Memories, knowledge and practices of EJA teachers

Authors

Abstract

This paper presents part of the research History, Memory and Experiences: EJA in Northern Minas Gerais — 1940-1960, investigating the local historiography, reconstructing the history and memory of teachers' knowledge and practices, we sought to understand how they proceeded in adult literacy, considering the difficulties of that reality to know about their profession. Located in the field of Youth and Adult Education, focused on thematic oral history. The results of the research show how the trajectories of these educators were built, marked by political and pedagogical restraint at a time when the sertão of the north of Minas Gerais was considered a region of “habitual resistance to illiteracy”. The present research led to the perception that the literacy teachers not only created work alternatives or even learned from their own experiences, but inscribed themselves in a tradition, rescuing ties with the EJA, as tributary, continuing and recreating a tradition.

Keywords: History. Memory. Knowledge and Practice. EJA in the North of Minas Gerais.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Vanessa Kern; INÁCIO FILHO, Geraldo. A educação moral e cívica – doutrina, disciplina e prática educativa. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 24, p. 125-134, dez. 2006.

ALMEIDA, Paulo Roberto; KHOURY, Yara Aun. (Org.). Outras histórias: memórias e linguagens. São Paulo: Olho D’Água, 2006.

ARAUJO, José Carlos Souza; RIBEIRO, Betania de Oliveira Laterza; SOUZA, Sauloéber Társio. Haveria uma historiografia educacional brasileira expressa pelos manuais didáticos publicados entre 1914 e 1972? In: CARVALHO, Marta Maria Chagas; GATTI JUNIOR, Décio (Org.). O ensino de História da Educação. Vitória: EdUFES, 2011, p. 15-48.

ARROYO, Miguel Gonzáles. Educação de jovens e adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia; GOMES, Nilma Lino. (Org.). Diálogos na Educação de Jovens e Adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 19- 50.

ARROYO, Miguel Gonzáles. Formar educadores e educadoras de jovens e adultos. In. SOARES, Leôncio. (Org.). Formação de educadores da Educação de Jovens e Adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 17-32.

BARROS, José D’Assunção. O campo da História: especialidades e abordagens. Petrópolis: Vozes, 2005.

BASTOS, Maria Helena Câmara. Novos temas em história da educação brasileira: instituições escolares e educação na imprensa. In: ARAUJO, José Carlos Souza; GATTI JUNIOR, Décio. (Org). Novos temas em História da Educação Brasileira: instituições escolares e educação na imprensa. Campinas; Uberlândia: Autores Associados; EdUFU, 2002, p.151-174.

BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre Literatura e História da Cultura. Obras Escolhidas. v. 1, 5. ed. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Cia. das Letras, 2004.

CAVALCANTE JUNIOR, Idelmar Gomes; SILVA, Maria do Rosário de Fátima Vieira; COSTA, Rozane da Silva. A história cultural de Gilberto Freyre e Sérgio Buarque de Hollanda e os novos rumos da historiografia brasileira. Revista F@pciência, Apucarana, v. 6, n. 6, p. 47-54, 2010.

FÁVERO, Osmar; RUMMERT, Sonia Maria; VARGAS, Sonia Maria. Formação de profissionais para a educação de jovens e adultos trabalhadores. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 30, p. 39-49, dez. 1999.

FONTANA, Roseli Aparecida Canção. Como nos tornamos professoras? Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

FORQUIN, Jean-Claude. Saberes escolares, imperativos didáticos e dinâmicas sociais. Teoria e Educação, Porto Alegre, v. 1, n. 5, p. 28-49, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, Moacir. Por uma política nacional de educação popular de jovens e adultos. São Paulo: Moderna, 2014.

GERVAISE, Yves. A transformação agrária do Nordeste Meridional (Norte de Minas Gerais). Belo Horizonte: UFMG, 1975.

GONÇALVES NETO, Wenceslau. Novos temas em história da educação brasileira: instituições escolares e educação na imprensa. In: ARAUJO, José Carlos Souza; GATTI JUNIOR, Décio. (Org). Novos temas em História da Educação Brasileira: instituições escolares e educação na imprensa. Campinas; Uberlândia: Autores Associados; EdUFU, 2002, p. 7-34.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.

HOBSBAWM, Eric. Sobre História. São Paulo: Cia. das Letras, 1998.

KLEIMAN, Angela Bustos. O processo de aculturação pela escrita: ensino da forma ou aprendizagem da função? In: KLEIMAN, Angela Bustos; SIGNORINI, Inês. (Org.). O ensino e a formação do professor: alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre: Artmed, 2000, p. 102-106.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Editora da Unicamp, 2003.

MEIHY, José Carlos Sebe Bom; HOLANDA, Fabíola. História oral: como fazer, como pensar. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

MIRANDA, Marildes Marinho. Os usos sociais da escrita no cotidiano de camadas populares. 1991. 240f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.

NÓVOA, Antônio. A imprensa de educação e ensino: concepção e organização do repertório português. In: CATANI, Denice Barbosa; BASTOS, Maria Helena Campos. (Org.). Educação em revista: a imprensa periódica e a história da Educação. São Paulo: Escrituras, 1997, p. 11-31.

OLIVEIRA, Valeska Fortes. Educação, memória e histórias de vida: usos da história oral. História

oral, Recife, v. 8, n. 1, p. 92-106. jan./jun. 2005.

PEREIRA, Anete Marilia. Cidade média e região: o significado de Montes Claros no Norte de Minas Gerais. 2007. 351f. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geografia. Universidade de Uberlândia. Uberlândia.

PEREIRA, Laurindo Mékie. A cidade do favor: Montes Claros em meados do século XX. Montes Claros: Editora da Unimontes, 2002.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História e história cultural. Belo Horizonte: Autêntica. 2003.

PORTELLI, Alessandro. Ensaios de História Oral. São Paulo: Letra e Voz, 2010.

RIBEIRO, Eduardo Magalhães. (Org.) História dos gerais. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2011.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Tradução: Ernani Ferreira da Fonseca Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOS, Sônia Maria. Histórias de alfabetizadoras brasileiras: entre saberes e práticas. 2001. 335f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

SOARES, Magda Becker. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

SOUZA, Rosa Fátima. Um itinerário de pesquisa sobre a cultura escolar. In: CUNHA, Marcos Vinicius. (Org.). Ideário e imagens da educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2000, p. 3-27.

VELOSO, Geisa Magela. A missão “desanalfabetizadora” do Jornal Gazeta do Norte, em Montes Claros (1918-1938). 2008. 285f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.

Published

2019-03-20

How to Cite

MELLO, R. Memories, knowledge and practices of EJA teachers. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 12, n. 14, p. e201904, 2019. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/116. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)