Illiteracy and social exclusion: Notes from the dialogue with Freire, Arroyo, Marta Oliveira and Antônia

Illiteracy and social exclusion: Notes from the dialogue with Freire, Arroyo, Marta Oliveira and Antônia

Authors

DOI:

10.46551/issn2179-6807v27n2p118-129

Keywords:

lliteracy, Social exclusion, Freire, Youth and Adult Education (EJA), Antonia

Abstract

This text marks the place of literacy as a “social good” unevenly distributed in society, in which the popular classes are disadvantaged (FREIRE, 2008). The present work establishes a “dialogue” between Paulo Freire, Miguel Arroyo, Marta Oliveira and Antônia – black, working and illiterate woman. This text points out the relationship between illiteracy and social exclusion, analyzing the context and life of Antônia, in its connections with youth and adult education and in the implications of theoretical-methodological challenges to deal with this theme. A dialogue between student Antônia, her life trajectory inserted in the broader context of illiteracy and popular education actions. Thus, bring elements that can contribute to the understanding of situations placed to illiterate adults when dealing with occasions that require the use of reading and writing codes. In this sense, we invite readers to reflect on Antônia's story not as an individual story, but as a collective story, which presents the reality of many non-literate adults.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréia Luciane Sol Souza, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Mestre em Educação e Inclusão Social (FAE/UFMG). Especialista em História e Culturas Políticas (FAFICH/UFMG). Graduada em História (PUC/MG). Pesquisadora colaboradora: “Homeopatia tecnologia social das famílias agrícolas e ambientes: formação de agricultores (as), transição agroecológica e contribuições à Educação do Campo” (Faculdade de Educação /UFV). Atua como assessora na Associação Estadual de Defesa Social e Ambiental de Minas Gerais (AEDAS/MG).  E-mail: andreiasoll@gmail.com - ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5857-7564.

Alexandre Gonçalves, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutorando em Antropologia Social (UFMG), Mestre em Administração na linha de pesquisa Gestão, Ambiente e Desenvolvimento (UFLA). Graduado em Agronomia (UFLA). Atua como agente da Comissão Pastoral da Terra.  E-mail: alexandrecpt@gmail.com - ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6157-9648.

References

ARROYO, Miguel G. Ofício de Mestre, Imagens e Auto-Imagens. Petrópolis, Rio de Janeiro. Vozes, 2000.

ARROYO, Miguel G. Educação de Jovens-Adultos: um campo de direitos e de responsabilidade público. In: SOARES, L., GIOVANETTI, M.A.G.C., & GOMES, N.L. Diálogos na Educação de Jovens e Adultos. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

BARRETO, Vera. Paulo Freire para educadores. São Paulo: Arte & Ciência, 1998.

BARRETO, José. BARRETO, Vera. (1990). A formação de alfabetizadores. In: GARCIA, Pedro et al. Cadernos de Educação Popular, n. 17. Petrópolis, RJ: Vozes/Nova. p.54-61.

BRASÍLIA. Mapa do Analfabetismo no Brasil. MEC/INEP, 2003.

FREIRE, Paulo. Educação Como Prática da Liberdade. 31. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006. p. 158.

FREIRE, Paulo. Política e Educação. 4ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 45ª. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

GALVÃO, Ana Maria de Oliveira; DI PIERRO, Maria Clara. Preconceito contra o analfabeto. São Paulo: Cortez, 2013- (Preconceitos v. 2).

NERIS, Jota. Dedo Lambuzado: poemas e causos sertanejos. Vitória da Conquista: [s.n.], Brasil Artes Gráficas LTDA. 2005.

OLIVEIRA, Marta Kohl. Analfabetos na sociedade letrada: diferenças culturais e modos de pensamento. São Paulo: Travessia, v. 5, n. 12, pp. 17-20, jan. /abr. 1992.

OLIVEIRA, Marta Kohl. Questões sobre o desenvolvimento do adulto. São Paulo, 2009: ed. HUCITEC. 1998. p.490.

RIBEIRO, Vera Masagão. Alfabetismo e atitudes: Pesquisa com jovens e adultos. Campinas, SP: Papirus, 1999. 4 edições 2009.

SOARES, Leôncio (Org.); et al. Diálogos na educação de jovens e adultos. 4ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. 296p.

TORRES, Rosa, M. Ações nacionais de alfabetização de adultos na América latina: uma revisão crítica. In: GARCIA, Pedro et al. Cadernos de Educação Popular, n. 17. Petrópolis, RJ: Vozes/Nova. 1990. p.09-23

Published

2022-01-31

How to Cite

SOL SOUZA, A. L.; GONÇALVES, A. Illiteracy and social exclusion: Notes from the dialogue with Freire, Arroyo, Marta Oliveira and Antônia: Illiteracy and social exclusion: Notes from the dialogue with Freire, Arroyo, Marta Oliveira and Antônia. Revista Desenvolvimento Social, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 118–129, 2022. DOI: 10.46551/issn2179-6807v27n2p118-129. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rds/article/view/4918. Acesso em: 22 nov. 2024.