Ethnomodelling in the context of Rural Education: an anthropological approach based on dialogical ethnomodels of irrigation systems

Authors

DOI:

10.46551/emd.v8n14a06

Keywords:

Ethnomodelling, Rural Education, Ethnomathematics, Mathematical Modelling, Teaching Mathematics

Abstract

The article aims to investigate, through Ethnomodelling, emic knowledge of the Countryside and dialogical ethnomodels as a solution for corn cultivation in periods with low rainfall in peasant communities. The participants were a farmer and 22 High School students. The data was produced through an interview and records of the students' activities. Data analysis was carried out through Content Analysis. The students were able to develop ethnomodels as a solution to the problem of growing corn and other crops during periods of scarce rainfall. Ethnomodelling enabled teaching considering the principles of Rural Education, proposing relationships of respect and appreciation in cultural dynamism, considering anthropological knowledge of peasant culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Shirley Patrícia Nogueira de Castro; ANTUNES, Fabrício Mendes. Educação do Campo e Etnomatemática: uma articulação possível? Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-23, 2020. https://doi.org/10.24116/emd.e202009

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução de Luís Augusto Pinheiro. Ed. rev. e ampl. São Paulo: Edições 70, 2016.

BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com Modelagem Matemática. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2015.

BIEMBENGUT, Maria Salett. Modelagem na Educação Matemática e na Ciência. São Paulo: Livraria da Física, 2016.

BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. Modelagem Matemática no ensino. 5. ed. São Paulo, Contexto. 2018.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Editora Porto, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Educação do Campo: diferenças mudando paradigmas. Brasília: MEC/SECAD, 2007.

CALDART, Roseli Salete. Teses sobre a Pedagogia do Movimento. Boletim da Educação, n. 11, p. 137-149, set. 2006.

CORTES, Diego Pereira de Oliveira; ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Ressignificando os conceitos de função: um estudo misto para entender as contribuições da abordagem dialógica da Etnomodelagem. In: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo, 2016, p. 1-11.

D’AMBROSIO, Ubiratam. Da reflexão a ação: reflexões sobre Educação e Matemática. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1986.

D’AMBROSIO, Ubiratam. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

D’AMBROSIO, Ubiratam. O Programa Etnomatemática: uma síntese. Acta Scientiae, v. 10, n. 1, p. 7-16, jan./jun. 2008.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Paz, Educação Matemática e Etnomatemática. Teoria e Prática da Educação, v. 4, n. 8, p. 15-33, jun. 2001.

EGLASH, Ron; BENNETT, Audrey; O’DONNELL, Casey; JENNINGS, Sybillyn; CINTORINO, Margaret. Culturally situated designed tools: ethnocomputing from field site to classroom. American Anthropologist, v. 108, n. 2, p. 347-362, jun. 2006. https://doi.org/10.1525/aa.2006.108.2.347

FELDENS, Dinamara Garcia; FUSARO, Luana Garcia Feldens; CARVALHO, Lucas de Oliveira. Antropologia, Cultura e indivíduo: reflexões sobre identidade. Poiésis, v. 12, n. 21, p. 282-292, jan./jun. 2018. https://doi.org/10.19177/prppge.v12e212018282-292

FERNANDES, Bernardo Mançano. Os campos da pesquisa em Educação do Campo: espaço e território como categorias essenciais. In: Anais do I Encontro Nacional de Pesquisa em Educação do Campo. Bauru, 2005, p. 1-10.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 9. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

JESUS, Luana Oliveira Moreira. Etnomodelagem no contexto da Educação do Campo: elaboração de etnomodelos êmicos, éticos e dialógicos por estudantes de Ensino Médio. 2023. 259f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Estadual de Santa Cruz. Ilhéus.

JESUS, Luana Oliveira Moreira; MADRUGA, Zulma Elizabete de Freitas. Etnomodelagem: investigando articulações com a Educação do Campo. Em Teia, v. 13, n. 2, p. 194-222, 2022. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.253391

KNIJNIK, Gelsa. O que os movimentos sociais têm a dizer à Educação Matemática? In: Anais do 8º Encontro Nacional de Educação Matemática. Recife, 2004, p. 1-9.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagem qualitativa. São Paulo: EPU, 1986.

MADRUGA, Zulma Elizabete de Freitas. Ethnomodelling as a methodological alternative to Basic Education: perceptions of members of a research group. In: ROSA, Milton, CORDERO, Francisco, OREY, Daniel Clark, CARRANZA, Pablo. (Ed.). Mathematical Modelling Programs in Latin America. Cham: Springer, 2022, p. 53-69. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04271-3_3

MOLINA, Mônica Castagna; FREITAS, Helana Célia de Abreu. Avanços e desafios na construção da Educação do Campo. Em Aberto, v. 24, n, 85, p. 17-31, abr. 2011. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.24i85.2483

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Educação, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

OLIVEIRA, Rúbia Machado; SILVA, Juliana Franchi. A presença da Antropologia no Ensino Básico. In: Anais da 29ª Reunião Brasileira de Antropologia. Natal, 2014, p. 1-8.

ROSA, Milton. Etnomodelagem como um movimento de globalização nos contextos da Etnomatemática e da Modelagem. Com a Palavra o Professor, v. 5, n. 11, p. 258-283, jan./abr. 2020. https://doi.org/10.23864/cpp.v5i11.565

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Etnomodelagem: a arte de traduzir práticas matemáticas locais. São Paulo: Livraria da Física, 2017.

SACHS, Línlya. Currículo de Matemática na Educação do Campo: panoramas e zoons. Zetetiké, v. 26, n. 2, p. 404-422, mai./ago. 2018. https://doi.org/10.20396/zet.v26i2.8647567

SILVA, Gioconda Marisol Luz Lima. Educação do Campo e Educação Matemática: uma articulação possível?. 2019. 248f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas). Universidade Federal do Rio Grande. Santo Antônio da Patrulha.

TOSTA, Sandra Pereira. Antropologia e Educação: interfaces em construção e as culturas na escola. Inter-Legere, n. 9, p. 234-252, jul./dez. 2013.

VARGAS, Andressa Franco; BISOGNIN, Eleni. Explorando conceitos estatísticos por meio da Modelagem Matemática: uma proposta para a Educação do Campo. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, 1-24, p. 1-24, 2020. https://doi.org/10.46551/emd.e202028

Published

2024-09-15

How to Cite

JESUS, L. O. M. de; MADRUGA, Z. E. de F. Ethnomodelling in the context of Rural Education: an anthropological approach based on dialogical ethnomodels of irrigation systems. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 8, n. 14, p. 1–20, 2024. DOI: 10.46551/emd.v8n14a06. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7752. Acesso em: 12 mar. 2025.