The english teacher pedagogical practice in the basic education: a study on the difficulties faced

Authors

  • Mônica Amorim Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes) http://orcid.org/0000-0002-3537-2686
  • Stefani Toledo Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)
  • Rayane Rodrigues Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Abstract

In this paper, we examine the problems experienced by English teachers in the development of teaching practices in basic education in public schools. In order to fulfill that purpose, it was conducted a bibliographical review on the topic. The analysis of the bibliography about the difficulties of teachers made possible a more precise theoretical look at which problems affect English teachers during their practices. From the difficulties found, the main ones are the management of different learning levels and rhythm of students, the adoption of communicative approach, the integration of the four skills, the use of textbooks and modern technologies, the large number of students in a class, the short English classes schedule and the devaluation of English in the schools’ curriculum. We also conclude that these teachers struggle with difficulties such as indiscipline, motivation of students, learning assessment, and relationship with co-workers. The evaluated data reinforce the importance of considering the discussion of the complexity of teaching practice and its difficulties in the curriculum of initial and continuous teacher training. The critical thinking on the problems, which are generally part of the pedagogical practice of teachers, can help undergraduate and graduate students face these types of problems and contribute to a more meaningful practicing development of language teaching and learning.

Keywords: Teaching Practice. English Language. Basic Education. Difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORIM, M. M. T. A prática pedagógica do professor iniciante: Um estudo das dificuldades enfrentadas no início da carreira. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação, 2002. (Dissertação, Mestrado em Educação).

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Aurélio Século XXI: o dicionário da língua portuguesa. 3.ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

LAMPERT, M. How do teachers manage to teach? Perspectives on problems in practice.Harvard Education Review. v.55, n.2, 1985. p. 178-194.

LIMA, Maria de Lourdes Rocha Lima. A memória educativa no projeto de formação de professores do Ensino Superior: o fazer é sobretudo criação. São Paulo, FaE/ Universidade de São Paulo, 1995. (Tese, Doutorado em Educação).

MASCARENHAS, Maria Cristina Braga. O professor de Língua Inglesa face à diversidade discente. Sitientibus, n.37, p.75-87, 2007.

MATTOS, Andréa Machado de Almeida. Percepções de uma professora de Inglês sobre sua aula de aula: uma visão êmica.Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras, 2000. (Dissertação, Mestrado em Letras: Linguística Aplicada).

MICCOLI, Laura. Experiências de professores no ensino de língua inglesa: uma categorização com implicações para o ensino e a pesquisa. Linguagem & Ensino, v. 10, n. 1, p. 47-86, 2007.

MICCOLI, Laura. Experiências de professores de língua inglesa em escolas públicas municipais e estaduais no interior de Minas Gerais: narrativas que emocionam. Estudos Anglo-Americanos, n.31, 32, 33, f. 101-117, 2007/2009.

SANTOS, Lucíola Licínio C. P. Dimensões pedagógicas e políticas da formação contínua. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.) Caminhos da profissionalização do magistério. Campinas: Papirus, 2001, p. 123-136.

SILVA, Maria Celeste Marques da. O primeiro ano de docência: o choque com a realidade. In: ESTRELA, Maria Teresa (Org.) Viver e construir a profissão docente. Portugal: Porto, 1997, p. 51-80.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org). Caminhos da profissionalização do magistério. 2.ed. Campinas-SP: Papirus, 2001.

VEENMAN, S. Perceived problems of beginning teachers.Review of Education Research. v. 54, n.2, 1984. p. 143-178.

Published

2017-06-20