What can philosophy in school?
Keywords:
Affectus. Discipline. Philosophy teaching. Resistance.Abstract
This article aims to reflect on the philosophy teaching potency today in Brazil taking into account the threats that are posed to it. To reach this objective we reactivate Spinoza’s concept of affectus and Foucault’s concept of discipline. In spite of the state apparatus control and normalization in schools how can we resist capture of life? Which connections are necessary to be create to generate joy and strength of action? Philosophy is a way of thinking that acts against foolishness. What can philosophy create in school? What forces can it assemble to resist?
Downloads
References
DELEUZE Gilles. Conversações, 1972-1990. Tradução. Peter Pál Pelbart. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
_____. Espinosa Filosofia prática. Tradução Daniel Lins e Fabien Pascal Lins. São Paulo: Escuta, 2002.
_____. Ideia e afeto em Spinoza. Cours Vincennes. 24/01/1978 https://pt.scribd.com/document/169848313/Deleuze-Spinoza-Aula-ideia-e-afeto-24-01-1978. Acesso 22 de março de 2019.
_____. L'Abécédaire de Gilles Deleuze (avec Claire Parnet) 1998-1999. Produção: Pierre-André Boutang, França, 1999.
FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
_____. O Sujeito e o Poder. In: DREYFUS, H.; RABINOV, P. Michel Foucault: uma trajetória filosófica. Para além do estruturalismo e da hermenêutica. Tradução Vera Porto Carrero. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
_____. Vigiar e Punir: Nascimento da Prisão. Tradução Raquel Ramalhete. 37. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre Educação. Tradução, apresentação e notas de Noéli C. M. Sobrinho. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2003.
SPINOZA, Bento. Ética. Trad. Tomaz Tadeu. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
ZOURABICHVILI, F. Deleuze e o Possível (sobre o involuntarismo na política). Trad. Maria Cristina Franco Ferraz. In: ALLIEZ, É. (Org.). Gilles Deleuze: uma vida filosófica. Coord. trad. Ana Lúcia de Oliveira. São Paulo: Ed. 34, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Poiesis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.