The management in a federal institute in North Minas Gerais: organization and possibilities for democratic management

Authors

Abstract

The current model and organizational structure of the Federal Institutes characterizes them as functional and verticalized institutions in their administrative and pedagogical structure. The law of creation of these institutions (Law 11892/2008) advocates a pluricurricular and multicampi organizational model. Within its organizational structure, there is a pattern of administrative organization at various levels, which suggests the possibility of democratic management. As part of its pedagogical organization, the verticalization of teaching enables the offer of courses ranging from initial and continuing education to postgraduate studies lato e stricto sensu. Considering the design attributed to the Federal Institutes, we analyzed the management structure within the Federal Institute of Northern Minas Gerais, supported by bibliographic references that deal with the subject and official documents such as the Institutional Development Plan, Regiment and Statute.

Keywords: Democratic management. Federal institutes. Organizational structure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORETTI, Juliana; ANDRADE, Andréa de Faria Barros de; MOLL, Jaqueline; OLIVEIRA, Liana Bueno de. Arranjos produtivos culturais e sociais locais e a Educação Profissional e Tecnológica. In: I JORNADA NACIONAL DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA. Caderno de Resumos. Brasília: Ministério da Educação / Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica, 2006, p. 121-122.

AMORIM, Mônica Maria Teixeira. A organização dos institutos federais de educação, ciência e tecnologia no conjunto da educação profissional brasileira. 2013. 247f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia: um novo modelo em Educação Profissional e Tecnológica – concepção e diretrizes. Brasília: MEC, 2010.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.

BRASIL. Lei nº 11.892 de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 30 dez. 2008.

FERNANDES, Francisco das Chagas de Mariz. Gestão dos Institutos Federais: o desafio do Centenário da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica. Holos, Natal, ano 25, v. 2, 2009.

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais. Plano de Desenvolvimento Institucional 2009-2013. Montes Claros: IFNMG, 2009.

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais. Plano de Desenvolvimento Institucional 2014-2018. Montes Claros: IFNMG, 2013.

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais. Plano de Desenvolvimento Institucional 2019-2023. Montes Claros: IFNMG, 2018.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. São Paulo: Heccus, 2013.

LÜCK, Heloisa. A gestão participativa na escola. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

LÜCK, Heloisa. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.

LÜCK, Heloisa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis: Vozes, 2006.

LÜCK, Heloisa. Liderança em gestão escolar. Petrópolis: Vozes, 2008.

RISCAL, Sandra Aparecida. Gestão democrática no cotidiano escolar. São Carlos: EdUFScar, 2009.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Quem sabe faz a hora de construir o Projeto Político Pedagógico da escola. Campinas: Papirus, 2007.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. (Org.) Projeto Político Pedagógico: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1997.

Published

2019-01-01