Dom Joaquim Silvério de Souza Rural School, in Conselheiro Mata District, Diamantina City, Brazil

1950s pedagogical practices reflections

Authors

DOI:

10.46551/issn2179-6807v26n1p189-209

Keywords:

Normal Rural School; Rural education policy; Teacher training; health of the rural population, knowledges, health care

Abstract

The aim of the study was to reflect on the context of the establishment of the Normal Rural School Dom Joaquim Silvério de Souza, in the district of Conselheiro Mata, municipality of Diamantina, Brazil, as well as its operation and the training of normaliens to work in rural areas. A search was carried out in the Libraries of the Federal University of Minas Gerais and the Federal University of Vales do Jequitinhonha and Mucuri, where two thesis and two dissertations were found, which were the basis of this analysis. This analysis identifies the political events that stimulated the restructuring of rural education, as well as the way in which normaliens were prepared to work in rural areas. We addressed issues related to theoretical and instrumental renewal in the training of primary school teachers for rural areas, the identification and understanding of the relationship between traditional practices and school health practices of rural populations, and the investigation of writing practices through the analysis of diaries produced in school. These studies are of great value to educators, as the way in which disciplines are approached brings out educational and social particularities of different times, which can try to cover up differences and diversities as well as instill thoughts according to the interests of the current policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Maria Cordeiro, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Mestrado Profissional em Saúde, Sociedade e Ambiente, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri¸ Programa de Mestrado Profissional em Saúde Sociedade e Ambiente, Pedagoga, renata.cordeiro@ufvjm.edu.br, ORCID ID 0000-0003-4555-6961

João Dias, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Doutorado, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Programa de Mestrado Profissional em Saúde Sociedade e Ambiente, Docente, joao.dias@ufvjm.edu.br, ORCID ID 0000-0002-7367-3826.

Herton Pires, Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri

Doutorado, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Programa de Mestrado Profissional em Saúde Sociedade e Ambiente, Docente, hhrpires@yahoo.com.br, ORCID ID 0000-0002-6335-3810.

References

ALMEIDA, Dóris Bittencourt. Vozes esquecidas em horizontes rurais: história de professores. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2001. Disponível em: <http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/1908/000311994.pdf?sequence=1&locale=en>. Acesso em 13.12.2018.


ALMEIDA, Dóris Bittencourt. “Uma obra referência para professores rurais: escola primária rural”. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 20, n. 36, p. 57-68, jul./dez. 2011.


BRASIL. Decreto-Lei n. 8.529, de 2 de janeiro de 1946. Lei Orgânica do Ensino Primário. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-8529-2-janeiro-1946-458442-publicacaooriginal-1-pe.html>. Acesso em 10.12.2018.


CAMPOS, Regina Helena de Freitas; LOURENÇO, Érika. “O método da experimentação natural de Lazursky: sua aplicação nas propostas educacionais de Helena Antipoff em Minas Gerais (1932-1974)”. Rio de Janeiro: Congresso Brasileiro de História da Educação, 2000. Disponível em: <http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe1/anais/049_erika.pdf>. Acesso em 10.12.2018.


CAMPOS, Regina Helena de Freitas. “Helena Antipoff: razão e sensibilidade na psicologia e na educação”. Estudos Avançados, São Paulo, v. 17, n. 49, p. 209-231, set.-dez. 2003.


DIAS, Alessandra Geralda Soares. Práticas de escrita: manuscritos das alunas da Escola Rural de Conselheiro Mata (Diamantina, MG) – 1950-1962. Diamantina: Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, 2017. Disponível em: < http://acervo.ufvjm.edu.br/jspui/handle/1/1373>. Acesso em 05.12.2018.


FERNANDES, Florestan. Mudanças sociais no Brasil. São Paulo: Global, 2008.


GIANNETTI, Ricardo. “Américo René Gianetti: A Industrialização e o Planejamento Econômico de Minas Gerais (1930-1950)”. Revista da Imigração Italiana em Minas Gerais – Ponte entre culturas, 2011. Disponível em: <https://www.ponteentreculturas.com.br/revista/ricardogiannettirevistaimigracaoitalianamg.pdf>. Acesso em 10.12.2018.


GOMES, Angela de Castro. População e Sociedade. In: GOMES, Angela de Castro (Coord.). Olhando para dentro: 1930-1964. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013. Disponível em: < https://docero.com.br/doc/8nx55>. Acesso em 15.12.2018.


HIDALGO, Angela Maria; SIKORA, Denise; PALHANO, Isabel Castilho. A Educação Rural nos anos 50 no Brasil e as influências do nacional desenvolvimentista. Maringá, Universidade Estadual de Maringá, 2013. Disponível em: <http://www.ppe.uem.br/publicacoes/seminario_ppe_2013/trabalhos/co_02/61.pdf>. Acesso em 18.02.2019.


MELLO, João Manuel Cardoso de Melo; NOVAIS, Fernando. Capitalismo tardio e sociabilidade moderna. São Paulo: Companhia das letras, 1998.


MINAS GERAIS. Lei 291, de 24 de novembro de 1948. Cria Dois Estabelecimentos De Ensino Normal. Disponível em: <http://leisestaduais.com.br/mg/lei-ordinaria-n-291-1948-minas-gerais-cria-dois-estabelecimentos-de-ensino-normal>. Acesso em 10.12.2018.


MOREIRA, Vânia Maria Losada. “Os anos JK: industrialização e modelo oligárquico de desenvolvimento rural”. In: FERREIRA, Jorge; DELGADO, Lucilia de Almeida Neves (Org.). O Brasil Republicano: o tempo da experiência democrática. Rio de Janeiro, Ed. Civilização Brasileira, 2008, p. 156-192.


MUSIAL, Gilvanice Barbosa da Silva. A Emergência das escolas rurais em Minas Gerais (1892-1899): quando a distinção possibilita a exclusão. Belo Horizonte, Universidade Federal de Minas Gerais, 2011. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/BUBD-92RLHJ> Acesso em 13.12.2018.


NEVES, Leonardo dos Santos; PINTO, Helder de Moraes. “Sentido Novo da Vida Rural: Abgar Renault e a política educacional em Minas Gerais”. Cuiabá: VII Congresso Brasileiro de História da Educação, 2013. Disponível em: <http://sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe7/pdf/01-%20ESTADO%20E%20POLITICAS%20EDUCACIONAIS%20NA%20HISTORIA%20DA%20EDUCACAO%20BRASILEIRA/SENTIDO%20NOVO%20DA%20VIDA%20RURAL%20ABGAR%20RENAULT%20E%20A%20POLITICA%20EDUCACIONAL%20EM%20MINAS%20GERAIS.pdf>. Acesso em 13.12.2018




NEVES, Leonardo dos Santos. “A Educação Rural em Minas Gerais e o contexto da implantação da implantação da Escola Normal Regional D. Joaquim Silvério de Souza (1947-1951)”. João Pessoa: IX Congresso Brasileiro de História da Educação, 2017. Disponível em: <https://drive.google.com/drive/folders/1CnW9SanYazaSTXcjXTUxLvJjkoluqq29>. Acesso em 13.12.2018


NEVES, Leonardo dos Santos. “Sentido novo da vida rural: a formação de professoras na Escola Normal Regional D. Joaquim Silvério de Souza (1949-1963)”. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2015. Disponível em: <https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUBD-A3NHDB>. Acesso em 11.12.2018.


OLIVEIRA, Francisco. Critica à razão dualista/ o ornitorrinco. São Paulo: Boitempo Editorial, 2003. Disponível em: <https://www.boitempoeditorial.com.br/produto/critica-a-razao-dualista-o-ornitorrinco-74>. Acesso em 06.01.2019.


PINHO, Larissa Assis. “Civilizar o campo: educação e saúde nos cursos de aperfeiçoamento para professores rurais - fazenda do rosário (Minas Gerais, 1947- 1956)”. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2009. Disponível em: <https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/FAEC-84JQLJ>. Acesso em 11.12.2018.


PINTO, Helder de Moraes. “A Escola Normal Regional D. Joaquim Silvério de Souza de Diamantina e a formação de professores para o meio rural mineiro: 1950-1970”. Belo Horizonte: Pontíficia Universidade Católica de Minas Gerais, 2008. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=92334>. Acesso em 13.12.2018.


ROSA, Walquiria Miranda. “Relações entre práticas tradicionais e práticas escolares das populações rurais em Minas Gerais (Ibirité, 1940 A 1970”). Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2015. Disponível em: <https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUBD-9XCH2C>. Acesso em 12.12.2018.


SOUZA, Claudia Moraes. “Nenhum Brasileiro Sem Escola: projetos de alfabetização e educação de adultos do estado desenvolvimentista. 1950/1963”. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1999. Disponível em: <http://diversitas.fflch.usp.br/files/Tese_Claudia_Nenhum%20Brasileiro%20sem%20Escola.pdf>. Acesso em 13.12.2018.


SOUZA, João Valdir Alves; HENRIQUES, Márcio Simeone. Vale do Jequitinhonha: formação histórica, populações e movimentos. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2010
TANURI, Leonor Maria. “História da formação de professores”. Revista Brasileira da Educação, 14, p. 61-88. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a05> Acesso em 13.12.2018

Published

2021-04-16

How to Cite

CORDEIRO, R. M.; DIAS, J. .; PIRES, H. Dom Joaquim Silvério de Souza Rural School, in Conselheiro Mata District, Diamantina City, Brazil : 1950s pedagogical practices reflections. Revista Desenvolvimento Social, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 189–209, 2021. DOI: 10.46551/issn2179-6807v26n1p189-209. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rds/article/view/843. Acesso em: 22 nov. 2024.