Decolonizing knowledge: The perspective of Lewis Gordon

Decolonizing knowledge: The perspective of Lewis Gordon

Authors

DOI:

10.46551/issn2179-6807v29n2p189-199

Keywords:

decolonizacion, filosofia, educacion, tecnologia

Abstract

The text offers a commentary that aims to contextualize the interview given by Lewis Gordon in January 2023 and published as a podcast1, in order to amplify access to Lewis Gordon's thoughts in the Portuguese language. In the interview he talks about narrative disputes in philosophy and science, the erasure and appropriation of Eastern and Southern influences in knowledge systems and how the universalization of theories and concepts reinforce ideas of 'perfection' and truth that reflect white privilege of the Global North. Lewis Gordon offers us elements to reflect on the need for metaphilosophy and metaethics for decolonial critique and reminds us that in spaces of privilege one should not expect approval since hegemonic perspectives tend to resist inclusions that bring diversity to the epistemic field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elen Nas, Universidade de São Paulo (USP)

Elen Nas é posdoc no Instituto de Estudos Avançados/USP. Doutora em Bioética, Mestre em Design e Cientista Social. Foi pesquisadora visitante da UCI (EUA) e  Monash (Austrália). Colabora com o laboratório de arte e ciência da Universidade do Texas (Artscilab/UTD), com o ELA IA (Estratégia Latino-Americana da Inteligência Artificial). É fundadora e coordenadora do projeto DecolonizAI. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-6275-2799 

References

BRAGATO, F. F., & GORDON, L. R. Geopolitics and decolonization: perspectives from the Global South. Rowman & Littlefield, 2017.

EAGLETON, T. A ideologia da estética. Zahar, 1993.

FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica. Curso dado no Collège de France (1978-1979). Martins Fontes, 2008.

GORDON, L. R. Fear of Black consciousness. Penguin UK, 2022.

GORDON, L. Freedom, justice, and decolonization. Routledge, 2020.

LANDER, Edgardo et al. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. CLACSO, 2005.

NAS. E.; TERCEIRO, L. DecolonizAI. 2022. Disponível em: https://www.decolonizai.com. Acesso em: 4 ago. 2023.

NAS, E. DecolonizAI. 2023a. Disponível em: https://soundcloud.com/decolonizai. Acesso em: 4 ago. 2023.

NAS, E. O colonialismo e a mentira. DecolonizAI. 2023b. Disponível: https://soundcloud.com/decolonizai/colonialism-and-its-lies-interview-with-lewis-gordon-episode-1. Acesso: 4 ago. 2023.

NAS, E. Science, Patterns, Education: an interview with Lewis Gordon (Part 2). Decolonizai. 2023c. Disponível em: https://soundcloud.com/decolonizai/science-patterns-education. Acesso em: 4 ago. 2023.

PRUDENTE, E. Dados do IBGE mostram que 54% da população brasileira é negra. Jornal da USP, 2020. Disponível em: https://jornal.usp.br/radio-usp/dados-do-ibge-mostram-que-54-da-populacao-brasileira-e-negra/. Acesso em: 4 ago. 2023.

Published

2023-12-21

How to Cite

NAS, Elen. Decolonizing knowledge: The perspective of Lewis Gordon: Decolonizing knowledge: The perspective of Lewis Gordon. Revista Desenvolvimento Social, [s. l.], vol. 29, no. 2, p. 189–199, 2023. DOI: 10.46551/issn2179-6807v29n2p189-199. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rds/article/view/7146. Acesso em: 22 jul. 2024.