Contributions Of Paulo Freire's Pedagogy: An Analysis Of Pedagogical Projects Of Undergraduate Degrees Of The Federal Institute Of Education, Science And Technology Norte De Minas Gerais – Ifnmg To Teacher Training

Contributions of Paulo Freire's Pedagogy: An analysis of Pedagogical Projects of Undergraduate Degrees of The Federal Institute Of Education, Science And Technology Norte de Minas Gerais – IFNMG to Teacher Training

Authors

DOI:

10.46551/issn2179-6807v27n2p88-111

Keywords:

Paulo Freire, Autonomy Pedagogy, IFNMG Degrees, Pedagogical Projects, Teacher Training

Abstract

The main objective of this article is to analyze the curricular designs and the contribution of Paulo Freire's thought in the Pedagogical Course Projects (PPCs) of Undergraduate Degrees offered by the Federal Institute of Education, Science and Technology North of Minas Gerais (IFNMG). The methodology used is of a qualitative nature, as research and document analysis were prioritized for a better understanding of the documents based on their curricular designs. The article is structured in two parts: the first part contemplates the discussion about teacher education, curriculum and counter - hegemony, with capitalist society as the stage for this analysis and Paulo Freire's teacher education proposal as a counter-hegemonic paradigm, able to critically react to the dominant training models. In the second part, the analysis of the PPCs of the IFNMG Licentiateships was carried out, based on the identification of freirian categories in their course projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hellen Vivian Moreira dos Anjos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Norte de Minas Gerais (IFNMG)

Professora de Didática e Fundamentos da Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Norte de Minas Gerais - IFNMG. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Social da Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES. E-mail: hellen.anjos@ifnmg.edu.br – ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-3070-6210.

Mônica Maria Teixeira Amorim, Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)

Professora do Programa de Pós–Graduação em Desenvolvimento Social da Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES. E-mail: monica.amorim@unimontes.br – ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-3537-2686.

Fernando Barreto Rodrigues, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Norte de Minas Gerais (IFNMG)

Professor de Biologia no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Norte de Minas Gerais - IFNMG. E-mail: fernando.barreto@ifnmg.edu.br – ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-1754-0447.

References

ANJOS, H. V. M. dos .; BARROS, G. de S. F.; RODRIGUES, F. B. . A pedagogia libertadora e a práxis educativa freireanas na Educação Profissional e Tecnológica: o caso do Curso Técnico em Vigilância em Saúde Integrado ao Ensino Médio. Revista de Educação Popular, [S. l.], p. 225–246, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-62070. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/62070. Acesso em: 15 dez. 2021.

APPLE, Michael W. Freire, neoliberalismo e educação. In: APPLE, Michael W.; NÓVOA, António (Orgs.). Paulo Freire: política e educação. Porto: Porto Editora, 1998. p. 21- 46.

BRASIL. Lei nº. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: <http://periodicos.uesb.br/index.php/cmp/article/viewFile/6855/pdf_547>. Acesso em: 10 de jan. 2019.

BRASIL. Lei no 8.948, de 8 de dezembro de 1994. Dispõe sobre a instituição do Sistema Nacional de Educação Tecnológica e dá outras providências. Disponível em: <https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/109758/lei-8948-94>. Acesso em: 10 de jan. 2019.

BRASIL. Decreto no 3.276, de 6 de dezembro de 1999. Dispõe sobre a formação em nível superior de professores para atuar na educação básica, e dá outras providências. Disponível em: < https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/110851/decreto-3276-99 >. Acesso em: 10 de jan. 2019.

BRASIL. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf>. Acesso em: 10 de jan. 2019.

BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 2, de 19 de fevereiro de 2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Disponível em: <https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/454/resolucao-cne-cp-n-2>. Acesso em: 10 de jan. 2019.

CUNHA, Maria Isabel da. Políticas públicas e docência na universidade: novas configurações e possíveis alternativas. Revista Portuguesa de Educação, 2003, 45-68.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 27 ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança - Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Paz e Terra, Rio de Janeiro, 1992.

GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: rumo a pedagogia critica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere: introdução ao estudo da filosofia, a filosofia de Benedetto Croce. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999. v. 1.

ISAIA, S. M. A. Desafios à docência superior: pressupostos a considerar. In: Dilvo Ristoff ; Palmira Sevegnani. (Org.). Docência na Educação Superior. Brasília: INEP, 2006, v. 5, p. 63-84.

LUSTOSA, Wigna Eriony Aparecida de Morais; SOUZA, Francisco das Chagas da Silva. As licenciaturas nos Institutos Federais: a formação de professores ofertadas por instituições de educação profissional. Anais do III Colóquio Nacional | Eixo Temático III – Formação de professores para a educação profissional ISSN: 2358-1190. Disponível em: <https://ead.ifrn.edu.br/portal/wp-content/uploads/2016/02/Artigo-201.pdf>. Acesso em 03 de jan. 2019.

MÉSZÁROS, István. A crise estrutural do capital. São Paulo: Boitempo Editorial. 2009a.

NEVES, Lúcia Maria Wanderley (org). A nova pedagogia da hegemonia: estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005.

NÓVOA, António (Orgs.). Paulo Freire: política e educação. Porto: Porto Editora, 1998.

OLIVEIRA, Edna Castro. Prefácio. FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996

OLIVEIRA, Mariana Felício Silva de; GUIMARÃES, Célia Maria. Contributos da pedagogia de Paulo Freire à formação de professores. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/21322_8349.pdf. Acesso em: 03 de jan. 2019

SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SAUL, Ana Maria; SAUL, Alexandre. Contribuições de Paulo Freire para a formação de educadores: fundamentos e práticas de um paradigma contra - hegemônico. Educar em Revista [online]. 2016, v. 00, n. 61 [Acessado 15 Dez. 2021], pp. 19-36. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/0104-4060.46865>. ISSN 1984-0411. https://doi.org/10.1590/0104-4060.46865.

SAUL, Alexandre; VOLTAS, Fernanda Quatorze. Paulo Freire e Antonio Gramsci: aportes para pensar a formação de professores como contexto de construção de práxis docentes contra -hegemônicas. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 25, n. 2, p. 134-151, Maio./Ago. 2017. Disponível em: http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/index. Acesso em 10 de agosto de 2019.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

ZEICHNER, K. M. A pesquisa-ação e a formação docente voltada para a justiça social: um estudo de caso dos Estados Unidos. In: ZEICHNER, K. M.; DINIZ-PEREIRA, J. E. (Org.). A pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2011. p. 61-84.

Published

2021-12-23

How to Cite

MOREIRA DOS ANJOS, H. V.; TEIXEIRA AMORIM, M. M.; BARRETO RODRIGUES, F. Contributions Of Paulo Freire’s Pedagogy: An Analysis Of Pedagogical Projects Of Undergraduate Degrees Of The Federal Institute Of Education, Science And Technology Norte De Minas Gerais – Ifnmg To Teacher Training: Contributions of Paulo Freire’s Pedagogy: An analysis of Pedagogical Projects of Undergraduate Degrees of The Federal Institute Of Education, Science And Technology Norte de Minas Gerais – IFNMG to Teacher Training. Revista Desenvolvimento Social, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 88–111, 2021. DOI: 10.46551/issn2179-6807v27n2p88-111. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rds/article/view/4814. Acesso em: 22 nov. 2024.