Research which investigated Financial Education in the latest editions of ENEM, CIBEM and SIPEM (2021/2022)

Autores

DOI:

10.46551/emd.v8n15a08

Palavras-chave:

Financial Education, ENEM, CIBEM, SIPEM

Resumo

This paper aims to identify and analyze the theme of Financial Education (EF) in academic research in the latest editions of ENEM, CIBEM and SIPEM. The methodological approach is qualitative of the bibliographical. We believe that the SBEM electronic database enabled a bibliographic survey of academic production. The results pointed to the need to promote discussions about EF in the school environment, recognizing its contribution to the integral and critical formation of the subject, its articulation with social, political, economic, environmental and cultural problems, making education a progressively active social force. They also highlighted the urgent need to implement continuing education programs that enable the planning and implementation of more assertive teaching practices in this area.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Banco Central do Brasil. Comitê Nacional de Educação Financeira. Deliberação n. 19, de 16 de maio de 2017. Estabelece diretrizes para o Programa Educação Financeira nas Escolas, durante a vigência do programa e ações de educação financeira no âmbito da Estratégia Nacional de Educação Financeira (ENEF). Brasília: Diário Oficial da União, 28 fev. 2018, Seção 1, p. 9.

BRASIL. Decreto n. 7.397, de 22 de dezembro de 2010. 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira — ENEF, dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

CIVIERO, Paula André Grawieski. Educação Matemática Crítica e as implicações sociais da Ciência e da Tecnologia no processo civilizatório contemporâneo: embates para formação de professores de Matemática. 2016. 382f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.

CRESWELL, John. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução de Luciana de Oliveira da Rocha. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.

KLIEMANN, Geovana Luiza; SILVA, Patrícia Fernanda; DULLIUS, Maria Madalena. Relevância da Matemática Financeira no Ensino Fundamental. Revista Destaques Acadêmicos, v. 3, n. 4, p. 95-104, 2011.

OCDE — ORGANISATION ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. PISA 2003: technical report. Paris: OCDE, 2005.

SELLA, Maria da Graça Marson. Matemática Financeira e o empreendedorismo: uma possibilidade no Ensino de Jovens e Adultos (EJA). Cadernos PDE, p. 1-33, 2013.

SILVA, Amarildo Melchiades.; POWELL, Arthur Belford. Um programa de Educação Financeira para a Matemática escolar da Educação Básica. In: Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba, 2013, p 1-17.

SKOVSMOSE, Ole. Democratic competence and reflective knowing in Mathematics. For the Learning of Mathematics, v. 12, n. 2, p. 2-11, jun. 1992.

SKOVSMOSE, Ole. Desafios da reflexão em Educação Matemática Crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo e Jonei Cerqueira Barbosa. Campinas: Papirus, 2008.

SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Tradução de Abigail Fregni Lins e Jussara de Loiola Araújo. Campinas: Papirus, 2001.

Arquivos adicionais

Publicado

01-08-2024

Como Citar

LIMA, R. F.; VILHENA, V. D. M.; GIORDANO, C. C. Research which investigated Financial Education in the latest editions of ENEM, CIBEM and SIPEM (2021/2022). Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 8, n. 15, p. 1–10, 2024. DOI: 10.46551/emd.v8n15a08. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7473. Acesso em: 21 nov. 2024.

Edição

Seção

Artigos