A look at the ethnic-racial issues in the Math history presentations presented by the 2018 PNLD medical education Mathematical books

Authors

DOI:

10.24116/emd.v3n9a04

Abstract

This text consists of studies carried out in the Graduate Program in Mathematical Education of the Federal University of Mato Grosso do Sul (PPGEdumat / UFMS) and is part of the research line "Curriculum and Mathematical Education". The aim of this article is to describe and analyze discourses mobilized in the approach made, about the History of the Sets, contained in the High School textbooks, approved in PLND 2018. To achieve this objective, the theoretical contributions of discourse analysis were used from the Foucaultian perspective and the contributions of culture, identity and representation of Stuart Hall. In the analyzes, a mathematics curriculum was observed as a political field, which, by presenting certain representations about the history of mathematics, causes the erasure of ethnic-racial issues, especially those related to black popular culture, through a hegemonization of western culture, from their historical achievements, in scientific context and related fields.

Keywords: Mathematical education. Curriculum. Speech analysis. Culture. Representation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. PNLD 2018: Matemática – Guia de Livros Didáticos: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2017.

CHAVANTE. Eduardo; PRESTES, Diego. Quadrante Matemática – Ensino Médio. v. 1. São Paulo. Edições SM, 2016.

CORADETTI, Camila Aparecida Lopes Manoel; SILVA, Marcio Antonio da. Famílias felizes e saudáveis! Livros didáticos de Matemática e a produção de sujeitos. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 26, n. 1, p. 219-235, jan./abr. 2018.

D´AMBROSIO, Ubiratan. Tendências e perspectivas historiográficas e novos desafios na História da Matemática e na Educação Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 336-347, 2012.

DANTE, Luiz Roberto. Matemática: contexto e aplicações. v. 1, 2. ed. São Paulo: Ática, 2013.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Trabalhar com Foucault: a arqueologia de uma paixão. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.

FOUCAULT, Michael. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: EdPUC-Rio, Apicuri, 2016.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: EdUFMG, 2003.

IEZZI, Gelson; DOLCE, Osvaldo; DEGENSZAJN, David; PÉRIGO, Roberto; ALMEIDA, Nilze de. Matemática: ciência e aplicações. v. 1, 7. ed. São Paulo: Saraiva, 2010.

LOPES, Alice Cassimiro; MACEDO, Elizabete. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MANOEL, Alan Pereira. Aspectos históricos do estudo do Cálculo Diferencial e Integral no ensino secundário brasileiro entre 1889 e 1929. 2018. 234f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Matemática. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande.

PAIVA, Manoel. Matemática. v. 1, 2. ed. São Paulo: Moderna, 2017.

SILVA. Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

SMOLE, Katia Stocco; DINIZ, Maria Ignez. Matemática: Ensino Médio. v. 1, 8. ed. São Paulo: Saraiva, 2017.

VALENTE, Wagner Rodrigues. A disciplina Matemática: etapas históricas de um saber escolar no Brasil. In: OLIVEIRA, Marcus Aurelio Taborda de; RANZI, Serlei Maria Fischer. (Org). História das disciplinas escolares no Brasil: contribuições para o debate. Bragança Paulista: EdUSF, 2003, p. 217-254.

Published

2019-09-01

How to Cite

MANOEL, Alan; CORADETTI, Camila. A look at the ethnic-racial issues in the Math history presentations presented by the 2018 PNLD medical education Mathematical books. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 3, no. 9, p. 267–281, 2019. DOI: 10.24116/emd.v3n9a04. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/91. Acesso em: 3 jul. 2024.