Multimodal discourse analysis in a video with mathematical content

Authors

DOI:

10.24116/emd.v3n9a01

Abstract

The educational role of digital media stands out in the current scenario, in which videos stand out for stimulating the senses in the production of knowledge, leading to a new way of knowing. In this context, the research presented in this article analyzes how students perform intersemioses by expressing mathematical ideas in videos and the role of technology in this process. Intersemioses are combinations of semiotic resources and enable semantic expansions in mathematical discourse. The research was developed with undergraduate students in distance education mathematics. The methodology was qualitative, and the virtual participant observation was the procedure used in the data production. The Functional Systemic - Multimodal Discourse Analysis based the investigation. This article presents a clipping from the analysis of one of the videos of this research, which concludes that gestures and music combined with language, symbolism and images enable the transformation of knowledge through semantic expansion in digital mathematical discourse.

Keywords: Intersemiosis. Digital technologies. Distance education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALIBALI, Martha W.; NATHAN, Mitchell J.; CHURCH, R. Breckinridge; WOLFGRAM, Mathew S.; KIM, Suyeon; KNUTH, Eric J. Teachers’ gestures and speech in Mathematics lessons: forging commom ground by resolving trouble spots. ZDM, v. 45, p. 425-440, may. 2013.

ARAÚJO, Jussara de Loiola; BORBA, Marcelo de Carvalho. Construindo pesquisas coletivamente em Educação Matemática. In: ARAÚJO, Jussara de Loiola; BORBA, Marcelo de Carvalho. (Org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 5.ed. Belo Horizonte: Autêntica. 2013, p. 31-51.

BARBARA, Luciana; MACÊDO, Célia Maria Macêdo de. Linguística Sistêmico-Funcional para análise de discurso: um panorama introdutório. Cadernos de Linguagem e Sociedade, Brasília, v. 10, n. 1, p. 89-107, jan./jun. 2009.

BORBA Marcelo de Carvalho; VILLARREAL, Monica Ester. Humans-with-Media and the reorganization of Mathematical thinking: information and communication technologies, modeling, visualization and experimentation. New York: Springer, 2005.

BORBA, Marcelo de Carvalho; ALMEIDA, Helber Rangel Formiga Leite de; GRACIAS, Telma Aparecida de Souza. Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

BORBA, Marcelo de Carvalho; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos; AMARAL, Rúbia Barcelos. Educação a Distância online. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

BORBA, Marcelo de Carvalho; NEVES, Liliane Xavier; DOMINGUES, Nilton Silveira. A atuação docente na quarta fase das tecnologias digitais: produção de vídeos como ação colaborativa nas aulas de Matemática. Em Teia: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 9, p. 1-24, maio/ago. 2018.

GINO, Maurício Silva; MILL, Daniel; NAGEM, Ronaldo Luiz. Sobre metáforas e animação cinematográfica em processos educacionais: riquezas e cuidados pedagógicos no uso do vídeo na educação. In: MILL, Daniel. (Org.). Escritos sobre educação: desafios e possibilidades para ensinar e aprender com as tecnologias emergentes. São Paulo: Paulus, 2013, p. 295-323.

GOLDEMBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 7. ed. Rio de Janeiro: Record, 1997.

GOLDIN-MEADOW, Susan; KIM, Sam; SINGER, Melissa. What the teacher’s hands tell the student’s mind about Math. Journal of Education Psychology, v. 91, n. 4, p. 720-730. 1999.

IEDEMA, Rick. Multimodality, resemiotization: extending the analysis of discourse as multi-semiotic practice. Visual Communication, v. 2, n. 1, p. 29-57, feb. 2003.

JEWITT, Carey; BEZEMER, Jeff; O’HALLORAN, Kay. Introducing Multimodality. New York: Routledge. 2016.

LABURÚ, Carlos Eduardo; BARROS, Marcelo Alves; SILVA, Osmar Henrique Moura da. Multimodos e múltiplas representações, aprendizagem significativa e subjetividade: três referências conciliáveis da educação científica. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 2, p. 469- 487, 2011.

LINCOLN, Yvonna; GUBA, Egon. Naturalistic Inquiry. Londres: Sage Publications. Lisboa: Edições 70. 1985.

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. (Org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013, p. 11-72.

O’HALLORAN, Kay L. Historical changes in the semiotic landscape: from calculation to computation. In: JEWITT, Carey. (Ed.). The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. New York: Routledge. 2011, p. 98-113.

O’HALLORAN, Kay L.; LIM FEI, Victor. Systemic functional multimodal discourse analysis. In: NORRIS, Sigrid; MAIER, Carmen Daniela. (Ed.). Interactions, Images and texts: a reader in Multimodality. Berlin: De Gruyter, 2014, p. 137-153.

O'HALLORAN, Kay L. The Role of Language, Symbolism and Images in Mathematics: a Systemic Functional Multimodal Discourse Analysis (SF-MDA) Approach. New English Language Teacher, v.1, n. 1, p. 73-89. 2007.

O'HALLORAN, Kay L. The language of learning Mathematics: a multimodal perspective. The Jornal of Mathematical Behavior, v. 40, part A, p. 63-74. 2015

ONUCHIC, Lourdes de La Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Formação de professores: mudanças urgentes na licenciatura em matemática. In: FROTA, Maria Clara Rezende; NASSER, Lilian. (Org). Educação Matemática no ensino superior: pesquisas e debates. Recife: SBEM, 2009, p. 169-188.

SANTOS, Záira Bomfante dos. A Linguística Sistêmico-Funcional: algumas considerações. Soletras Revista, Rio de Janeiro, v. 28, p. 164-181, jul./dez. 2014.

SCUCUGLIA, Ricardo. On the nature of students’ digital mathematical performances. 2012. 273f. Thesis (Doctor of Philosophy) – School of Graduate and Postdoctoral Studies. The University of Western Ontario. London.

SEKEFF, Maria de Lourdes. Da música: seus usos e recursos. 2. ed. São Paulo: EdUNESP, 2007.

Published

2019-09-01

How to Cite

NEVES, Liliane; BORBA, Marcelo. Multimodal discourse analysis in a video with mathematical content. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 3, no. 9, p. 220–235, 2019. DOI: 10.24116/emd.v3n9a01. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/88. Acesso em: 23 jul. 2024.