Sustainable School Financial Education: a possibility in the Early Years of Elementary School
DOI:
10.46551/emd.v8n15a12Palavras-chave:
School Financial Education, Sustainability, Elementary SchoolResumo
School Financial Education is a subject that has yet to be widely disseminated in Brazil, although indicated in official documents. That said, there is a lack of material aimed at children. This research is justified by proposing a Teaching Guide that seeks to respond to the problem of how to work on Sustainable School Financial Education in the Early Years of Primary School. This paper aims to present the results of a doctoral research project that looked at the value of things, the fundamental and the superfluous, ethics, economics, and sustainability. The methodological approach applied was Didactic Engineering. The main result was confirmation of the hypothesis that students aged between 7 and 9 can work on the themes and put their learning into practice.
Downloads
Referências
ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba: EdUFPR, 2010.
ARTIGUE, Michele. Engenharia didática. In: BRUN, Jean. (Org.). Didáctica das Matemáticas. Translated by Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996, p. 193-217.
BAUMAN, Zygmunt. Vida para Consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Translated by Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Diário Oficial da União, 5 out. 1988.
BRASIL. Lei n. 12.305, de 2 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei nº 9.605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 2 ago. 2010.
BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Brasília: Diário Oficial da União, 7 jul. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2000.
BROUSSEAU, Guy. Fundamentos e métodos da Didática da Matemática In: BRUN, Jean (Org.). Didáctica das Matemáticas. Translated by Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996, p. 35-113.
KITCHENHAM, Barbara. Guidelines for performing systematic literature reviews in Software Engineering. Keele; Durham: University; Durham University, 2004.
MELO, Danilo Pontual; VIEIRA, Glauciane da Silva; AZEVEDO, Suedy Santos; PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos. Diálogos entre a Educação Financeira Escolar e as diferentes áreas do conhecimento na BNCC do Ensino Fundamental. Em Teia, v. 12, n. 2, p. 1-27, 2021. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250447
RUIZ, Luciana; MOTTA, Luiz Ignacio; BRUNO, Daniela; DEMONTE, Flavia; TUFRÓ, Lucila. Producción de materiales de comunicación y educación popular. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, 2014
SANTOS, Widson Luiz Pereira dos. Educação CTS e Cidadania: confluências e diferenças. Amazônia, v. 9, n. 17, p. 49-62, 2012.
SILVA, Amarildo Melchiades; POWELL, Arthur Belford. Um programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. In: Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba, 2013, p. 1-17.
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.