The didactic collection "The most beautiful stories" (1954-1976): aspects of its publication, circulation and structure

Authors

Abstract

The present article speaks about some communication´s aspect, circulation and features materials and immaterial from a school book collection made by mining Lúcia Casasanta, called ´´The Most Beautiful Stories``. The books was utilized in schools from state of Minas Gerais starting in mid XX century and distributed to help in teaching and reading development. The stories from these books, edited since 1950 years, counted and recounted for generations, was remained for decades being used in teacher´s classes, in rural and urban regions of state, and, mainly, in memory from people who were literate using this method. The investigation about the circulation, structure and the aspects materials and immaterial from these books is a relevant theme as to story of book´s didactic as to literate´s story in Minas Gerais state.

Keywords: The most beautiful stories. Didactic book. Materiality and immateriality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BREUNER, A. Nos livres d'enfants ont menti: ume base de discussion. Paris: [s.n], 1951.

CALVINO, Italo. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

CASASANTA, Lúcia. As Mais Belas Histórias. Belo Horizonte: Editora do Brasil, 1969. (pre-livro, leitura intermediária, primeiro, segundo, terceiro e quarto livro).

CHARTIER, Roger. Inscrever e apagar. São Paulo: Unesp, 2007.

CHOPPIN, Alain.O manual escolar: uma falsa evidência histórica. História da Educação.v.13.n.27.jan.abr.2009. p.9-75. Disponível em: http://fae.ufpl.edu.br. Acesso em:13.dez. 2013.

CPDOC. GCg. 1938.01.06. COLTED, 1967, 44f. Disponível em:www.fgv.br/cpdoc/acervo/arquivo pessoal/GC. Acesso em:20.maio.2015.

CPDOC. GCg. 1938.01.06. Arquivo Anísio Teixeira.1951.08.10. Requisitos essenciais que devem preencher as cartilhas. 11 fl. Disponível em: www.fgv.br/cpdoc/acervo/arquivo pessoal/AT. Acesso em: 20 maio.2015.

DEWEY, John. My pedagogic creed. School Journal. v.54, jan.1897. p.77-80. Disponível em:dewey.pragmatism.org/creed. Acesso em:8.ago. 2014.

FERREIRA, Jorge. Os conceitos e seus lugares: trabalhismo, nacional - estadismo e populismo. In: BASTOS, Pedro Paulo Zaluth; FONSECA, Pedro Cezar Dutra (Orgs.). A Era Vargas: desenvolvimentismo, economia e sociedade. São Paulo: Unesp, 2012. p.95 - 125.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2006.

FREITAS, Marcos Cezar de; BICAS, Maurilane, de Souza. História social da educação no Brasil (1926-1996). São Paulo: Cortez, 2009.

HENRIX, Charles. Como ensinar a ler por il methodo global. Buenos Aires: Kapelusz, 1952.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Séries retrospectivas. 1936- 1972. Disponível em www.ibge.gov. Acesso em: maio 2014.

KAUFMAN, Ana Maria; RODRIGUES, Maria Elena. Escola, leitura e produção de textos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

MACIEL, Francisca Izabel. Lúcia Casasanta e o método global de contos: uma contribuição à história da alfabetização em Minas Gerais. 2001. Tese. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais.

MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras,1997.

NAGLE, Jorge. Educação e sociedade na Primeira República. 2.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

PAIVA, Edil Vasconcelos; PAIXÃO, Léa Pinheiro. O Pabaee - A volta dos tempos de Francisco cAmpos e a oposição dos educadores católicos/ Educação memória em Minas Gerais. Relatos de Pesquisa. 1995, v.4, n.34. Disponível em: www.publicações.inep.gov.br. Acesso em:8.jun.2014.

SCHWARTZMAN, Simon; BOMENY, H.M.B.;COSTA, V.M.R. Tempos de Capanema. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

SOUZA, Angela Leite de. Lúcia Casasanta, uma janela para a vida. Belo Horizonte: Imprensa Oficial, 1984

SOUZA, Rosa Fátima de. História da organização do trabalho escolar e do currículo no século XX: [ensino primário e secundário no Brasil]. São Paulo: Cortez, 2008.

VALDEMARIN, Vera Teresa. História dos métodos e materiais de ensino: a escola nova e seus modos de uso. São Paulo: Cortez, Ática, 2007.

WILLINGHAM, Daniel T. The privileged status of story. Disponível em: www.aft.org/ periodical/americaneducator.2004. Acesso em: 28.fev.2015.

Published

2017-06-20

How to Cite

SILVA, Felismina. The didactic collection "The most beautiful stories" (1954-1976): aspects of its publication, circulation and structure. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 10, no. 10, p. 45–69, 2017. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/168. Acesso em: 22 jul. 2024.