Investigative Ecology teaching through a didactic field proposal
Abstract
In the present study we aimed to evaluate an investigative proposal for teaching ecology. We develop a qualitative intervention research, and the participants were the teacher and 26 students from the second period of a subsequent technical Environment course. Using as theoretical framework Investigative Science Education, was drafted and developed a didactic proposal during 26 classes divided into thirteen meetings. The results point to a positive evaluation of the proposal by combining theory and practice contributing to basic and technical training; integrate concepts; encouraging a dialogical approach involving the active participation of students and the excellent acceptance by the class.
Keywords: Biology teaching. Ecology. Teaching strategy. Inquiry-based teaching.
Downloads
References
AZEVEDO, Maria Cristina P. Stella. Ensino por investigação: Problematizando as atividades em sala de aula. In: Ensino de ciência unindo a pesquisa à prática. CARVALHO, Anna Maria Pessoa (org.). São Paulo, Pioneira Thomson Learning, 2004.
BARDIN, Laurece. Análise de conteúdo. Lisboa: Edição 70, 2011.
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari K. Investigação qualitativa em educação: uma abordagem à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 2010.
CHIZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. Petropólis: Vozes, 2006.
COLL, C. Psicologia e currículo: uma aproximação psicopedagógica à elaboração do currículo escolar. São Paulo: Ática, 3 ed., 1998.
DEBOER, George. Historical perspectives on inquiry teaching in schools. In: FLICK, L.D., LEDERMAN, N. G. (Org.). Scientific inquiry and nature of science: Implications for teaching, learning and teacher education. Netherlands: Springer, 2006. p. IX-XVIII.
FONSECA, Gustavo da; CALDEIRA, Ana Maria de Andrade. Uma reflexão sobre o ensino aprendizagem de ecologia em aulas práticas e a construção de sociedades sustentáveis. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 1, n. 3, 2008, p. 70-92.
MELO, Luiz Antonio Silveira; MOREIRA, Andréa Nunes; SILVA, Francisco de Assis Nunes da. Armadilha para monitoramento de insetos. Comunicado Técnico da Embrapa Meio Ambiente, n.7, jul. 2001.
MUNFORD, Danusa; LIMA, Maria Emília Caixeta. Ensinar ciências por investigação: em quê estamos de acordo? Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 1, 2008.
PEREIRA, Boscoli Barbosa. Experimentação no ensino de ciências e o papel do professor na construção do conhecimento. In: Cadernos da FUCAMP, Brasil, v. 9, n. 11, 2010.
SANTOS, André Maurício Melo, TABARELLI, Marcelo. Variáveis múltiplas e desenho de Unidades de Conservação: uma prática urgente para a Caatinga. In: LEAL, I. R., TABARELLI, M., SILVA, J. M. C. (Org.). Ecologia e conservação da Caatinga. Ed. Universitária da UFPE, Recife, p. 735-776, 2003.
SENICIATO, Tatiana; CAVASSAN, Osmar. Aulas de campo em ambientes naturais e aprendizagem em ciências – um estudo com alunos do ensino fundamental. Ciência & Educação, Bauru, v. 10, n. 1, 2004, p. 133-147.
SENICIATO, Tatiana; CAVASSAN, Osmar. O ensino de ecologia e a experiência estética no ambiente natural: considerações preliminares. Ciência & Educação, Bauru, v. 15, n. 2, 2009.
TRÓPIA, Guilherme. Percursos históricos de ensinar ciências através de atividades investigativas. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 1, 2011, p. 121.
ZÔMPERO, Andreia de Freitas; LABURÚ, Carlos Eduardo. Implementação de atividades investigativas na disciplina de ciências em escola pública: uma experiência didática. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 3, p. 675-684, 2012.