Literartes: multiple literacy practices for teaching Portuguese

Authors

Abstract

This paper aims to present reflections on ways of teaching and learning languages, in an 'inter' and transdisciplinary perspective. As part of the Literartes teaching and extension project, which has been taking place at IFNMG campus Araçuaí since 2017, bringing together a set of artistic productions organized by highschool students. In this article we focus on the practices from a sophomore class, whose theme is the ‘tales’ of the Jequitinhonha Valley region. Based on people’s, from the Middle Jequitinhonha region, narratives, students interacted with various language practices. From this contact, the students investigated the relationship betweenthe stories and other researches, resulting in the production of short videos showing people from the region telling such stories. Secondly, thetales were recreated as if they had taken place on present times. Another relevant moment was when students transformed the tales into a theater play. At the end of the listed practices, we identified issues related to literacy and the various possibilities of development of teaching, conceiving language as a process of interaction, construction of and meanings.

Keywords: Literacy. Teaching. Text transcreation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 5. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

CORRÊA, Manoel Luiz Gonçalves. As perspectivas etnográfica e discursiva no ensino da escrita: o exemplo de textos de pré-universitários. Revista da ABRALIN, Curitiba, v. 10, n. 4, p. 333-356, 2011.

CORRÊA, Manoel Luiz Gonçalves. Letramentos e gêneros do discurso na universidade (incluindo discussão sobre (novas) práticas de leitura e escrita na internet). In: ABREU-TARDELLI, Lilia Santos; KOMESU, Fabiana. (Org.). Letramentos e gêneros textuais/discursivos: aproximações e distanciamentos. Belo Horizonte: Editora PUC Minas, 2018.

CUBA, Juliana Cândida Oliveira; MARTINHO, Juliana Silva Martinho; BERNARDES, Sueli Teresinha de Abreu. Diálogos entre Arte, Interdisciplinaridade e Educação: o que dizem os PCN. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 2, p. 155-174, 2015.

KLEIMAN, Angela Bustos. (Org.) Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

KLEIMAN, Angela Bustos. Preciso ensinar o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? Campinas: UNICAMP/MEC, 2005.

KLEIMAN, Angela Bustos; ASSIS, Juliana Alves. (Org.). Significados e ressignificações do Letramento: desdobramentos de uma perspectiva sociocultural sobre a escrita. Campinas: Mercado de Letras, 2016.

SANTOS, Fernanda Maria Almeida dos. Multiletramentos e ensino de Língua Portuguesa na educação básica: uma proposta didática para o trabalho com (hiper)gêneros multimodais. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 43, n. 76, p. 55-65, jan./abr.2018.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. São Paulo: Autêntica, 1998.

THE NEW LONDON GROUP. Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 1996.

Published

2019-11-15

How to Cite

GOMES, Elizabeth; MELO, Lillian. Literartes: multiple literacy practices for teaching Portuguese. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 12, no. 14, p. e201911, 2019. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/114. Acesso em: 22 jul. 2024.