Geometric solids through manipulable material: a resource for teaching Geometry
Abstract
This article discusses an activity developed by Pibid fellows with students from the 5th grade of elementary school in a PublicSchool in the city of Salinas-MG. An activitywas developed in support of teachers seeking the initiation of students in the study of Geometry. Thus, a workshop was developed with the following theme: Assembling Geometric Solids. In this task the students built the geometric solids by manipulating materials, simultaneously with the study of the worked solids. All in constant monitoring by teachers and scholars, validating the right and highlighting the mistakes and, thus, helping students to reformulate conceptions and overcome the difficulties presented in learning geometry. It also showed how much mathematics is present in everyday life and is interesting to learn. It also served to show that, if the manipulable material is well used, it can be an important tool to assist in the teaching of Geometry.
Keywords: Geometry Teaching. Manipulable Material. PIBID.
Downloads
References
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Educação Matemática. 2 ed. São Paulo, SP: Centauro, 2005.
BRASIL, Parâmetros curriculares nacionais: matemática/Secretariade Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL, Parâmetros curriculares nacionais: matemática/Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL, Portaria nº 096, de 18 de Julho de 2013. Institui novo Regulamento do Pibid.
DANTE, Luiz Roberto. Didática da Resolução de Problemas de Matemática. 12. edição. São Paulo, 2005.
FIORENTINI, Dario; MIORIM, Maria Ângela. Uma reflexão sobre o uso de materiais concretos e jogos no Ensino da Matemática. Boletim da SBEM. SBEM: São Paulo, ano 4, n. 7, 1990.
LORENZATO, Sergio. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, Sérgio. Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006, p. 3-38.
LORENZATO, Sergio. Educação infantil e percepção matemática. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
OTTESBACH, R. C.; PAVANELLO, R. M. Laboratório de Ensino e Aprendizagem daMatemática na apreciação de professores. 2009.
PELIZZARI, Adriana. et al. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Disponível em <http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012381.pdf> Acesso em: 29 abr 2014.
RÊGO, R. M.; RÊGO, R. G. Desenvolvimento e uso de materiais didáticos no ensino de matemática. In: LORENZATO, Sérgio. Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006. p. 39-56
ROSA, Sanny S. da. Construtivismo e Mudança. 4ª. Edição. São Paulo: Editora Cortez, 1996.
SERRAZINA, M. L. Os materiais e o ensino da Matemática. Educação e Matemática, n. 13, jan/mar., 1990. (Editorial).
SILVA, A.; MARTINS, S. Falar de Matemática hoje é .... Millenium – Revista do ISPV: Instituto Superior Politécnico de Viseu, sem, n. 20, out de 2000.
SCOLARO, Maria A. O uso dos Materiais Didáticos Manipuláveis como recurso pedagógico nas aulas de Matemática.
TURRIONI, Ana Maria Silveira. O Laboratório de Educação Matemática na formação inicial de professores. 2004. 175f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Rio Claro, 2004.