Active learning methodologies in Mathematics: circumference equation and creative bridge construction

Authors

DOI:

10.24116/emd.v3n9a02

Abstract

We aim to investigate and understand the learning process of the circumference equation content from the creative production of circular roof bridges. Guided by the Active Learning Methodologies, data production was performed with the students of the 3rd year of Goiano Federal Institute High School, in Ipameri (GO). The data produced were analyzed from elements of constructionism identified in the mobilized activities. The results provide clues to understand the learning process of the circumference equation from the production of creative bridges in a dynamic, collective and nonlinear movement, emphasizing aspects of the construction of ideas / meanings of Analytical Geometry and corroborating the importance of active learning. contextual-creative and argumentative-reflective in the classroom.

Keywords: Mathematical learning. Active Learning Methodology. Bridges.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Fernando José de; FONSECA JÚNIOR, Fernando Moraes. Projetos e ambientes inovadores. Brasília: Ministério da Educação / Secretaria de Educação à Distância, 2000.

AZEVEDO, Greiton Toledo de. Construção de conhecimento matemático a partir da produção de jogos digitais em um ambiente construcionista de aprendizagem: possibilidades e desafios. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Instituto de Matemática e Estatística. Universidade Federal de Goiás. Goiana.

AZEVEDO, Greiton Toledo de; MALTEMPI, Marcus Vinicius; LYRA, Gene Maria Vieira. Computacional thinking and Active Learning in Mathematics as a contribution to the treatment of Parkinson's disease. In: SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION IN THE 21st CENTURY, 2019, Braga. Braga: Universidade do Minho, 2019, p. 75-76.

AZEVEDO, Greiton Toledo de; MALTEMPI, Marcus Vinicius; LYRA, Gene Maria Vieira; RIBEIRO, José Pedro Machado. Produção de games nas aulas de Matemática: por que não? Acta Scientiae, Canoas, v. 20, p. 950-966, set./out. 2018.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa qualitativa e pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: BORBA, Marcelo de Carvalho; Araújo, Jussara de Loiola. (Org.). Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. São Paulo: Autêntica, 2006, p. 100-118.

BOGDAN, Roberto Carlos; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em Educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.

MALTEMPI, Marcus Vinicius. Prática pedagógica e as tecnologias de informação e comunicação (TIC). In: PINHO, Sheila Zambello de. (Org.). Oficinas de estudos pedagógicos: reflexões sobre a prática do ensino superior. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2008, p. 157-169.

MALTEMPI, Marcus Vinicius. Construcionismo: pano de fundo para pesquisas em informática aplicada à Educação Matemática. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; BORBA, Marcelo de Carvalho. (Org.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2012, p. 287-307.

MALTEMPI, Marcus Vinicius. Novas tecnologias e construção de conhecimento: reflexões e perspectivas. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 5, 2005, Porto. Actas do V CIBEM. Porto: Associação de Professores de Matemática, 2005.

PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era informática. Tradução de Sandra Costa. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

PAPERT, Seymour. Logo: computadores e Educação. Tradução de José Armando Valente. São Paulo: Brasiliense, 1985.

RESNICK, Mitchel. Lifelong Kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers and play. Cambridge: MIT Press, 2017.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaçdo Silva. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em Educação. 18. reimp. São Paulo: Atlas, 2009.

Published

2019-09-01

How to Cite

AZEVEDO, Greiton; MALTEMPI, Marcus. Active learning methodologies in Mathematics: circumference equation and creative bridge construction. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 3, no. 9, p. 235–254, 2019. DOI: 10.24116/emd.v3n9a02. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/89. Acesso em: 23 jul. 2024.