Professional satisfaction of higher education
Abstract
The teaching satisfaction has been a topic of discussion, however, in many cases, higher education teachers has been ignored in these debates. This study aims to investigate the job satisfaction of teachers in higher education, through a literature review of descriptive and exploratory nature, thus contributing to the understanding and discussion of this issue. For this, they have been addressed satisfaction concepts at work, satisfaction in the teacher's work, some aspects of higher education in Brazil and the end of higher education teaching satisfaction. Thus, this study goes to show the higher education teachers are partially satisfied and that the factors that produce job satisfaction are content of the work performed; relationship with others in the institution, degree of motivation to work, job security, job satisfaction with the work you do, the fact of being praised for work performed; vocational training, career development and the type of bond that teachers have with the higher education institution.
Keywords: Teachers. Higher education. Professional satisfaction.
Downloads
References
ALCOBIA, P. Atitudes e Satisfação no trabalho. In J. M. Carvalho Ferreira e A. Caetano (Orgs), Manual de Psicossociologia das Organizações. Lisboa: McGraw –Hill, p. 290-314, 2002.
BONIFÁCIO, M. A.; PAULINO, R. D.; TORRES, P. J. D.; MELO, T. N. G.; SILVA, V. M.; LIMA, J. P. P. Satisfação no trabalho: estudo aplicado em instituição pública de ensino superior paraibana. In: IX CONVIBRA - Congresso Virtual Brasileiro de Administração, 2013. Interação, Interdisciplinaridade e Internacionalização.
BRASIL. Leis e Decretos. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DO 23/12/1996.
Censo da educação superior 2012: resumo técnico. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2014. 133 p.: il.
FERREIRA, Ana Cássia. Mendes. Satisfação no trabalho de docentes de uma instituição pública de ensino superior: reflexos na qualidade de vida. 2011, 126f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) - Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2011.
FERREIRA, José Brites; MACHADO, Maria de Lourdes; CIPES, Odilia Gouveia. Satisfação e motivação dos docentes do ensino superior em Portugal. Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-americana de Educação, n.º 58, 2012.
MACHADO, Maria de Lourdes; et al. Satisfação e Motivação no Trabalho: Um Estudo sobre os Docentes do Ensino Superior em Portugal. Revista portuguesa de pedagogia. Vol. 46-1, p. 95-108, 2012.
MACHADO, Maria de Lourdes; et al. Uma Análise da Satisfação e da Motivação dos Docentes no Ensino Superior Português. Revista Lusófona de Educação, 17, 2011.
MARQUEZE, E.C., & MORENO, C.R.C. Satisfação no trabalho e capacidade para o trabalho entre docentes universitários. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 14, n. 1, p. 75-82, jan./mar. 2009.
MARQUEZE, E.C.; MORENO, C.R.C. Satisfação no trabalho – uma breve revisão. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, 30 (112): 69-79, 2005.
MARTINEZ, M. C.; PARAGUAY, A.I.; LATORREB, M.R.D.O. Relação entre satisfação com aspectos psicossociais e saúde dos trabalhadores. Revista Saúde Pública; 38(1): 55-61, 2004.
MARTINEZ, M.C; PARAGUAY A. I. Satisfação e saúde no trabalho: aspectos conceituais e metodológicos. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, vol. 6, p. 59-78, 2003.
MONTEIRO, Alessandra de Macedo; SOARES, Luciana de Sousa Lima. A (In) Satisfação de ser Professor: Saberes Mobilizados na Prática Docente. Linguagens, Educação e Sociedade - Teresina, Ano 12, n. 17, p. 39 - 50, jul./dez. 2007.
MOREIRA, Herivelto. As dimensões da satisfação e da insatisfação de professores do ensino médio. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 3, p. 1-22, 2010.
MOREIRA, Herivelto. A motivação e o comprometimento do professor na perspectiva do trabalhador docente. Campo Grande, MS, n.19, p.209-232, 2005.
MOROSINI, Marília Costa. Docência universitária e os desafios da realidade nacional. In: Professor do ensino superior: identidade, docência e formação / Marília Costa Morosini. (Org.). Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2000.
NEVES, Clarissa Eckert Baeta. A estrutura e o funcionamento do ensino superior no Brasil. In: A Educação Superior no Brasil. Porto Alegre – Brasil. Novembro, 2002.
POCINHO, Margarida; FRAGOEIRO, Joana Gouveia. Satisfação dos Docentes do Ensino Superior. Acta Colombiana de Psicologia 15 (1): 87-97, 2012.
ROTH, Leonardo; et al. A estrutura do Ensino Superior no Brasil. Revista GUAL, Florianópolis, v. 6, n.3 , p. 111-126, set. 2013.