Dropout factors in the regular course of Unimontes History: the perception of non-evaded students

Authors

  • Ertz Campos Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes) http://orcid.org/0000-0003-3719-4219
  • Humberto Rodrigues Faculdades Integradas Pitágoras de Montes Claros (FIP-Moc)
  • Francico Oliveira Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)
  • Aliny Sá Instituto Superior de Educação Verde Norte (Favenorte)
  • Erica Silva Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros

Abstract

Studying and understanding the various factors that lead to avoidance is a necessary task to combat the problem. This perception proves to be fundamental, among other reasons, because it involves losses of a nature not only material, but social. In the specific case of Unimontes, the incipience of research on the subject reinforces the importance of developing studies to map reality and face the complex phenomenon of school dropout. This work aimed at interviewing the remaining students from the first period of a history class at the State University of Montes Claros, in order to seek their perceptions about the evasion of other colleagues and to try to propose alternatives for such phenomenon.

Keywords: Evasion. Unimontes. History students. Montes Claros City.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADACHI, A. A. C. T. Evasão e evadidos nos cursos de graduação da Universidade Federal de Minas Gerais. - Belo Horizonte: UFMG/FaE, 2009.

BRASIL. Lei N° 13.005, de 25 de julho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação –

MEC. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-

/2014/Lei/L13005.htm Acesso em: 03/10/2014.

DIAS, H. C. M.; THEÓPHILO, C. R.; SOARES, M. A. Evasão no Ensino Superior: estudo dos fatores causadores da evasão no Curso de Ciências Contábeis da Universidade Estadual de Montes Claros Unimontes. In: Anais do 10º Congresso Usp de Controladoria e Contabilidade e 7º Congresso Usp de Iniciação Científica em Contabilidade, São Paulo – SP, 2010.

DORE, Rosemary; LUSCHER, Ana Zuleima. Permanência e evasão na Educação Técnica de nível médio em Minas Gerais. Belo Horizonte, v.41, dezembro de 2011, p.772 – 789. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v41n144/v41n144a07.pdf Acesso em: 27/2/2015.

DURKHEIM, E. Da divisão do trabalho e suicídio. In: RODRIGUES, J. A. (org.) Durkheim, São Paulo: Ática, 1993, p. 71-143

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 3ª ed. São Paulo: Atlas, 1994.

LOBO, R. L. S. F, MOTEJUNAS, P. R, HIPÓLITO, O, LOBO, M. B. C. M. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de pesquisa, V. 37, N. 132, SET/DEZ. 2007.

PAREDES. A. S. A Evasão do terceiro grau em Curitiba. Série Documentos de Trabalho NUPES (Núcleo de Pesquisa sobre o ensino superior da Universidade de São Paulo), São Paulo, nº 6, 1994.

PEREIRA, F. C. B. Determinantes da evasão de alunos e os custos ocultos para as instituições de ensino superior: uma aplicação na universidade do extremo sul catarinense. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção). Universidade Federal de Santa Catarina: Santa Catarina, 2003. 172 p.

SANTOS, P. K.; Giraffa, L.M. Evasão na educação superior: um estudo sobre o censo da educação superior no Brasil. In: CLABES, III. Anais. Disponível em: http://www.alfaguia.org/www.alfa/images/ponencias/clabesIII/LT_1/ponencia_completa_200. pdf Acesso em: 05/03/2015.

Published

2017-12-20

How to Cite

CAMPOS, Ertz; RODRIGUES, Humberto; OLIVEIRA, Francico; SÁ, Aliny; SILVA, Erica. Dropout factors in the regular course of Unimontes History: the perception of non-evaded students. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 10, no. 11, p. 87–96, 2017. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/160. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)