The psychopedagogical and systemic aspects of the mathematical literacy teaching and learning process of children in first grade classes

Authors

Abstract

This article reports a part of the literature review of a proposal for an institutionalized teaching project, involving the academics of the pedagogy course of the State University of Montes Claros (Unimontes), and is guided by the need to enable them to experience, learn and experience the construction of knowledge about the theme, as well as the development and application of diagnostic and intervention tools in children of the first year of elementary school. This paper aims to discuss the relationship between the psychopedagogical and systemic aspects of the teaching and learning process and to present the characteristics of the teaching and learning process that involves mathematical literacy. In this case, this systematic review article consists of elaborating strategies to respond to a specific objective that serves to identify, select and critically evaluate the studies included in the review. As a result, we can say that mathematical literacy is still a subject little explored and experienced by children in school, although it is exactly at this stage that it most needs to be. As a partial conclusion, we affirm that the teachers of the first-grade classes are still “lost” in relation to the mathematical contents necessary to work with the children, and, therefore, they work in the classroom, contents that do not take into consideration the psychopedagogical aspects necessary for the construction of this kind of mathematical knowledge.

Keywords: Psychopedagogical and systemic aspects. Teaching and learning process. Mathematical literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOWICZ, A. Educação infantil e a escola fundamental de 9 anos. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 9, nº. 2, p. 317-325, 2006.

ARELARO, L. R. G. O ensino fundamental no Brasil: avanços, perplexidades e tendências. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, nº. 92, p. 1039-1066, Especial - out. 2005.

BENCINI, Roberta; BORDAS, Marie Ange. Como o jovem vê a escola. Nova Escola, São Paulo, ano 22, n. 200, p.28-47, mar.2007.

BOSSA, Nadia A. A psicopedagogia no Brasil: contribuições a partir da prática. Porto Alegre, Artes Médicas, 2000.

BRASIL. Ensino fundamental de nove anos: orientações gerais. MEC/Secretaria de Educação Básica: Brasília, 2004.

BRASIL. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. MEC/Secretaria de Educação Básica: Brasília. FNDE. Estação Gráfica, 2006b.

BRASIL. Lei nº. 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br.

COLL, César; MARCHESI, Álvaro; PALACIOS, Jesús. Desenvolvimento psicológico e educação: transtornos do desenvolvimento e necessidades educativas especiais. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução nº. 3, de 3 de agosto de 2005. Define normas nacionais para a ampliação do Ensino Fundamental para nove anos de duração. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rceb003_05.pdf. Acesso em 10 jun. 2010.

CORDEIRO, Euzane Maria; OLIVEIRA, Guilherme Saramago. Os primeiros anos do ensino fundamental: um estudo psicopedagógico sobre as origens das dificuldades de aprender matemática. Revista Encontro de Pesquisa em Educação. Uberaba, v. 1, n.1, p. 32-44, 2013.

CORREA, B. C. Crianças aos seis anos no ensino fundamental: desafios à garantia de direitos. Disponível em: http://www.anped. org.br/reunioes/30ra/trabalhos/GT07-3180--Int.pdf. Acesso em 27 nov. 2008.

CUNHA, Isabela Souza. Um Olhar Psicopedagógico na Matemática. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Edição 07. Ano 02, Vol. 03. pp 84-93, Outubro de 2017. ISSN: 2448-0959.

D’ANTONIO, S. R. Linguagem e educação matemática: uma relação conflituosa no processo de ensino? Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática, 2006.

DANYLUK, O. S. Um estudo sobre o significado da alfabetização matemática. Rio Claro (SP): IGCE-UNESP, 1988. Dissertação de Mestrado.

FERNÁNDEZ, Alicia. A inteligência aprisionada. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

KAMII, C. A criança e o número: implicações da teoria de Piaget para a atuação junto à escolares de 4 a 6 anos. 4°ed. Campinas: Papirus, 1986.

KIGUEL, S. M. A abordagem psicopedagógica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

KRAMER, S. As crianças de 0 a 6 anos nas políticas educacionais no Brasil: educação infantil e/é fundamental? Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, nº. 96 – Especial, p. 797-818, out. 2006.

LOURENÇO, Edvânia Mª da Silva; BAIOCHI, Vivian Tammy; TEIXEIRA, Alessandra Carvalho. Alfabetização Matemática nas séries iniciais: o que é? como fazer? Revista da Universidade Ibirapuera. Universidade Ibirapuera São Paulo, v. 4, p. 32-39, jul/dez. 2012.

MALDONADO, M. T. Comunicação entre Pais e Filhos: a linguagem do sentir. São Paulo: Saraiva, 2002.

MARTINS, A. M. Os municípios e a escola de nove anos: dilemas e perspectivas. In: SILVA, A. M. M. et al. Políticas educacionais, tecnologias e formação do educador: repercussões sobre a didática e as práticas de ensino. ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO. 2006, Recife/PE. Anais eletrônicos. 2006, p. 363-377.

MENDES, Mônica H. O atendimento psicopedagógico num enfoque sistêmico. Revista Psicopedagogia, 2007, 24 (75), 251 (a).

MORAES, Deisy Nara Machado de. Diagnóstico e Avaliação Psicopedagógica. REI – Revista de Educação do Ideau. v. 5 - n.10 - Janeiro - Junho 2010 Semestral.

PANSINI, Flávia; MARIN, Aline Paula. O ingresso de crianças de 6 anos no ensino fundamental: uma pesquisa em Rondônia. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.37, n.1, 220p. 87-103, jan./abr. 2011.

PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: historias de submissão e rebeldia. 2ª ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, p. 9-75, 1999.

POLYA, George. A arte de Resolver Problemas. Editora Interciência, 2006.

RUBINSTEIN, Edith. A psicopedagogia e a Associação Estadual de Psicopedagogia de São Paulo. In SCOZ, Beatriz Judith Lima (et al). Psicopedagogia: o caráter interdisciplinar na formação e atuação profissional. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987, cap. 1.

SANTOS, L. L. de C. P.; VIEIRA, L. M. F. Agora seu filho entra mais cedo na escola: A criança de seis anos no ensino fundamental de nove anos em Minas Gerais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, nº. 96 – Especial, p. 775-796, out. 2006.

SOUZA, Katia Nascimento Venerando. Alfabetização Matemática: considerações sobre a teoria e a prática. (s.d.).

WEISS, Maria Lúcia Lemme. Psicopedagogia clínica: uma visão diagnóstica dos problemas de aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.

Published

2018-12-20

How to Cite

SANTOS, F. .; ALMEIDA, C. The psychopedagogical and systemic aspects of the mathematical literacy teaching and learning process of children in first grade classes. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 11, n. 13, p. 15–39, 2018. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/132. Acesso em: 24 nov. 2024.