Algebraic thinking in Elementary School: the perception of regularities and relational thinking

Authors

DOI:

10.46551/emd.v8n14a13

Keywords:

Algebraic Thinking, Elementary School, Mapping

Abstract

With this study, we proposed to map and discuss the Brazilian academic research that has as its object of study the development of Algebraic Thinking in Elementary School in the interstice from 2017 to 2023. The methodological approach employed is qualitative, of the mapping typology. The results reveal a growing body of research involving algebraic thinking in the context of the initial and continuing training of teachers who will teach and who teach mathematics in Elementary School, so further analysis of future research is needed to try to identify these realities, perhaps looking at the curricular components studied in the initial training courses and the profile of this teacher who will arrive at the school and also the courses offered to teachers who have already joined a school unit.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

FIORENTINI, Dario; GRANDO, Regina Célia; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra; CRECCI, Vanessa Moreira; LIMA, Rosana Catarina Rodrigues; COSTA, Marina Carravero. O professor que ensina matemática como campo de estudo: concepção do projeto de pesquisa. In: FIORENTINI, Dario; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion; LIMA, Rosana Catarina Rodrigues. (Org.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina Matemática: período 2001 – 2012. CampinasP: FE/UNICAMP, 2016, p. 17-41.

KAPUT, James. Algebra in the Early Grades. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2008.

KAPUT, James. Teaching and learning a new algebra. In: FENNEMA, Elizabeth; ROMBERG, Thomas (Org.). Mathematics classrooms that promote understanding. Mahwah: Lawrence Erlbaum, 1999, p. 23-41.

MESCOUTO, Juliana Batista; LUCENA, Isabel Cristina Rodrigues de; BARBOSA, Elsa. Tarefas exploratório-investigativas de ensino-aprendizagem-avaliação para o desenvolvimento do pensamento algébrico. Educação Matemática Debate, v. 5, n. 11, p. 1-22, 2021. https://doi.org/10.46551/emd.e202121

NCTM — National Council of Teachers of Mathematics. Princípios e Normas para a Matemática Escolar. Tradução de APM. Lisboa: APM, 2007.

Ponte, João Pedro da. Investigação Matemática na Sala de Aula. Lisboa: Associação de Professores de Matemática, 2010.

PONTE, João Pedro da; BRANCO, Neusa; MATOS, Ana. Álgebra no Ensino Básico. Lisboa: DGIDC, 2009.

POSSAMAI, Janaína Poffo.; ALLEVATO, ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Elaboração/Formulação/Proposição de Problemas em Matemática: percepções a partir de pesquisas envolvendo práticas de ensino. Educação Matemática Debate, v. 6, n. 12, p. 1–28, 2022. https://doi.org/10.46551/emd.v6n12a01

RAMOS, Altina; FARIA, Paulo M.; FARIA, Ádila. Revisão sistemática de literatura: contributo à inovação na investigação em ciências da educação. Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 17-36, jan./abr. 2014. https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS01

Published

2024-12-20

How to Cite

FREITAS, M. D. A. de; MARTINS, P. B. Algebraic thinking in Elementary School: the perception of regularities and relational thinking. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 8, n. 14, p. 1–16, 2024. DOI: 10.46551/emd.v8n14a13. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7830. Acesso em: 12 mar. 2025.