Education, Press and Hinterland ff Northern Minas Gerais: place(s) of stories
Abstract
This work aimed to investigate the local historiography, in the sense of thinking about education, especially in the northern region of Minas Gerais, whose focus in Montes Claros focused since the 1940 to 1980, situated in the field of adult and youth education. The methodology was in the press through the analysis of the Newspaper Gazeta do Norte and the North, as well as official documents and memorialistas. The results show how the trajectories of education were built, marked by political and pedagogical halting at a time when the Northern sertão of Minas Gerais was considered a "habitual resistance to illiteracy", as "rude and undisciplined ", helpless and excluded from the benefits, or why not say, abandoned to their fate in relation to several aspects and, especially in relation to the EJA.
Keywords: History. Press. EJA. North of Minas Gerais. Montes Claros.
Downloads
References
BACZKO, Bronislaw. Imaginação social. Enciclopédia Einaudi. Lisboa: Imprensa NacionalCasa da Moeda: Portuguesa, v.5: Antropos-Homen, 1985.
BARBOSA, Lima Sobrinho. O problema da imprensa. 3 ed. São Paulo: Edusp, 1997.
BRITO, Gy Reis Gomes. Na terra dos coronéis: progresso para quem? Estrepes e pelados na construção do progresso da cidade de Montes Claros (1917-1930). Dissertação (mestrado em História). Universidade Federal de Minas Gerais, 2002.
CERTEAU, Michel de. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense, 1994.
CHAMON, Magda. Trajetória de feminização do magistério: ambiguidades e conflitos. Belo Horizontes: Autêntica, 2005.
DURÃES, Sarah Jane Alves. Escolarização das diferenças: qualificação do trabalho docente e gênero em Minas Gerais (1860-1906). (Tese doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Departamento de Educação: História, Política e Sociedade, 2002.
FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Dos pardieiros aos palácios: forma e cultura escolares em Belo Horizonte (1906/1918). São Paulo: USP, 1996.
GERVAISE, Yves. A transformação agrária do nordeste meridional (Norte de Minas Gerais). Belo Horizonte: UFMG, 1975.
GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1989.
NETTO, José Raymundo. As origens de Montes Claros: depoimento de Hermes de Paula. In: Montes Claros em Foco. Ano XII n°36, agosto de 1979.
NETTO, José Raymundo. Escola activa: liberdade e disciplina. Revista do Ensino: órgão oficial da Inspetoria Geral da Instrução. Ano V. nº 44. Abril de 1930, p. 04.
PAULA, Hermes Augusto de. Montes Claros, sua história, sua gente, seus costumes. Rio de Janeiro, 1957.
PEREIRA, Laurindo Mékie. A cidade do favor: Montes Claros em meados do século XX. Montes Claros,MG: Unimontes, 2002.
SILVEIRA, Ivonne, COLARES, Zezé. Montes Claros de ontem e de hoje. Academia Montesclarense de Letras, 1999.
VELOSO, Geisa M. A missão “desanalfabetizadora” do Jornal Gazeta do Norte, em Montes Claros. (1918-1938). Tese (doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais, 2008.
VIANA, Urbino de Souza. Monografia de Montes Claros: breves apontamentos históricos, geográficos e descritivos. Belo Horizonte: Imprensa Oficial de Montes Claros, 1916.
WIRTH, JOHN DONA Minas Gerais na Federação Brasileira. 1889- l937. O fiel da Balança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, l982. (Coleção Estudos Brasileiros)
ZIMBARDI, Kenneth M. A formação reflexiva dos professores: idéias e práticas. Lisboa: Educa 1993.