JARDIM COMO METÁFORA: PRINCÍPIOS DA FILOSOFIA DA EDUCAÇÃO
Keywords:
Philosophy, Education, Culture, Garden, NatureAbstract
This article aims, firstly, to make some considerations about the metaphor of the garden, understood as a human and historical construction, culturally determined. In the introduction, we exposed the various types of gardens with the aim of understanding their different modalities, to conceive them as an art that resembles that of educating. Subsequently, secondly, we present the ideas of Montaigne, Rousseau and Nietzsche to draw relevant analogies to this metaphor, aware that this topic is far from being exhausted. Finally, we conclude that if the garden is not a forest, therefore the process of education for insertion in the world of culture is necessary, on the other hand, a morbid artificiality should not be forced, a universe with the appearance of order that does not reflect the freedom, creativity, and human spontaneity.
Downloads
References
COSTA, Magda Suely Pereira. Maria Montessori e seu método. Revista Linhas Críticas. Brasília vol.07 n. 13. Juldez 2001. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2914/2618
FINK, E. A filosofia de Nietzsche. Lisboa: Ed. Presença, Lisboa, 1988.
FONSECA, Juliana de Castro; GOMES, Carmem Alessandra Rodrigues; SILVA. Cristiane Rodrigues Thiel; MORAIS, Marta Regina Ferreira; CONCEIÇÃO, Nathália Marques da. A importância do estudo de teorias da educação moderna e contemporânea para a prática educativa. “Encontro Nacional de Educação (ENACED) e Seminário Internacional de Estudos e Pesquisa em Educação nas Ciências”. VOL2., 2022, Disponível em: https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/enacedesiepec/article/view/21420/21399
FREZZATTI JR, Wilson Antonio. “Nietzsche e a biologia: uma proposta de investigação”. In: Nietzsche e a interpretação. São Paulo: Humanitas, 2012. Coleção Nietzsche em Perspectiva. Vol.1. acesso nov.2020.
GIACÓIA, JR. “O grande experimento sobre a oposição entre eticidade e autonomia em Nietzsche”. In Revista transformação, UNESP, vol. 12 , São Paulo, 1988.
GALINATTI, Anna Carolina M; GRABASCK, Jaqueline Ramos; SCOPEL, Vanessa Guerini. Projeto de Paisagismo I. Porto Alegre: Sagah, 2019.
LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Editora Loyola, 1987.
MONTAIGNE, Michel. “Da educação das crianças. In: Ensaios. São Paulo: Abril Cultural, 1984. Coleção Os Pensadores.
MONTESSORI, Maria. A Criança. Rio de Janeiro: Ed. Nórdica, 1989.
NIETZSCHE, Friedrich. Aurora. Porto: Editora Rés, 1983.
__________________. Gaia ciência. Lisboa: Guimarães Editores, 1987
__________________. Genealogia da moral. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1988.
__________________ . Para além de bem e mal. São Paulo: Cia das Letras, 1992.
OLIVEIRA, Márcia Rezende. Ecce homo: a fisio-psicologia de um tipo. Dissertação de Mestrado em Filosofia, USP, 2007.
ROUSSEAU, Jean Jacques. Os devaneios do caminhante solitário. Tradução: Fulvia Moretto. Brasília: Editora da Universidade de Brasília; São Paulo: Hucitec, 1995.
_______________________. Considerações sobre o governo da Polônia e sua reforma projetada. Tradução de Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Brasiliense, 1982.
_______________________. Discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens. Tradução de Lourdes Santos Machado. São Paulo: Abril Cultural, 1973. Coleção Os Pensadores.
_______________________. Do contrato social. Tradução de Lourdes Santos Machado. São Paulo: Abril Cultural, 1973. Coleção Os Pensadores.
_______________________. Emile e Sophie ou os solitários. Tradução de Françoise Galler. Florianópolis: Ed. Paraula, 1994.
_______________________. Emílio: ou da Educação. Tradução de Sérgio Milliet. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1992.
_______________________. Júlia ou a nova Heloísa. Tradução de Fúlvia Monteiro. São Paulo-Campinas: Hucitec – Ed. da Unicamp, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Poiesis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.