca de números fracionários, entre os anos de 2000 e 2016. 2018. 162f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

MARTINEAU, John. (Org.). Quadrivium: as quatro artes liberais clássicas da Aritmética, da Geometria, da Música e da Cosmologia. Tradução de Jussara Trindade de Almeida. São Paulo: É Realizações, 2014.

MED, Bohumil. Teoria da Música. Brasília: MUSIMED, 1996.

NUNES, Terezinha; BRYANT, Peter. Crianças fazendo Matemática. Porto Alegre: Artmed. 1997.

ONUCHIC, Lurdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. As diferentes “personalidades” do número racional trabalhadas através da resolução de problemas. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 21, n. 31, p. 79-102, 2008.

SILVA, Maria José Ferreira da. Investigando saberes de professores do Ensino Fundamental com enfoque em números fracionários para a quinta série. 2005. 302f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

SILVA, Maria José Ferreira da. Sobre a introdução do conceito de números fracionário. 1997. 245f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

SILVA, Maria José Ferreira da; ALMOULOUD, Saddo Ag. Números racionais: concepções, representações e situações. In: Oliveira, Gerson Pastre de. (Org.). Educação Matemática: epistemologia, didática e tecnologia. São Paulo: Editora da Física, 2018, p. 81-141.

SOUSA, Maria de Nazaré Valente de. Evolução da notação musical do ocidente na história do livro até à invenção da imprensa. 2012. 127f. Dissertação (Mestrado em Ciências Documentais) – Faculdade de Artes e Letras. Universidade da Beira Interior. Covilhã, Portugal.

WRIGHT, David. Mathematics and Music. American Mathematical Society, 2009.

Published

2019-01-02

How to Cite

PINTO, A. .; SILVA, M. A reflection on the teaching of rational fractional numbers through music. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 3, n. 7, p. 31–51, 2019. DOI: 10.24116/emd.v3n7a02. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/77. Acesso em: 27 dec. 2024.