Teaching Mathematics with a focus on Sustainability: an interdisciplinary approach aligned with the 2030 Agenda
DOI:
10.46551/emd.v9n16a01Keywords:
Education for Sustainable Development, Mathematics Teaching, Sustainability, Mathematical Modeling, Problem-SolvingAbstract
This article presents a systematic review of theses and dissertations published between 2015 and 2024, aiming to identify methodological strategies that connect mathematics education to the promotion of sustainability, in alignment with the 2030 Agenda. The research, of a qualitative nature, analyzed studies on the development of educational practices that relate mathematical learning objectives to Education for Sustainable Development. The results show that the teaching strategies used link mathematical content to environmental issues through problem-solving and mathematical modeling, promoting an interdisciplinary and critical approach. The identified practices contribute to the formation of systemic and reflective competencies in students, aligned with the Sustainable Development Goals.
Downloads
References
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. As conexões trabalhadas através da resolução de problemas na formação inicial de professores de Matemática. RenCiMa, v. 10, n. 2, p. 1-14. 2019. https://doi.org/10.26843/rencima.v10i2.2334
BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 27 abr. 1999.
CARDOZO, Dionei; MENEGHELLI, Juliana; POSSAMAI, Janaína Poffo. Desenvolvendo compreensão matemática: resíduos de uma aula baseada na resolução de problemas. Em Teia, v. 13, n. 1, p. 185-205, 2022. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.252983
MARINHO, Fabio Cardoso; PINTO, Gisela Maria da Fonseca. Critical Financial Education in the interdisciplinary context in Science and Mathematics studies. Educação Matemática Debate, v. 8, n. 15, p. 1-18, 2024. https://doi.org/10.46551/emd.v8n15a04
MORAES, Roque.; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, abr. 2006. https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009
MORÍN, Edgar. Los siete saberes necesarios a la educación del futuro. Traducción de Mercedes Vallejo-Gómez. Caracas. Iesalc/Unesco: 2000.
NAÇÕES UNIDAS BRASIL. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. 2024. https://brasil.un.org/pt-br/sdgs.
POSSAMAI, Janaína Poffo; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Elaboração/Formulação/Proposição de Problemas em Matemática: percepções a partir de pesquisas envolvendo práticas de ensino. Educação Matemática Debate, v. 6, n. 12, p. 1-28, 2022. https://doi.org/10.46551/emd.v6n12a01
RAMOS, Altina; FARIA, Paulo; FARIA, Ádila. Revisão sistemática de literatura: contributo à inovação na investigação em ciências da educação. Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 17-36, jan./abr. 2014. https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS01
RODRÍGUEZ, Milagros Elena. Transepistemologías inclusivas en la Educación Matemática Decolonial Transcompleja. Educação Matemática Debate, v. 5, n. 11, p. 1-26, 2021. https://doi.org/10.46551/emd.e202118
UNESCO — Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Educação para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: objetivos de aprendizagem. Brasil: Unesco, 2017.
UNITED NATIONS. Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. Resolution adopted by the General Assembly on 25 September 2015. New York, 2015.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.