A historical trajectory of Financial Education: from OEEC to the new ENEF

Autores

DOI:

10.46551/emd.v8n15a10

Palavras-chave:

Mathematics Education, Financial Education, Historical Approach

Resumo

This paper discusses the relevant historical aspects of Financial Education. The aim is to contribute to a broad understanding of how the subject has been built up, changed and become an everyday topic. We start from the creation of the Organisation for European Economic Co-operation (OEEC), through the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD), which developed Financial Education, until we arrive in Brazil, with the Estratégia Nacional de Educação Financeira (ENEF — National Strategy for Financial Education), in 2010, updated in 2020. The historical trajectory of the OECD and ENEF proposals shows a market approach to Financial Education. Over the years, in the context of education and Mathematics Education, discussions have matured, resulting in a Financial Education that questions the neoliberal system and seeks social transformation.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BARBOSA, Gabriela Santos; ARAÚJO, Jerlan Manaia; PAES, Ana Marlice Manhães. Modelagem Matemática e Educação Financeira: uma integração possível no desenvolvimento da criticidade dos estudantes. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-25, 2020. https://doi.org/10.46551/emd.e202058

BARONI, Ana Karina Cancian. Educação Financeira no contexto da Educação Matemática: possibilidades para a formação inicial do professor. 2021. 254f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

BAUMANN, Renato. O que esperar da membresia na OCDE? Revista Tempo do Mundo, n. 25, p. 29-50, 2021. https://doi.org/10.38116/rtm25art1

BRASIL. Decreto n. 10.939, de 9 de junho de 2020. Institui a nova Estratégia Nacional de Educação Financeira — ENEF e o Fórum Brasileiro de Educação Financeira — FBEF. Brasília: Diário Oficial da União, 9 jun. 2020.

BRASIL. Decreto n. 7.397, de 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira — ENEF, dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 22 dez. 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Associação de Educação Financeira do Brasil. Relatório Anual AEF Brasil. Brasília: MEC/CAEF, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Estratégia Nacional de Educação Financeira. Plano Diretor da ENEF: Anexos. Brasília: MEC/ENEF, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Temas contemporâneos transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Brasília: MEC/SEB, 2019.

GODINHO, Rodrigo de Oliveira. A OCDE em rota de adaptação ao cenário internacional: Perspectivas para o relacionamento do Brasil com a Organização. Brasília: FUNAG, 2018.

IBGE — Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Brasileiro de 2023. Rio de Janeiro: IBGE, 2023.

LAMEIRA, Valdir de Jesus. Uma revisão sobre a Economia Brasileira e o Mercado Financeiro após o Plano Real: as mudanças e a evolução do mercado de capitais entre 1995 e 2002. Revista Contabilidade & Finanças, n. 35, p. 96-110, maio/ago. 2004. https://doi.org/10.1590/S1519-70772004000200008

MARTINS, Ana Quitéria Nunes. A formação da Estratégia Nacional de Educação Financeira do governo brasileiro. 2013. 98f. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública). Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro.

MAZZI, Lucas Carato; BARONI, Ana Karina Cancian. Diálogos possíveis entre Educação Financeira e Educação Matemática Crítica. In: BARONI, Ana Karina Cancian; HARTMANN, Andrei Luís Berres; CARVALHO, Cláudia Cristina Soares. Uma abordagem crítica da Educação Financeira na formação do professor de Matemática. Curitiba: Appris, 2021, p. 37-53.

MAZZI, Lucas Carato; DOMINGUES, Nilton Silveira. Educação Financeira na Educação Básica: um foco nas percepções dos estudantes. Em Teia, v. 12, n. 2, p. 2-24, 2021. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250469

MAZZI, Lucas Carato; OLIVEIRA, Vanessa; LIMA, Adriana de Souza. O que pode Educação Financeira na escola? In: MAZZI, Lucas Carato; LIMA, Adriana de Souza; OLIVEIRA, Vanessa. Educação Financeira na Escola: teorias e práticas para a Educação Básica. No prelo.

MELO, Danilo Pontual; PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos. Educação Financeira no Ensino Médio: possibilidades. ReBECEM, v. 3, n. 2, p. 488-513, ago. 2019. https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2019.v.3.n.2.22536

MELO, Danilo Pontual; VIEIRA, Glauciane da Silva; AZEVEDO, Suedy Santos; PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos. Diálogos entre a Educação Financeira Escolar e as diferentes áreas do conhecimento na BNCC do Ensino Fundamental. Em Teia, v. 12, n. 2, p. 1-27, 2021. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250447

MENECUCCI, Fabio Alves. Neoliberalismo, Consumismo e Educação Financeira: reflexões de cidadãos-professores-estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática. 2022. 175f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

MORAES, Flávia Aparecida; FREITAS, Carlos Cesar Garcia. Curso de Educação Financeira Escolar: produto educacional para a formação de professores. Em Teia, v. 12, n. 2, p. 2-28, 2021. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.249593

MUNDY, Shaun. Financial Education Programmes in school: Analysis of selected current programmes and literaure draft. Recommendations for best practices. OCDE journal: General papers, v. 3, p. 3-66, 2008.

MUNHOZ, Sidney. Guerra Fria: História e historiografia. Curitiba: Appris, 2020.

OCDE — Organização Para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Advancing National Strategies for Financial Education. Paris: OECD Publishing, 2019.

OCDE — Organização Para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Better policies for better lives. Paris: OECD Publishing, 2023

OCDE — Organização Para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Improving Financial Literacy: analysis of issues and policies. Paris: OECD Publishing, 2005a.

OCDE — Organização Para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness. Directorate for Financial and Enterprise Affairs. Paris: OECD Publishing, 2005b.

OECD — Organization for Economic Cooperation and Development. PISA 2012. Financial Literacy Assessment Framework. Paris: OECD Publishing, 2012.

PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos; JÚNIOR, Ivail Muniz; KISTEMANN JR., Marco Aurélio. Cenários sobre Educação Financeira Escolar: entrelaçamentos entre a pesquisa, o currículo e a sala de aula de Matemática. Em Teia, v. 9, n. 1, p. 1-28, 2018. https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.236528

SARAIVA, Karla Schuck. Os sujeitos endividados e a Educação Financeira. Educar em Revista, v. 33, n. 66, p. 157-173, out./dez. 2017. https://doi.org/10.1590/0104-4060.53867

SAVOIA, José Roberto Ferreira; SAITO, André Taue; SANTANA, Flávia de Angelis. Paradigmas da Educação Financeira no Brasil. Revista de Administração Pública, v. 41, n. 6, p. 1121-1141, 2007. https://doi.org/10.1590/S0034-76122007000600006

SILVA, Amarildo Melchiades; KISTEMANN JR., Marco Aurélio; VITAL, Márcio Carlos. Um estudo sobre a inserção da Educação Financeira como tema curricular nas escolas públicas brasileiras. In: Anais do Seminário de Investigação em Educação Matemática. Braga: 2014, p. 35-46.

SILVA, Amarildo Melchiades; POWELL, Arthur Belford. Educação Financeira na Escola: A perspectiva da Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Boletim GEPEM, n. 66, p. 3-19, 2014. https://doi.org/10.69906/GEPEM.2176-2988.2015.44

SILVA, Amarildo Melchiades; POWELL, Arthur Belford. Um programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. In: Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba, 2013, p. 1-17.

SILVA, Arlam Dielcio Pontes; PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos; CARVALHO, Liliane Maria Teixeira Lima. Educação Financeira em aulas de Matemática: o que eu vejo é o sistema monetário!? In: Anais do XIII Encontro Nacional de Educação Matemática. Cuiabá, 2019, p. 1-14.

SOUZA, Andréa Stambassi. Design e desenvolvimento de um curso de formação continuada para professores em Educação Financeira. 2015. 196f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora.

TEIXEIRA, Wesley Carminati; KISTEMANN JR., Marco Aurélio. Uma investigação sobre a inserção da Educação Financeira em um curso de serviço de Matemática Financeira para graduandos de um curso de Administração. Educação Matemática Pesquisa, v. 19, n. 1, p. 223-249, jan./abr. 2017. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i1p223-249

VIEIRA, Glauciane Silva; PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos. Educação Financeira pelo mundo: como se organizam as estratégias nacionais? Educação Matemática Pesquisa, v. 22, n. 2, p. 658-688, maio/ago. 2020. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p658-688

VILLANI, Marialuisa; OLIVEIRA, Dalila Andrade. Avaliação Nacional e Internacional no Brasil: os vínculos entre o PISA e o IDEB. Educação & Realidade, v. 43, n. 4, p. 1343-1362, out./dez. 2018. https://doi.org/10.1590/2175-623684893

Arquivos adicionais

Publicado

06-08-2024

Como Citar

SILVA, P. de O. e; MAZZI, L. C. A historical trajectory of Financial Education: from OEEC to the new ENEF. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 8, n. 15, p. 1–18, 2024. DOI: 10.46551/emd.v8n15a10. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7482. Acesso em: 21 nov. 2024.

Edição

Seção

Artigos