Foucaultian’s perspective of the discourse in a math class: demographic density

Authors

DOI:

10.24116/emd.e202003

Abstract

This article aims to present elements from a foucaultian perspective from the discourses in the analysis of a fragment of a Mathematics class whose question is about Demographic density. We will take some analysis tools that will be visited more or less frequently throughout the text: speech, knowledge, power and resistance. It was intended to seek the place of speech of the subjects, the knowledge built in the process of mathematical learning, the exercise of power and identify elements of resistance in the context of the classroom, where the activity was applied. It is concluded that school institution, place of production and circulation of discourses, evidences a way of thinking exerting a power that includes, excludes and controls knowledge.

Keywords: Speeches. Mathematical knowledge. Power. Resistance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FONT, Vicenç; PLANAS, Núria; GODINO, Juan Díaz. Modelo para el análisis didáctico en Educación Matemática. Infancia y Aprendizaje, v. 33, n. 1, p. 89-105, 2010

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no College de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. 22 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012.

FOUCAULT, Michel. Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema. Tradução de Inês Autran Dourado barbosa. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 2 ed. Organização e Tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Humbert L.; RABINOW, Paul. (Org). Michel Foucault: uma trajetória filosófica — para além do estruturalismo e da hermenêutica. Tradução de Vera Porto Carrero. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995, p. 231-249.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2017.

GREGOLIN, Maria do Rosário Valencise. Foucault e Pêcheux na análise do discurso: diálogos e duelos. 2. ed. São Paulo: Editora Claraluz, 2006.

MACHADO, Roberto. Introdução: Por uma genealogia do poder. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 2 ed. Organização e Tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

REVEL, Judith. Michel Foucault: conceitos essenciais. Tradução de Carlos Piovezani Filho e Nilton Milanez. São Carlos: Claraluz, 2005.

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a Educação. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

Published

2020-02-10

How to Cite

TEIXEIRA, Cymone Martins Cotrim; GUSMÃO, Tânia Cristina Rocha Silva. Foucaultian’s perspective of the discourse in a math class: demographic density. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 4, no. 10, p. 1–13, 2020. DOI: 10.24116/emd.e202003. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/828. Acesso em: 22 jul. 2024.