Learning difficulties in Mathematics: some reflections

Authors

DOI:

10.24116/emd.v3n7a03

Abstract

The purpose of the present paper is to show how some current researches – published in papers and books – approach the difficulties in Mathematics learning. We intend to reflect on teaching and learning Mathematics by analysing some aspects that have been pointed out, especially about learning difficulties some students have in Mathematics area. We used the research qualitative approach with procedures of document analysis. At first, we described the meaning of the word ‘difficulty’, passing through learning difficulties and learning difficulties in Mathematics. The latest researches point the urgent need of a didactic overhaul in Mathematics teaching and maturation of all school communitiy, regardless the teaching level, concerning learning difficulties.

Keywords: Mathematics Education. Teaching and Learning. Learning difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Roberto Lopes de. O processo de aprendizagem da Matemática na Educação Básica: raízes de suas dificuldades e mecanismos para sua superação. Cadernos do IME - Série Matemática, Rio de Janeiro, n. 16, p. 69-80, 2004.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARROS, Jussara de. Dificuldades de aprendizagem. In: Brasil Escola, 2019.

CHABANNE, Jean Luc. Dificuldades de aprendizagem: um enfoque inovador no ensino escolar. Tradução de Regina Rodrigues. São Paulo: Ática, 2006.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2012.

FIORENTINI, Dario; SOUZA JÚNIOR, Arlindo José de; MELO, Gilberto Francisco Alves de. Saberes docentes: um desafio para acadêmicos e práticos. In: GERALDI, Corinta; FIORENTINI, Dario; PEREIRA, Elizabete. (Org.). Cartografias do trabalho docente: professor(a) pesquisador(a). Campinas: Mercado de Letras, 1998, p. 307-335.

GARCIA, Jesus Nicasio. Manual de dificuldades de aprendizagem: linguagem, leitura escrita e Matemática. Tradução de Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 1998.

GUERRA, Isabel Carvalho. Pesquisa qualitativa e análise de conteúdo – sentidos e formas de uso. Cascais: Princípia, 2006.

HOUAISS, Antonio; VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

LEAL, Daniela; NOGUEIRA, Makeliny Oliveira Gomes. Dificuldades de aprendizagem: um olhar psicopedagógico. Curitiba: Inter Saberes, 2012.

LOUREIRO, Vanilda. Dificuldades na aprendizagem da Matemática: um estudo com alunos do Ensino Médio. 2014. 59 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional). Universidade Federal do Espírito Santo. Espírito Santo.

LÜDKE, Menga; ANDRE, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2015.

MASOLA, Wilson de Jesus. Dificuldades de aprendizagem matemática dos alunos ingressantes na educação superior nos trabalhos do X Encontro Nacional de Educação Matemática. 2014. 161f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul. São Paulo.

MASOLA, Wilson de Jesus; ALLEVATO, Norma. Dificuldades de aprendizagem matemática de alunos ingressantes na educação superior. Revista Brasileira de Ensino Superior, v. 2, n. 1, p. 64-74, jun./mar. 2016.

MASOLA, Wilson de Jesus; ALLEVATO, Norma. Matemática: o “calcanhar de Aquiles” de alunos ingressantes na Educação Superior. 2014. 31f. Produto Educacional (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul. São Paulo.

MASOLA, Wilson de Jesus; VIEIRA, Gilberto; ALLEVATO, Norma. Ingressantes na Educação superior e suas Dificuldades em Matemática: uma Análise das Pesquisas Publicadas nos Anais dos X e XI ENEMs. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, SÃO Paulo. Anais do XII ENEM: Educação Matemática na Contemporaneidade: desafios e possibilidades. São Paulo: SBEM/SBEM-SP, 2016, p. 1-13.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003.

NTCM. Princípios e Normas para a Matemática Escolar. Tradução da Associação de Professores de Matemática. Lisboa: APM, 2007.

PAIS, Luiz Carlos. Ensinar e aprender Matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica. 2013.

ROCHA, Áurea Maria Costa; AGUIAR, Maria da Conceição Carrilho de. Aprender e ensinar construir identidade e profissionalidade docente no contexto da universidade: uma realidade possível. In: 35ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 2012, Porto de Galinhas. Anais da 35ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED, Porto de Galinhas. 2012, p. 1-17.

ROMBERG, Thomas A. Perspectivas sobre o conhecimento e métodos de pesquisa. Tradução de Lourdes de la Rosa Onuchic e Maria Lúcia Boero. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 20, n. 27, p. 93-139, 2007.

SANTALÓ, Luís Antoni. Matemática para não matemáticos. In: PARRA, Cecilia; SAIZ, Irma. (Org.). Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artmed, 2009, p. 17-31.

SELBACH, Simone. Por que ensinar Matemática. In: SELBACH, Simone et al. (Org.). Matemática e Didática. Petrópolis: Vozes, 2010, p. 39-42.

SMITH, Corinne; STRICK, Lisa. Dificuldades de aprendizagem de A-Z: guia completo para educadores e pais. Tradução de Magda França Lopes. Porto Alegre: Penso, 2012.

Published

2019-01-02

How to Cite

MASOLA, Wilson; ALLEVATO, Norma. Learning difficulties in Mathematics: some reflections. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 3, no. 7, p. 52–67, 2019. DOI: 10.24116/emd.v3n7a03. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/78. Acesso em: 3 jul. 2024.