Environmental marketing and pandemics

An analysis of the speech on sales of second hand brand bases

Authors

DOI:

10.46551/issn2179-6807v27n1p48-73

Keywords:

Environmental marketing, Sustainability, Designer bags, Virtual space

Abstract

The reproduction of capital is intrinsic to the current economic system. Based on this premise, the reification of nature is a way of supplying market dictates. The reinvention of thrift stores in contemporary times is an environmental marketing strategy, based on sustainability, as they sell second-hand items. The idea of ​​consuming what already exists leads to a supposed alternative to the environmental issue, in addition to being accepted by the wealthier classes. In this perspective, this article aims to analyze under a critical scrutiny, the contemporary second-hand or thrift stores based on social networks. The methodology was based on discourse analysis, according to Foucault's concepts. The designer handbags are the thematic cut, as they are the best-selling items of space. The article also contextualizes trade with the current moment experienced by the COVID-19 Pandemic. The importance of the theme is given both because it is a new social practice in a virtual spatiality, and because it is a new and growing commercial niche. Thus, it is up to the social scientist to reflect on these social changes and their possible environmental implications.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara Cristina Kruse, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Doutoranda em Ciências Sociais Aplicadas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). ORCID: 0000-0003-3564-5725. E-mail: barbara@mkruse.com.br

Maximillian Ferreira Clarindo, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Doutor em Geografia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). ORCID: 0000-0003-1615-4808. E-mail: maxclarindo@hotmail.com

Marcos Kruse, Universidade Nacional de Lomas de Zamora (UNLZ)

Doutorando em Direito pela Universidade Nacional de Lomas de Zamora (UNLZ). ORCID: 0000-0002-9459-5644. E-mail: mkruse@mkruse.com.br

References

ACOSTA, A. O bem viver: uma oportunidade para imaginar outros mundos. Tradução: Tadeu Breda. São Paulo: Autonomia Literária, Elefante, 2016. 268 p.

ALIER, J. M. O ecologismo dos pobres: conflitos ambientais e linguagem de valoração. Tradução de Maurício Waldman. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2018.

BRASIL. Lei n.8.078, de 11 de setembro de 1990. Dispõe sobre a proteção do consumidor e dá outras providências. Brasília, 1990.

BRASIL. Código de Processo Civil (2015). Código de Processo Civil Brasileiro. Brasília, DF: Senado, 2015.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

CAPRA, F. O Ponto de Mutação: a ciência, a sociedade e a cultura emergente. São Paulo: Cultrix, 1993.

CORRÊA, R. L. Região e Organização Espacial. - 7ª ed. - São Paulo; Editora Ática, 2000.

D´ALISA, G. KALLIS, G; DEMARIA, G. Decrescimento. In: D’ALISA, Giacomo; DEMARIA, Federico; KALLIS, Giorgos (org.). Decrescimento: vocabulário para um novo mundo. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2016. p. 21-42.

EKINS, P; MAX-NEEF, M. Real life economics. Understanding Wealth Creation. Londres: Routledge, 1992.

EMPREENDEDOR. Maior brechó online do Brasil fatura 1 milhão em 10 meses de funcionamento. Disponível em: https://empreendedor.com.br/noticia/maior-brecho-online-do-brasil-fatura-1-milhao-em-10-meses-de-funcionamento/. Acesso em 28 dez. 2020.

ETIQUETA ÚNICA. Chanel aumenta preços de modelos icônicos em 2020. 2020. Disponível em: https://www.etiquetaunica.com.br/blog/chanel-aumenta-precos-de-modelos-iconicos-em-2020/. Acesso em: 06 dez. 2020.

ESTEVÃO, I M. Entenda por que as mulheres têm deixado de comprar bolsas. Disponível em: https://www.metropoles.com/colunas-blogs/ilca-maria-estevao/entenda-por-que-as-mulheres-tem-deixado-de-comprar-bolsas. Acesso em: 10 dez. 2020.

ESTEVÃO, I M. Gucci firma parceria com a The RealReal, plataforma de revendas de luxo. 2020. Disponível em: https://www.metropoles.com/colunas/ilca-maria-estevao/gucci-firma-parceria-com-a-the-realreal-plataforma-de-revendas-de-luxo. Acesso em: 05 nov. 2020.

FARAH, A. Como - e por que - incorporar o vintage a seu estilo? 2019. Globo. Disponível em: https://gq.globo.com/Especial/noticia/2019/07/como-e-por-que-incorporar-o-vintage-seu-estilo.html. Acesso em: 10 nov. 2020.

FOUCAULT, M. Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

HALZACK, Sarah. Louis Vuitton, Gucci e Prada enfrentam problemas por se popularizarem. 2015. Estadão. Disponível em: https://emais.estadao.com.br/noticias/moda-e-beleza,louis-vuitton-gucci-e-prada-enfrentam-problemas-por-se-popularizarem,1716290. Acesso em: 10 fev. 2021.

HARVEY, D. 17 contradições e o fim do capitalismo. São Paulo: Boitempo, 2016.

HARVEY, D. Condição pós-moderna. 16. ed. São Paulo: Loyola, 2007

SANTOS, B. S. Epistemologías del sur. Utopía y praxis latinoamericana, v. 16, n. 54, p. 17-39, 2011.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2010. p. 174

SANTOS, M. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. - 4ª ed. 2. reimpr. - São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.

LIPOVETSKY, G. O Império do Efêmero: A moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Schwarcz Ltda, 2009.

PORFIRIO, A. Bolsa da Chanel pode ser investimento melhor que apartamento. 2016. Vogue. Disponível em: https://vogue.globo.com/moda/moda-news/noticia/2016/06/bolsa-da-chanel-pode-ser-investimento-melhor-que-apartamento.html. Acesso em: 06 jan. 2021.

PURCHIO, L. Istoé. Brechó é chique: moda chega ao mercado de luxo e vai ultrapassar o fast fashion. moda chega ao mercado de luxo e vai ultrapassar o fast fashion. 2019. Disponível em: https://economia.ig.com.br/2019-10-06/brecho-e-chique-moda-chega-ao-mercado-de-luxo-e-vai-ultrapassar-fast-fashion.html. Acesso em: 10 jan. 2021.

LUCIANO, A. Advogada cria brechó online e fatura R$ 10 milhões fazendo a moda circular. Disponível em: https://www.uol.com.br/ecoa/ultimas-noticias/2020/01/27/advogada-cria-brecho-online-e-fatura-r-10-milhoes-fazendo-a-moda-circular.htm. Acesso em 14 dez. 2020.

MAYARA, J. Coronavírus: destruição ambiental gera exposição a novas epidemias. destruição ambiental gera exposição a novas epidemias. 2020. Estado de Minas. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/bem-viver/2020/05/22/interna_bem_viver,1149798/coronavirus-destruicao-ambiental-gera-exposicao-a-novas-epidemias.shtml. Acesso em: 18 mar. 2021.

MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do Partido Comunista: Texto Integral. 2. ed. São Paulo: Martin Claret, 2008.

MÉSZÁROS, I. Para Além do Capital. São Paulo: Boitempo Editorial, 2011.

NOGUEIRA, D. A grife mais rentável do mundo. 2010. Exame. Disponível em: https://exame.com/negocios/a-grife-mais-rentavel-do-mundo-m0042045/. Acesso em: 26 jan. 2021.

NUBANK, Redação. Qual o rendimento da poupança em 2020? 2021. Disponível em: https://blog.nubank.com.br/qual-o-rendimento-da-poupanca-em-2020/. Acesso em: 05 jan. 2021.

REUTERS API. Marcas de luxo aumentam preços de bolsas para compensarem prejuízo. 2020. Fashion Network. Disponível em: https://pt.fashionnetwork.com/news/Marcas-de-luxo-aumentam-precos-de-bolsas-para-compensarem-prejuizo,1216826.html. Acesso em: 20 nov. 2020.

VOGUE (ed.). Conheça o primeiro shopping de produtos de segunda mão do mundo. 2021. Disponível em: https://vogue.globo.com/atualidades/noticia/2021/02/conheca-o-primeiro-shopping-de-produtos-de-segunda-mao-do-mundo.html. Acesso em: 08 fev. 2021.

ŽIŽEK, S. Viviendo en el Final de los Tiempos, Madrid: Ediciones Akal, 2012.

Published

2021-08-16

How to Cite

KRUSE, Bárbara Cristina; FERREIRA CLARINDO, Maximillian; KRUSE, Marcos. Environmental marketing and pandemics: An analysis of the speech on sales of second hand brand bases. Revista Desenvolvimento Social, [s. l.], vol. 27, no. 1, p. 48–73, 2021. DOI: 10.46551/issn2179-6807v27n1p48-73. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rds/article/view/3962. Acesso em: 22 jul. 2024.