TEACHING PHILOSOPHY IN THE BRAZILIAN EDUCATIONAL SYSTEM: REVIEWING THE LEGAL CONTEXT AND ACTUAL CHANGES

Authors

  • Marcos Alves Pereira Universidade Estadual de Montes Claros
  • José França Neto Universidade Estadual de Montes Claros

Abstract

This article intends to research the field of philosophical studies, the problem that deals with the Teaching of Philosophy today. Thus, the main objective of this research was to know if the issue of Philosophy Teaching - its problems, limits, implications and consequences - is a problem related to traditional teaching methods or, the specificity of Philosophy Teaching in High School, if the cause that affects it is due to the absence of theoretical didactics and specific practices regarding Brazilian high school. Our research focused attention on theoretical and practical studies on the Teaching of Philosophy from Professor Sílvio Gallo, also having as a theoretical foundation the work What is Philosophy, by Gilles Deleuze and Félix Guattari.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Alves Pereira, Universidade Estadual de Montes Claros

Mestre em Filosofia pela Universidade Federal do Paraná/Prof-Filo/Núcleo Unimontes; professor da rede estadual de ensino de Minas Gerais.

José França Neto, Universidade Estadual de Montes Claros

Doutor em Educação pela Universidade de Brasília (UnB); professor da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes).

References

ALVES, Dalton José. A filosofia no Ensino Médio – ambiguidades e contradições na LDB. Campinas: Autores Associados, 2002.

ASPIS, Renata Lima; GALLO, Silvio. Ensinar Filosofia: um livro para professores. São Paulo: Atta Mídia e Educação, 2009.

BRANDÃO, Zaia. Qualidade de ensino: característica adstrita às escolas particulares. In: CUNHA, Luiz Antonio (Org.). Escola pública, escola particular e democratização do ensino. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1986.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em 03 jul./2019.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Filosofia. Ensino Médio. Brasília: MEC/ SEF, 1997.

BRASIL. Projeto de Lei, 2003. Altera dispositivos do artigo 36 da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2003.

CARTOLANO, Maria Teresa Penteado. Filosofia no ensino de 2º grau. São Paulo/Campinas: Cortez/Autores Associados, 1985.

COSTA, Rogério. Sociedade de controle. São Paulo em Perspectiva, v. 18, n. 1, p. 161-167, 2004.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. 2ª ed. Rio de Janeiro, Graal, 2006.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2016.

FÁVERO, Altair Alberto et al. O ensino da filosofia no brasil: um mapa das condições atuais. Cad. Cedes, Campinas, vol. 24, n. 64, p. 257-284, set./dez. 2004.

GALINA, Simone Freitas da Silva. A disciplina de filosofia e o Ensino Médio. In: GALLO, Silvio; KOHAN, Walter (Org.). Filosofia no Ensino Médio. Petrópolis: Vozes, 2000.

GALLO, Sílvio. Filosofia – Experiência de pensamento. São Paulo: Editora Scipione, 2017.

______. Metodologia do Ensino de Filosofia: uma didática para o ensino médio. Campinas, SP: Papirus, 2016a.

______. Deleuze e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

______. Ensino de Filosofia: teoria e prática. Ijuí: Ed. Unijuí, 2004.

HORN, Geraldo. A presença da filosofia no currículo do Ensino Médio brasileiro: uma perspectiva histórica. In: GALLO, Silvio; KOHAN, Walter (Org.). Filosofia no Ensino Médio. Petrópolis: Vozes, 2000.

RODRIGO, Lidia Maria. Filosofia em sala de aula: teoria e prática para o ensino médio. Campinas: Autores Associados, 2009.

Published

2021-12-09

How to Cite

Alves Pereira, M., & França Neto, J. (2021). TEACHING PHILOSOPHY IN THE BRAZILIAN EDUCATIONAL SYSTEM: REVIEWING THE LEGAL CONTEXT AND ACTUAL CHANGES. Revista Poiesis, 22(1), 1–19. Retrieved from https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/poiesis/article/view/4783

Issue

Section

Artigos