Reform and education: notes from the perspective of reformer João Calvino

Authors

  • Hermisten Costa Universidade Presbiteriana Mackenzie

Abstract

In this article, Costa describes the middle age origins of three representatives universities of Europe: Paris, Bologne and Salerno. As he treat de Protestant Reformation he also shows how it was culturaly important to the protestantism the comprehension that the christian faith should be known in order to be professed. He also analyses the origin of Geneva Academy, createde by John Calvin, according the reformed point of view of the doctrines of "Explicit Faith" and "Common Grace". He analyses its characteristics and influencies, showing the historic aspect of universities foudation and, at the same time, the very special character of the Academy. He concludes the article pointing how the countries reached by the Reformation, have gave emphasis on reading, education and foundation of schools in all levels due religious reasons.

Keywords: John Calvin. Protestant Reformation. Geneve Academy. Education. Medieval university.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. 2. ed. São Paulo: Mestre Jou, 1982.

ABBAGNANO, N.; VISALBERGHI, A. Historia de la Pedagogía. Novena reimpresión, México: Fondo de Cultura Económica, 1990.

AGASSIZ, L.; AGASSIZ, Elizabeth C. Viagem ao Brasil: 1865-1866. Belo Horizonte, MG.: Itatiaia; Editora da Universidade de São Paulo, 1975.

AGOSTINHO, S. A Doutrina Cristã. São Paulo: Paulinas, 1991.

AMALVI, C. Idade Média: In: LE GOFF, Jacques; SCHMITT, Jean-Claude, (Coords.). Dicionário Temático do Ocidente Medieval, Bauru, SP; São Paulo, SP.: Editora da Universidade Sagrado Coração; Imprensa Oficial do Estado, 2002, v. 1, p. 537-550.

ANDRÉS-GALLEGO, J. História da Gente Pouco Importante: América e Europa até 1789. Lisboa: Editorial Estampa, 1993.

ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. São Paulo: Abril Cultural, (Os Pensadores, v. 4), 1973.

ARISTÓTELES. A Política. Rio de Janeiro: Editora Tecnoprint, (s.d.).

BAIRD, C. W. A Liturgia Reformada: Ensaio histórico. Santa Bárbara D’Oeste, SP.: SOCEP., 2001.

BATTLES, M. A Conturbada História das Bibliotecas. São Paulo: Editora Planeta do Brsil, 2003.

BIÉLER, A. O Pensamento Econômico e Social de Calvino. São Paulo: Casa Editora Prebteriana, 1990.

BOEHNER, P.; GILSON, E. História da Filosofia Cristã: Desde as Origens até Nicolau de Cusa. 3. ed. Petrópolis, RJ.: Vozes, 1985.

BOISSET, J. História do Protestantismo. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1971.

BORGEAUD, C. Histoire l’Université de Genève. Genève: Georg & Cº, Libraires de L’Université, 1900.

BREEN, Q. John Calvin: A Study in French Humanism. Grand Rapids, Michigan: Eerdmans, 1931.

CALVIN, J. “Commentary on Seneca’s de Clementia,” John Calvin Collection. [CDROM], (Albany, OR: Ages Software, 1998).

CALVIN, J. Calvin’s Commentaries. Grand Rapids, Michigan: Baker Book House Company, 1996 (Reprinted), 23v.

CALVIN, J. Golden Booklet of the True Christian Life. 6. ed. Grand Rapids, Michigan: Baker Book House, 1977.

CALVINO, J. A Verdadeira Vida Cristã. São Paulo: Novo Século, 2000.

CALVINO, J. As Institutas da Religião Cristã: edição especial com notas para estudo e pesquisa. São Paulo: Cultura Cristã, 2006, 4v.

CALVINO, J. As Institutas. Campinas, SP.; São Paulo: Luz para o Caminho; Casa Editora Presbiteriana, 1985-1989, 4v.

CALVINO, J. As Pastorais. São Paulo: Paracletos, 1998a.

CALVINO, J. Cartas de João Calvino. São Paulo: Cultura Cristã, 2009.

CALVINO, J. Catecismo de Genebra: In: Catecismos de la Iglesia Reformada Bueno Aires La Aurora, 1962.

CALVINO, J. Efésios. São Paulo: Paracletos, 1998c.

CALVINO, J. Exposição de Hebreus. São Paulo: Paracletos, 1997.

CALVINO, J. Gálatas. São Paulo: Paracletos, 1998b.

CALVINO, J. Instrução na Fé: Princípios para a vida cristã, Goiânia. GO.: Editora Logos, 2003.

CALVINO, J. O Livro dos Salmos. São Paulo: Paracletos, 1999, v. 1.

CALVINO, J. O Livro dos Salmos. São Paulo: Parakletos, 2002, v. 3.

CAMBI, F. História da Pedagogia. São Paulo: Editora UNESP., 1999.

CHARTIER, R. As Práticas da Escrita: In: CHARTIER, R., (Org.). História da Vida Privada, São Paulo: Companhia das Letras, 1991, v. 3, p. 113-161.

CHOISY, E. L’État Chrétien Calviniste: Genève au XVIme siècle. Genève: Librairie Georg & Cia. 1909.

COMPAYRÉ, G. Histoire Critique des Doctrines de L’Éducation en France Depuis le Seizième Siècle. 2. ed. Paris: Librairie Hachette Et Cie. 1880, 2v.

COSTA, Hermisten M. P. João Calvino: O Humanista Subordinado ao Deus da Palavra – a propósito dos 490 anos de seu nascimento, In: Fides Reformata. São Paulo: Centro Presbiteriano de Pós-Graduação Andrew Jumper, 4/2 (1999) 155-182.

COSTA, Hermisten M. P. Raízes da Teologia Contemporânea. São Paulo: Cultura Cristã, 2004.

DANIEL-ROPS. A Igreja da Renascença e da Reforma: I. A reforma protestante. São Paulo: Quadrante, 1996.

DENIS, M. A Reforma e a Educação: In: MIALARET, G.; VIAL, J., dirs., História Mundial da Educação. Porto: RÉS-Editora, (s.d.), v. 2, p. 177-194.

EBY, F. História da Educação Moderna. 5. ed. Porto Alegre: Editora Globo, 1978.

FERREIRA, Wilson C. Calvino: Vida, Influência e Teologia. Campinas, SP.: Luz para o Caminho, 1985.

FISCHER, Steven R. História da Leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

GAFFAREL, Paul. Notícias Biográficas. In: LÉRY, Jean de. Viagem à terra do Brasil. 2. ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes, (1951).

GANOCZY, A. The Young Calvin. Philadelphia: The Westminster Press, 1987.

GILES, T.R. História da Educação. São Paulo: EPU, 1987.

GILSON, E. A Filosofia na Idade Média. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

HALLEWELL, L. O Livro no Brasil: sua história. São Paulo: T.A. Queiroz; EDUSP. 1985.

HANS, N. Educação Comparada. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1971.

HOOYKAAS, R. A Religião e o Desenvolvimento da Ciência Moderna. Brasília, DF.: Editora Universidade de Brasília, 1988.

LINDBERG, David C. O destino da ciência na cristandade patrística e medieval: In: HARRISON, P., (Org.). Ciência e religião. São Paulo: Editora Ideias & Letras, 2014, p. 3757.

LLOYD-JONES D. Martyn. Deus o Espírito Santo. São Paulo: Publicações Evangélicas Selecionadas, 1998.

LUZURIAGA, L. História da Educação e da Pedagogia. 17. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1987.

MACKINNON, J. Calvin and the Reformation. Londres: Penguin Books, 1936.

MÁRTIR, J. Segunda Apologia. São Paulo: Paulus, 1995.

MCGRATH, Alister E. Teologia Sistemática, histórica e filosófica: uma introdução à teologia cristã. São Paulo: Shedd Publicações, 2005.

MCNEILL J. T. The History and Character of Calvinism. New York: Oxford University Press, 1954.

MILLER, P.; JOHNSON, Thomas H. eds. The Puritans. Mineola, New York: Dover Publications, (2 Volumes bounds as one), 1991.

MILTON, J. Milton’s Tractate on Education: A Facsimile Reprint From the Edition of 1673. Cambridge: The University Press, 1897.

MONDIN, B. Introdução à Filosofia. São Paulo: Paulinas, 1980.

NUNES, Ruy A. C. História da Educação no Renascimento. São Paulo: EPU; EDUSP, 1980.

NUNES, Ruy A. C. História da Educação no Século XVII. São Paulo: EPU; EDUSP, 1987.

PARKER, T.H.L. Portrait of Calvin. London: SCM Press, 1954.

PARKER, T.H.L. Prefácio à versão inglesa do Comentário de Daniel. João Calvino, O Profeta Daniel: 1-6. São Paulo: Parakletos, 2000, 2v.

REID, W. Stanford. Calvin and the Founding of the Academy of Geneva: In: Westminster Theological Journal. Philadelphia, 18, (1955), p. 1-33.

ROSSI, P. A Ciência e a Filosofia dos Modernos: aspectos da Revolução Científica. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1992.

ROSSI, P. O Nascimento da Ciência Moderna na Europa. Bauru, SP.: EDUSC, 2001.

ROUSSEAU, J.J. Do Contrato Social. São Paulo: Abril Cultural, (Os Pensadores, v. 24), 1973.

RYKEN, L. Santos no Mundo. São José dos Campos, SP.: FIEL, 1992.

SARAIVA, António J. História da Cultura em Portugal. Lisboa: Jornal do Fôro, 1950, 2v.

SARAIVA, António J. O Crepúsculo da Idade Média em Portugal. Lisboa: Gradiva, 1988.

SCHAEFFER, Francis A. Como Viveremos? São Paulo: Cultura Cristã, 2003.

SCHAFF, P. History of the Christian Church. Peabody, Massachusetts: Hendrickson Publishers, 1996, 8v.

SCHAFF, P. The Creeds of Christendom. 6. ed. Revised and Enlarged, Grand Rapids, Michigan: Baker Book House, (1931), 3v.

SYRETT, Harold C., (Org.). Documentos Históricos dos Estados Unidos. São Paulo: Cultrix, 1980.

TERTULIANO. Da Prescrição dos Hereges, VII: In: ROBERTS, A.; DONALDSON, J., eds. Ante-Nicene Fathers. 2. ed. Peabody, Massachusetts: Hendrickson Publishers, 1995, v. 3.

TAWNEY, R.H. A Religião e o Surgimento do Capitalismo. São Paulo: Editora Perspectiva, 1971.

TILLICH, P. Perspectivas da Teologia Protestante nos Séculos XIX e XX. São Paulo: ASTE., 1986.

VERGER, J. Homens e Saber na Idade Média. Bauru, SP.: Editora da Universidade do Sagrado Coração, 1999.

VERGER, J. Universidade: In: LE GOFF, Jacques; SCHMITT, Jean-Claude, (Coords.). Dicionário Temático do Ocidente Medieval. Bauru, SP.; São Paulo, SP.: Editora da Universidade Sagrado Coração; Imprensa Oficial do Estado, 2002, v. 2, p. 573-587.

VERNARD, M. O Concílio Lateranense V e o Tridentino. In: ALBERIGO, G., (Org.). História dos Concílios Ecumênicos. São Paulo: Paulus, 1995.

VIAL, J. Introdução. In: MIALARET, G.; VIAL, J., dirs., História Mundial da Educação. Porto: RÉS-Editora, (s.d.), v. 2, p. 5-12.

WALLACE, Ronald S. Calvino, Genebra e a Reforma. São Paulo: Editora Cultura Cristã, 2003.

WILLEMART, P. A Idade Média e a Renascença na literatura francesa. São Paulo: Annablume, 2000.

Published

2017-06-20

How to Cite

COSTA, H. Reform and education: notes from the perspective of reformer João Calvino. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 10, n. 10, p. 5–29, 2017. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/165. Acesso em: 23 nov. 2024.