When elementary school teachers develop problem situations involving multiplicative structures: which situations to prioritize?

Authors

DOI:

10.24116/emd.v3n8a02

Abstract

In this text, we will present a piece of data from the research project entitled “The multiplicative structures and the formation of teachers who teach mathematics in Bahia” (PEM). In it, we will analyze the problem situations elaborated by elementary school teachers, who acted as supervisors of the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID). To treat the multiplicative structures, we base our reflections on the Theory of Conceptual Fields. We developed a research with qualitative approach of descriptive nature. The data were collected through questionnaires and as results we identified that the focus of these teachers work in situations of simple proportion, from class one to many, and with the magnitude of the discrete type, which, in our view, delimits the experience. of students with the concepts of multiplication and division. We hope to contribute to bring reflections on the teaching of such concepts.

Keywords: Multiplicative structure. Early years. Mathematics Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.

CORREA, Jane; SPINILLO, Alina Galvão. O desenvolvimento do raciocínio multiplicativo em crianças. In: PAVANELLO, Regina Maria. (Org). Matemática nas séries iniciais do Ensino Fundamental: a pesquisa e a sala de aula. São Paulo: SBEM, 2004, p. 103-127.

CURY, Helena Noronha. Concepções e crenças dos professores de Matemática: pesquisas realizadas e significado dos termos utilizados. Bolema, Rio Claro, v. 12, n. 13, p. 29-43, 1999.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio Apparecido. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução de Joice Elias Costa. Porto Alegre: Artmed, 2009

GITIRANA, Veronica; MAGINA, Sandra; CAMPOS, Tânia; SPINILLO, Alina. Repensando multiplicação e divisão: contribuição da Teoria dos Campos Conceituais. São Paulo: PROEM, 2013.

MAGINA, Sandra; SANTOS, Aparecido dos; MERLINI, Vera Lucia. O raciocínio de estudantes do Ensino Fundamental na resolução de situações das estruturas multiplicativas. Ciência e Educação, Bauru, v. 20, n. 2, p. 517-533, 2014.

MERLINI, Vera Lucia; MAGINA, Sandra; SANTOS, Aparecido dos. O desempenho dos estudantes de 4ª série do Ensino Fundamental frente a problemas de estrutura multiplicativa. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10, 2010, Salvador. Anais do X ENEM: Educação Matemática, Cultura e Diversidade. Salvador: SBEM, 2010, p. 1-11.

MORON, Cláudia Fonseca; BRITO, Márcia Regina Ferreira de. Atitudes e concepções dos professores de educação infantil em relação à matemática. In: BRITO, Márcia Regina Ferreira de. (Org.). Psicologia da Educação Matemática: teoria e pesquisa. Florianópolis: Insular, 2005, p. 263-277.

PIRES, Célia Maria Carolino. Educação Matemática: conversa com professores dos anos iniciais. São Paulo: Zé-Zapt Editora, 2012.

SANTOS, Aparecido dos. Processos de formação colaborativa com foco no campo conceitual multiplicativo: um caminho possível com professoras polivalentes. 2012. 340f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000.

VERGNAUD, Gerárd. A classification of cognitive tasks and operations of thought involved in addition and subtraction problems. In: CARPENTER, Thomas P.; MOSER, James M.; ROMBERG, Thomas A. (Ed.). Addition and subtraction: a cognitive perspective. Hillsdale: Lawrence Erlbaum, 1982, p. 39-59.

Published

2019-05-01

How to Cite

PEROVANO, Ana Paula. When elementary school teachers develop problem situations involving multiplicative structures: which situations to prioritize?. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 3, no. 8, p. 131–144, 2019. DOI: 10.24116/emd.v3n8a02. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/83. Acesso em: 23 jul. 2024.