Discursive networks: animals, countryside, scholar Mathematics and methodological contributions to network analysis

Authors

DOI:

10.24116/emd.v3n8a05

Abstract

This paper investigates ten mathematics textbooks distributed between the years of 2013 to 2018 in countryside schools in Brazil within the scope of the Textbook National Program in its version for the Countryside, the PNLD Campo. The analyzes take the Animal Studies as a motto to discuss the subjectivities produced in this context. The Foucaultian theorizations are adopted to examine the discursive networks described and inquired from the use of two qualitative and quantitative analysis software, Atlas TI and Gephi. The articulation of the theorization employed with the software is supported by the analysis of the Connected Concept Analysis. The results show that the animals are positioned in these materials sometimes take them as a pedagogical device, in order to capture students' attention and engagement in their teaching and learning processes in school Mathematics, while at other times they are engaged in a process of exploration of their lives to sustain a rationality that distributes, organizes, and maintains policies of life and death.

Keywords: Animals. Countryside. Scholar Mathematics. Network Analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério de Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Guia PNLD Campo 2016: Educação do Campo, Ensino Fundamental, Anos Iniciais. Brasília: MEC/FNDE, 2015.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault revoluciona a pesquisa em Educação? Perspectiva, Florianópolis, v. 21, n. 2, p. 371-389, jul./dez. 2003.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Tradução de Roberto Machado. 13. ed. Rio de Janeiro: Editora Graal. 1998

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In. DREYFUS, Humbert L.; RABINOW, Paul. (Ed.). Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para muito além do estruturalismo e da hermenêutica. Tradução de Vera Portocarrero e Gilda Gomes Carneiro. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

FRIEDRICH, Daniel. Historical consciousness as a pedagogical device in the production of the responsible citizen. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, v. 31, n. 5, p. 649-663, oct. 2010.

GIORGI, Gabriel. Formas comuns: animalidade, literatura, biopolítica. Rio de Janeiro: Roco Digital, 2016.

GOMES, Ligia Baptista; CONDEIXA, maria Cecília Guedes; FIGUEIREDO, Maria Teresinha; VIDIGAL, Sônia Maria Pereira. Alfabetização Matemática e Ciências, 2º Ano. São Paulo: Global Editora, 2014a.

GOMES, Ligia Baptista; CONDEIXA, maria Cecília Guedes; FIGUEIREDO, Maria Teresinha; VIDIGAL, Sônia Maria Pereira. Alfabetização Matemática e Ciências, 2º Ano. São Paulo: Global Editora, 2014b.

GUIDA, Angela Maria. Para uma poética do humano e do animal. São Carlos: Pedro & João Editores, 2016.

LINDGREN, Simon. Introducing connected concept analysis: a network approach to big text datasets. Text & Talk, v. 36, n. 3, p. 341-362, may. 2016.

NETO, Vanessa Franco; VALERO, Paola; GUIDA, Angela Maria. Anthropomorphism as a pedagogical device in Mathematics textbooks for Countryside Brazil. In: INTERNATIONAL MATHEMATICS EDUCATION AND SOCIETY CONFERENCE, 10, 2019. Proceedings of the MES 10. Hyderabad, 2019, p. 1-10.

NETO, Vanessa Franco; VALERO, Paola. The mathematics textbook for rural population in Brazil: learning to be a modernized farmer. In: CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 42, 2018, Umea. Proceedings of the PME 42. Umea University, 2018, p. 411-418.

VALERO, Paola. Human capitals: school Mathematics and the making of the homus oeconomicus. Journal of Urban Mathematics Education, v. 11, n. 1&2, p. 103-117, dec. 2018.

VEYNE, Paul. Foucault: seu pensamento, sua pessoa. Tradução de Marcelo Jacques de Morais. Lisboa: Edições Texto & Grafia, 2009.

VIZACHRI, Tânia Regina. Estudos Culturais e Estudos Animais na compreensão da representação dos animais. 6º SEMINÁRIO BRASILEIRO DE ESTUDOS CULTURAIS E EDUCAÇÃO e 3º SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS CULTURAIS E EDUCAÇÃO, 2015, Canoas. Anais do 6º SBECE e do 3º SIECE: Educação, transgressões e narcisismos. Canoas: ULBRA/UFRGS, 2015, p. 52-60.

WEIL, Kari. Thinking Animals: why animal studies now? New York: Columbia University Press, 2012.

Published

2019-05-01

How to Cite

NETO, Vanessa; GUIDA, Angela. Discursive networks: animals, countryside, scholar Mathematics and methodological contributions to network analysis. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 3, no. 8, p. 194–212, 2019. DOI: 10.24116/emd.v3n8a05. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/86. Acesso em: 3 jul. 2024.