Contributions of GeoGebra in the dialectics of a didactic situation for the study of Central Tendency Measures

Authors

DOI:

10.24116/emd.v3n9a05

Abstract

In this article we reflect on the contributions of GeoGebra in the dialectics of a didactic situation involving Central Tendency Measures. From the results of a master's research that aimed to investigate the potentialities of GeoGebra for the study of Central Tendency Measures, which were presented at the XIII Encontro Nacional de Educação Matemática. From the theoretical point of view the study resorted to dialectics of actionformulation and validation and institutionalization, present in the Theory of Didactic Situations. In a qualitative approach, Didactic Engineering assumptions were adopted to develop apply and analyze the sequence of activities. Applied to students graduating from the 9th grade of elementary school, the results of the study showed that in the proposed activities, in the different dialectics, the multiple representations of the data in GeoGebra constituted a didactic advantage which contributed to the understanding and analysis of the data, contributing to the study of Central Tendency Measures.

Keywords: GeoGebra. Central Tendency Measures. Theory of Didactic Situations. Didactic Engineering. Multiple Representations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABAR, Celina Aparecida Almeida Pereira. Educação Matemática na era digital. Unión: Revista Iberoamericana de Educación Matemática, n. 27, p. 13-28, out. 2011.

ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba: EdUFPR, 2007.

ARAÚJO, José Ronaldo Alves. Atividades para o estudo das Medidas de Tendência Central: uma proposta com o apoio do GeoGebra. 2018. 141f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

ARTIGUE, Michèle. Ingenería didáctica. In: ARTIGUE, Michèle; DOUADY, Régine; MORENO, Luis (Org.). Ingeniería Didáctica en Educación Matemática: un esquema para la investigación y la innovación en la enseñanza y el aprendizaje de las Matemáticas. Bogotá: Una empresa docente & Grupo Editorial Iberoamérica, 1995, p. 25-60.

BATANERO, Carmen. Significado y comprensión de las Medidas e Posición Central. UNO: Revista de Didáctica de las Matematicas, Granada, n. 25, p. 41-58, jul. 2000.

BORTOLOSSI, Humberto José. O uso do software gratuito GeoGebra no ensino e na aprendizagem de Estatística e Probabilidade. Vidya, Santa Maria, v. 36, n. 2, p. 429-440, jul./dez. 2016.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Indicadores sociodemográficos e de saúde no Brasil. Estudos e Pesquisas: Informação Demográfica e Socioeconômica. n. 25. Brasília: IBGE, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BROUSSEAU, Guy. Fondements et méthodes de la didactique des Mathématiques. Researches en Didactique des Mathématiques, v. 7, n. 2, p. 33-115, 1986.

GODOY, Arllda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, mar./abr. 1995.

LOPES, Celi Aparecida Espasandin. Os desafios para Educação Estatística no currículo de Matemática. In: ALMOULUOD, Saddo Ag; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva; LOPES, Celi Aparecida Espasandin. (Org.). Estudo e reflexões em Educação Estatística. Campinas: Mercado de Letras, 2010, p. 47-64.

MACHADO, Silvia Dias Alcantara. Engenharia Didática. In: MACHADO, Silvia Dias Alcantara. (Org.) Educação Matemática: uma (nova) introdução. São Paulo: EDUC, 2015, p. 233-247.

POMMER, Wagner Marcelo. A Engenharia Didática em sala de aula: elementos básicos e uma ilustração envolvendo as Equações Diofantinas Lineares. São Paulo, 2013.

RIBACIONKA, Márcia Cristina dos Santos. Uma proposta de webquest para a introdução ao letramento estatístico na EJA. 2010. 210f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: Matemática e suas tecnologias. 1. ed. atualizada. São Paulo: SEE, 2011.

Published

2019-09-01

How to Cite

ARAÚJO, José; ABAR, Celina. Contributions of GeoGebra in the dialectics of a didactic situation for the study of Central Tendency Measures. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 3, no. 9, p. 282–302, 2019. DOI: 10.24116/emd.v3n9a05. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/92. Acesso em: 3 jul. 2024.