Illiteracy and social exclusion: Notes from the dialogue with Freire, Arroyo, Marta Oliveira and Antônia
Illiteracy and social exclusion: Notes from the dialogue with Freire, Arroyo, Marta Oliveira and Antônia
DOI:
10.46551/issn2179-6807v27n2p118-129Keywords:
lliteracy, Social exclusion, Freire, Youth and Adult Education (EJA), AntoniaAbstract
This text marks the place of literacy as a “social good” unevenly distributed in society, in which the popular classes are disadvantaged (FREIRE, 2008). The present work establishes a “dialogue” between Paulo Freire, Miguel Arroyo, Marta Oliveira and Antônia – black, working and illiterate woman. This text points out the relationship between illiteracy and social exclusion, analyzing the context and life of Antônia, in its connections with youth and adult education and in the implications of theoretical-methodological challenges to deal with this theme. A dialogue between student Antônia, her life trajectory inserted in the broader context of illiteracy and popular education actions. Thus, bring elements that can contribute to the understanding of situations placed to illiterate adults when dealing with occasions that require the use of reading and writing codes. In this sense, we invite readers to reflect on Antônia's story not as an individual story, but as a collective story, which presents the reality of many non-literate adults.
Downloads
References
ARROYO, Miguel G. Ofício de Mestre, Imagens e Auto-Imagens. Petrópolis, Rio de Janeiro. Vozes, 2000.
ARROYO, Miguel G. Educação de Jovens-Adultos: um campo de direitos e de responsabilidade público. In: SOARES, L., GIOVANETTI, M.A.G.C., & GOMES, N.L. Diálogos na Educação de Jovens e Adultos. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
BARRETO, Vera. Paulo Freire para educadores. São Paulo: Arte & Ciência, 1998.
BARRETO, José. BARRETO, Vera. (1990). A formação de alfabetizadores. In: GARCIA, Pedro et al. Cadernos de Educação Popular, n. 17. Petrópolis, RJ: Vozes/Nova. p.54-61.
BRASÍLIA. Mapa do Analfabetismo no Brasil. MEC/INEP, 2003.
FREIRE, Paulo. Educação Como Prática da Liberdade. 31. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006. p. 158.
FREIRE, Paulo. Política e Educação. 4ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 45ª. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
GALVÃO, Ana Maria de Oliveira; DI PIERRO, Maria Clara. Preconceito contra o analfabeto. São Paulo: Cortez, 2013- (Preconceitos v. 2).
NERIS, Jota. Dedo Lambuzado: poemas e causos sertanejos. Vitória da Conquista: [s.n.], Brasil Artes Gráficas LTDA. 2005.
OLIVEIRA, Marta Kohl. Analfabetos na sociedade letrada: diferenças culturais e modos de pensamento. São Paulo: Travessia, v. 5, n. 12, pp. 17-20, jan. /abr. 1992.
OLIVEIRA, Marta Kohl. Questões sobre o desenvolvimento do adulto. São Paulo, 2009: ed. HUCITEC. 1998. p.490.
RIBEIRO, Vera Masagão. Alfabetismo e atitudes: Pesquisa com jovens e adultos. Campinas, SP: Papirus, 1999. 4 edições 2009.
SOARES, Leôncio (Org.); et al. Diálogos na educação de jovens e adultos. 4ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. 296p.
TORRES, Rosa, M. Ações nacionais de alfabetização de adultos na América latina: uma revisão crítica. In: GARCIA, Pedro et al. Cadernos de Educação Popular, n. 17. Petrópolis, RJ: Vozes/Nova. 1990. p.09-23
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Andréia Luciane Sol Souza, Alexandre Gonçalves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta licença permite que outros(as) façam download do trabalho e o compartilhe desde que atribuam crédito ao autor(a), mas sem que possam alterá-lo de nenhuma forma ou utilizá-lo para fins comerciais.