The Literacy Campaign In Cuba, Paulo Freire, Popular Education, And Campaign De Pé No Chão Também Se Aprende A Ler
The Literacy Campaign in Cuba, Paulo Freire, Popular Education, and Campaign "De Pé no Chão Também se Aprende a Ler"
DOI:
10.46551/issn2179-6807v27n2p20-40Keywords:
Literacy, Cuba, Freire, Popular Education, “De Pé no Chão”Abstract
This article brings notes related to the situation and organization of the Literacy Campaign in Cuba (1961), and the Literacy Campaign “De Pé no Chão também se aprende a ler” (1961-1964), as well as notes on how the “method”of the educator Paulo Freire was present at the second, which stands out for having been a peculiar experience of Popular Education. The article aims that the notes can enable reflections on the organizational processes of the two Campaigns, and on the situation and context of their emergence, if there was a relationship of influence from the Cuban experience to the Brazilian experience, the first was fully developed, while the second was interrupted, but not definitively silenced, by the Civil-Military Coup of 1964 and by the Military Dictatorship. Dictatorship that even led to prison and exile Paulo Freire, Djalma Maranhão, and Moacyr de Góes, among others, who were essential for the development of the Campaign “De Pé no Chão também se aprende a ler”, the Campaign even having Góes as its coordinatinator.
Downloads
References
ARAÚJO, Marta Maria de. Campanha de Pé no Chão Também se Aprende a Ler. Entrevista com Moacyr de Góes. Revista Educação em Questão, Natal, v. 53, n. 39, p. 242-254, set./dez. 2015.
BOBES, Velia Cecilia. Los Laberintos de la Imaginación: repertorio simbólico, identidades y actores del cambio social em Cuba. México: El colégio de México, 2000.
CARNOY, Martin; GOVE, Amber K.; MARSHALL, Jeffery H. A vantagem acadêmica de Cuba.Trad. Carlos Szlak. São Paulo: Ediouro, 2009.
CARVALHO, Maria Elizete Guimarães. O livro de leitura de pé no chão: 1963 (uma cartilha democrática). Anais do IV Seminário Nacional HISTEDBR - Grupo de Estudos e Pesquisas História, Sociedade e Educação no Brasil, 2015.
CUBA, Ministerio de la Educación. Alfabeticemos manual para el Alfabetizador. La Habana: Imprenta Nacional, 1961a.
CUBA, Ministério de la Educación. Venceremos. La Habana: Imprenta Nacional, 1961b.
GÓES, Moacyr de. De pé no chão também se aprende a ler: 1961 - 64: uma escola democrática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1991.
GÓES, Moacyr de. Cuba - Recife - Natal: ou o sonho de três cartilhas de alfabetização par mudar o mundo. Contexto & Educação. Revista de Educación en América y el Caribe. p.45 - 64, jul/set. 1995.
GÓES, Moacyr de. Educação Popular, campanha de Pé no Chão também se aprender a ler, Paulo Freire & Movimentos Sociais contemporâneos. In: ROSAS, Paulo (org.). Paulo Freire, Educação e Transformação Social. Recife: Editora Universitária, UFPE, Centro Paulo Freire de Estudos e Pesquisas, 2002.
GÓES, Moacyr de. Natal anos 60: De Pé no chão também se aprender a ler & Círculo de Cultura. Educação de Jovens e Adultos, vol. 1. Natal, 2005.
GENTILE, Emilio. Les religions de la politique : entre démocraties et totalitarismes. France: Éditions du Seuil, 2005.
GOTT, Richard. Cuba, uma nova história. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2006.
HORÁCIO, Heiberle H. Fundamentalismo e Religião da Política: uma possibilidade da política como religião. Horizonte: Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião, v.18, p.1002 - 1030, 2020.
HORÁCIO, Heiberle H. Apontamentos sobre a (in)existência de elementos religiosos na tradição inventada cubana: subsídios para reflexões sobre uma eventual dimensão religiosa pública. Ciencias Sociales y Religión. , v.v.18, p.150-171 - 150, 2016.
HORÁCIO, Heiberle H. Formação Docente, Pensamentos Indígena, De(s)colonial e Filosofias Africanas na disciplina Filosofia do Cursinho Popular Darcy Ribeiro In: Formação Docente: Experiências metodológicas, tecnológicas e práticas.1 ed.Ponta Grossa-PR: Atena Editora, 2021, p. 17-27.
LÓPEZ, M. Q. A educação em Cuba: seus fundamentos e desafios. Estudos Avançados, v. 25, n. 72, p. 55-72, 2011
LÖWY, Michel. O pensamento de Che Guevara. São Paulo: Expressão Popular, 1999.
MONTERO, Pilar Rico (org.). El modelo de la escuela primaria cubana: uma propuesta desanrrolladora de educación, enseñansa y aprendizaje. Editorial Pueblo Y Educación, 2008.
MORAIS, Fernando. A Ilha: um repórter brasileiro no país de Fidel Castro. São Paulo: Ed. Alfa-Omega, 1980.
PEREIRA, Manuel. Rebeldes sem armas: alfabetizadores cubanos em ação. São Paulo: Editora Ática, 1989.
PERONI, Vera Maria Vidal. A campanha de alfabetização em Cuba. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2006.
QUINTERO LÓPEZ, Margarita. A educação em Cuba: seus fundamentos e desafios. In: Revista de Estudos Avançados-USP, 25 (72), 2011.
RODRÍGUEZ, Justo Alberto Chávez. A educação em Cuba entre 1959 e 2010. In: Revista de Estudos Avançados-USP, 25 (72) 2011.
ROSA, Dayane de Freitas Colombo. Cuba e a formação docente revolucionária: a construção do homem novo. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual de Maringá, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Programa de Pós-graduação em Educação, 2019.
ROSA, Dayane. de F. C.; AMARAL, R. G. do; MELO, J. J. P. A construção do homem novo em Cuba (1959- 1961): um processo de transformação por meio da alfabetização como prática de liberdade. Revista HISTEDBR, Campinas, SP, v. 21, p. 1- 21, 2021.
SIRONNEAU, Jean-Pierre. Sécularisation et religions politiques. Paris: La Haye, 1982.
SIRONNEAU, Jean-Pierre. Retorno do mito e imaginário sócio-político e organizacional. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 11, n.1-2, p. 243-273, 1985.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Heiberle Hirsgberg Horácio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta licença permite que outros(as) façam download do trabalho e o compartilhe desde que atribuam crédito ao autor(a), mas sem que possam alterá-lo de nenhuma forma ou utilizá-lo para fins comerciais.