Questions of Statistics and Probability in the ENEM tests: an approach to errors and learning difficulties

Authors

DOI:

10.24116/emd.v3n7a05

Abstract

This study presents the identification and characterization of errors and learning difficulties of the Statistics and Probability content, associated to the distractors most indicated by High School students who entered in the UFRN through the ENEM 2013 to 2016. We have as theorists Radatz (1979), Cury (1988, 1994), among others. The methodology was the analysis of performance and errors (GIL, 2008; NÚÑEZ e RAMALHO, 2012), as well as in performance analysis, backed by the classical theory of item analysis Spearman (1913).  The data of the questions were obtained from the microdata of this evaluation, provided by INEP and processed by Comperve/UFRN. Results show that: it’s a low performance content by the students and the most present errors: use multiplication between quantities instead of combinations and confuse averages.

Keywords: Statistics. Probability. Errors. Learning difficulties. ENEM.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRATE, Raquel Susana; POCHULU, Marcel David.; VARGAS, José Manuel. Errores y dificultades em Matemática: análisis de causas y sugerencias de trabajo. Buenos Aires: Universidad Nacional de Villa María, 2006.

BATANERO, Carmen. Significado y comprensión de las medidas de posición central. UNO, Barcelona, n. 25, p. 41-58, jul. 2000.

BATANERO, Carmen; DÍAZ, Carmen. Aproximación informal al contraste de hipótesis. In: JORNADAS VIRTUALES EN DIDÁCTICA DE LA ESTADÍSTICA, PROBABILIDAD Y COMBINATORIA, 2, Granada, 2015. Actas de las 2ª JVDIESPROYCO: Didáctica de la Estadística, Probabilidad y Combinatoria. Granada: Universidad de Granada, 2015, p. 135-144.

BATANERO, Carmen; GODINO, Juan Diaz; NAVARRO-PELAYO, Virginia. Razonamiento combinatorio. Madri: Sintesis, 1996.

BORASI, Raffaella. Alternative perspectives on the educational uses of errors. In: INTERNATIONAL COMMISSION FOR THE STUDY AND IMPROVEMENT OF MATHEMATICS TEACHING, 39, 1987, Sherbrooke, 1987. Proceedings 39º CIEAEM. Sherbrooke (Canadá): CIEAEM, 1987.

BORASI, Raffaella. Using errors as springboards for the learning of mathematics: an introdution. Focus on Learning in Mathematics. v. 7, n. 3-4, p. 1-16, 1995.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria INEP n. 109 de 27/05/2009: Estabelece a sistemática para a realização do Exame Nacional do Ensino Médio no exercício de 2009. Brasília: Diário Oficial da União, n. 100, seção 1, p. 56, 28 maio 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Curricular Comum. Brasília: MEC/SEF, 2018.

BROUSSEAU, Guy. Théorie des situations didactiques. Textes rassemblés et préparés par Nicolas Balacheff, Martin Cooper, Rosamund Sutherland, Virginia Warfield. Grenoble: Editions La Pensée Sauvage, 1998.

CAZORLA, Irene Mauricio. Estatística na formação social do aluno na escola básica brasileira. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8, 2004, Recife. Anais do VIII ENEM: Educação Matemática: um compromisso social. Recife: SBEM, 2004. p. 7-16.

COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva. Introdução ao conceito de Probabilidade por uma visão frequentista: estudo epistemológico e didático. 1994. 151f. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

CUMMING, Geoff. Understanding replication: confidence intervals, p-values, and what's likely to happen next time. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON TEACHING STATISTICS, 7, 2006, Salvador. Proceedings of the ICOTS-7. Salvador: International Statistics Institute, 2006, p. 1-6.

CURY, Helena Noronha. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. 1. ed. 1. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

CURY, Helena Noronha. Análises de erros em demonstrações de Geometria Plana: um estudo com alunos do 3º grau. 1988. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

CURY, Helena Noronha. As concepções de Matemática dos professores e sua forma de considerar o erro dos alunos. 1994. 277f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

DELMAS, Robert; GARFIELD, Joan; OOMS, Ann; CHANCE, Beth. Assessing students' conceptual understanding after a first course in statistics. Statistics Education Research Journal, v. 6, n. 2, p. 25-58, nov. 2007.

DÍAZ, Carmen; BATANERO, Carmen; WILHELMI, Miguel R. Errores frecuentesen el análisis de dados en Educación y Psicología. Publicaciones, n. 38, p. 9-23, 2008.

DIEBOLD, Francis X.; PAULY, Peter. Structural Change and the combination of forecasts. Journal of Forecasting, v. 6, n. 1, p. 21-40. 1987.

ESTRELLA, Soledad. Comprensión de la media por profesores de educación primaria en formación continua. Revista Electrónica de Investigación Educativa, v. 18, n. 1, p. 1-22, ene. 2016.

ESTRELLA, Soledad. Medidas de tendencia central en la enseñanza básica en Chile: análisis de un texto de séptimo año. Revista Chilena de Educación Matemática, v. 4, n. 1, p. 20-32. 2008.

FALK, Herwig. Conditional probabilities: insights and difficulties. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON TEACHING STATISTIC, 2, 1986, Victoria. Proceedings of ICOTS 2. Victoria: University of Victoria, 1986, p. 292-297.

FIORENTINI, Dario. Alguns modos de ver e conceber o ensino de Matemática no Brasil. Zetetike, Campinas, v. 3, n. 4, p. 1-35, jan./jun. 1995.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GULLIKSEN, Harold. Theory of mental tests. Nueva York: Wiley, 1950.

HENRY, Michel. Didactique des Mathématiques: une présentation de la didactique en vue de la formation des enseignants. Besançon: IREM de Franche-Comté, 1991.

HUCK, Schuyler W. Statistical misconceptions. New York: Routledge, 2008.

MARTINS, Cristina; PIRES, Manuel Vara; BARROS, Paula Maria. Conhecimento estatístico: um estudo com futuros professores. In: ENCONTRO DE INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, XIX, 2009, Vila Real. Actas do XIX EIEM. Vila Real: APM, 2009, p. 1-12.

MAVARECH, Zemira. A deep struture model of students’ statistical misconceptions. Educational Studies in Mathematics, n.14, n. 4, p. 415-429, nov. 1983.

MOKROS, Jan; RUSSELL, Susan. Children’s concepts of average and representativeness. Journal for Research in Mathematics Education, v. 26, n. 1, p. 20-39, jan. 1995.

MOORE, David. Uncertainty. In: STEEN, Lynn Arthur. (Ed.). On the shoulders of giants: new approaches to numeracy. Washington: National Academy Press, 1990, p. 95-137.

MORGADO, Augusto Cezar de Oliveira; CARVALHO, João Bosco Pitombeira de. CARVALHO, Paulo Cezar Pinto; FERNANDEZ. Análise Combinatória e Probabilidade. 9 ed. Rio de Janeiro: SBM, 2006.

MOVSHOVITZ-HADAR, Nitsa; ZASLAVSKY, Orit; INBAR, Shlomo. An empirical classification model for errors in high school mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, v. 18, n. 1, p. 3-14, jan. 1987.

NÚÑEZ, Isauro Beltrán. Erros e dificuldades de aprendizagem nas questões de Química do ENEM 2014. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 11, 2017, Florianópolis. Anais do XI ENPEC. Florianópolis: ABRAPEC, 2017a, p. 1-11.

NÚÑEZ, Isauro Beltrán. Os itens de Química do ENEM 2014: erros e dificuldades de aprendizagem. Acta Scientiae, Canoas, v. 19, n. 5, p. 799-816, set./out. 2017b.

NÚÑEZ, Isauro Beltrán; RAMALHO, Betânia Leite. Estudo de erros e dificuldades de aprendizagem: as provas de Química e de Biologia do Vestibular da UFRN. Natal: EDUFRN, 2012.

PASQUALI, Luiz. Psicometria: teorias dos testes na Psicologia e na Educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2003.

POCHULU, Marcel David. Análisis y categorización de errores en el aprendizaje de la universidad. Revista Iberoamericana de Educación, v. 35, n. 4, p. 1-14, 2004.

POLLATSEK, Alexander; WELL, Arnold D.; KONOLD, Clifford; HARDIMAN, Pamela; COBB, George. Understanting conditional probabilisties. Organizational Behavior and Human Decision Processes, v. 40, n. 2, p. 255-269, 1987.

POPPER, Karl R. La lógica de la investigación científica. Madrid: Tecnos. 1967.

PUERTO, Silvia del; SEMINARA, Silvia; MINNAARD, Claudia. Identificación y análisis de los errores cometidos por los alumnos en Estadística Descriptiva. Revista Iberoamericana de Educación, v. 43, n. 3, p. 1-8, jun. 2007.

RADATZ, Hendrik. Error analysis in mathematics education. Journal for Research in Mathematics Education, v. 10, n. 3, p. 163-172, may 1979.

RADATZ, Hendrik. Students'errors in the mathematical learning process: a survey. For the Learning of Mathematics, v. 1, n. 1, p. 16-20, jul. 1980.

REABURN, Robyn. Students’ understanding of statistical inference: implications for teaching. 2011. 414p. Thesis (Doctor of Philosophy). University of Tasmania. Tasmania (Austrália).

RICO, Luis. Errores y dificultades en el aprendizaje de las matemáticas. En: KILPATRICK, Jeremy; GÓMEZ, Pedro; RICO, Luis. (Ed.). Educación Matemática: Errores y dificultades de los estudiantes. Resolución de problemas. Evaluación. Historia. Bogotá: Una Empresa Docente, 1998, p. 69-108.

ROMERO, Juan. Probabilidad condicional e independencia. Estadística y probabilidad II. Bogotá: Santillana, 2008, p. 95-116.

RONDERO, Carlos; Font, Vicenç. Articulación de la complejidad matemática de la media aritmética. Ensenanza de las Ciencias, v. 33, n. 2, p. 29-49, 2015.

RUBIN, Andee; BRUCE, Bertram; TENNEY, Yvette. Learning about sampling: trouble at the core of statistics. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON TEACHING STATISTICS, 3, 1990, Voorburg. Proceedings of the ICOTS 3. Vooburg: International Statistical Institute. 1990, p. 314-319.

SÁNCHEZ, Ernesto; VALDEZ, Julio César. La cuantificación del azar: una articulación de las definiciones subjetiva, frecuencial e clássica de probabilidade. ENCONTRO DE PROBABILIDADES E ESTATÍSTICA NA ESCOLA, 3, 2013, Braga. Atas do III EPEE. Braga: Universidade do Minho, 2013, p. 23-34.

SÁNCHEZ, Jesús-Nicasio Garcia Dificuldades de aprendizagem e intervenção psicopedagógica. Tradução de Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2004.

SANTANA, Michaelle Renata Moraes de. O acaso, o provável, o determinístico: concepções e conhecimentos probabilísticos de professores do Ensino Fundamental. 2011. 96f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Centro de Educação. Universidade Federal de Pernanbuco. Recife.

SOCAS, Martín Manuel. Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las Matemáticas en la educación secundaria. In: RICO, Luis. (Coord.). La Educación Matemática en la enseñanza secundaria. Barcelona: Horsori, 1997, p. 125-154.

SPEARMAN, Charles. Correlations of sums and differences. British Journal of Psychology, v. 5, n. 4, p. 417-426, mar. 1913.

TVERSKY, Amos; KAHNEMAN, Daniel. Judgment under uncertainty: heuristics and biases. In: KAHNEMAN, Daniel; SLOVIC, Paul; TVERSKY, Amos. (Ed.). Judgment under uncertainty: heuristics and biases. New York: Cambridge University Press, 1982, p. 3-20.

Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Comissão Permanente de Vestibular (Comperve). Núcleo Permanente de Concursos. Nata: UFRN/ Comperve, 2016.

WILD, Chris; PFANNKUCH, Maxine. Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, v. 67, n. 3, p. 223-248, dec. 1999.

Published

2019-01-02

How to Cite

PONTES, Jailson; NÚÑEZ, Isauro. Questions of Statistics and Probability in the ENEM tests: an approach to errors and learning difficulties. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 3, no. 7, p. 87–110, 2019. DOI: 10.24116/emd.v3n7a05. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/80. Acesso em: 3 jul. 2024.