Race And Education: From Manoel Bomfim To Paulo Freire, A Decolonial Reading
Race and Education: From Manoel Bomfim to Paulo Freire, A Decolonial Reading
DOI:
10.46551/issn2179-6807v27n2p71-87Keywords:
Racial Parasitism, Modernity, Coloniality of Power, Education, Oppressed-oppressorAbstract
The racial issue has been debated by marginal epistemologies such as decolonial thinking, whose main concept is the Coloniality of Power. This article, from a marginal perspective, seeks to reflect on the articulation between colonialism, education, and race in Brazil. It aims to demonstrate that a liberating education as advocated by Paulo Freire (1987) goes through the undertaking of criticizing colonialism and coloniality. To do so, it brings as theoretical support the Brazilian intellectuals Manoel Bomfim and Paulo Freire (1987), specifically the concept of social parasitism coined by the former and the latter's proposal of liberating education based on overcoming the oppressor-oppressed dilemma.
Downloads
References
ALMEIDA, S. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte, Minas Gerais: Letramento, 2018.
BOMFIM, Manoel. América latina; males de origem. Rio de Janeiro, RJ: Biblioteca básica brasileira, 2008.
BORGES, Ângela C.; SENRA, Flávio (2020). “Epistemologias marginais: Ciências da Religião em perspectiva descolonizadora e intercultural”. Reflexão, 45, p.1-16,2020.
DUSSEL, Enrique. “Transmodernidade e Interculturalidade: interpretação através da filosofia da libertação.” Sociedade e Estado, v.31, n.1, p.51-73, 2016. Disponível em:http://www.scielo.br/pdf/se/v31n1/0102-6992-se-31-01-00051.pdf. Acesso em 16 jan,2019.
FORNET-BETANCOURT, Raúl. “Universidad e interculturalidad. Hacia una conjuración para la transformación intercultural de la universidad.” In: FORNET-BETANCOURT, Raúl. Elementos para una crítica intercultural de la ciencia hegemónica. Aachen: Concórdia, n.71, p.45-57, 2017.
FREIRE (1987), Paulo. Pedagogía do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
QUIJANO, Aníbal. “Colonialidad y modernidad-racionalidad.” In: BONÍLIA, Heraclio (Compilador). Los conquistados. 1492 y la población indígena de las Américas. Bogotá: Tercer Mundo Editores, 1992.
MALDONALDO-TORRES, Nelson. “Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto.” In: CASTRO-GÓMES, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá:Siglo del Hombre Editores,2007.
MIGNOLO, Walter. Histórias locais/projetos globais. Colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Trad. Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003
WALSH, Catherine. Interculturalidad y (de)colonialidad: Perspectivas críticas y políticas. Visão Global, Joaçaba, v. 15, n. 1-2, p. 61-74, jan./dez.,2012
WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 2013. 553 p.
WALSH, Catherine. “Interculturalidad y colonialidad del poder. Un pensamiento, un posicionamiento otro desde la diferencia colonial.” In: LINERA; MIGNOLO; WALSH. Interculturalidad, descolonización del Estado y del conocimiento. Buenos Aires: Edições Del Signo, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cristina Borges
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta licença permite que outros(as) façam download do trabalho e o compartilhe desde que atribuam crédito ao autor(a), mas sem que possam alterá-lo de nenhuma forma ou utilizá-lo para fins comerciais.